Destiny 2: Beyond Light

Destiny 2: Beyond Light
Destiny 2: Beyond Light

Laat ik alvast iets bekennen, ik heb het Destiny ruimteschip gemist tot nu toe. Lootshooters zoals onder andere de Borderlands games zijn best fijn, maar zo een gigantische open wereld schrikt mij soms wel af als ik weet hoeveel andere games ik nog heb liggen om te spelen. Anderzijds, het thema en hetgeen ik uit trailers zag staat me wel al aan. Misschien is het toch tijd om mijn rol als Guardian te vervullen en mee in dit online geweld te stappen. Tijd om te kijken of dit spel voorbestemd is voor mij…

Would not the light destroy the darkness?

Goed nieuws, de basis game van Destiny 2 is ondertussen gratis te spelen! Hierin zit best al veel verhaal en ik heb in een hoog tempo de belangrijkste events doorlopen alvorens ik aan de DLC, die niet gratis is, van Beyond Light kon beginnen. Nuja, niet helemaal waar want ik kon al naar Europa, de wereld waar de DLC zich afspeelt, reizen na de tutorial en enkele missies. Maar aangezien het verhaal verder borduurt op wat je in de base game ziet is het toch aangeraden dat je deze ook eerst doet. Aangezien dat toch een hele boterham is, ga ik daar hier ook niet verder ingaan op content die we vinden in de gratis gebieden. Ook de “Season of the Hunt” ga ik niet verder op ingaan omdat hiervoor een aparte Season Pass vereist is.

Deze nieuwe campaign toont ons dat het grootte kwaad, “The Darkness”, verschillende planeten vernietigd en jij wordt naar de planeet Europa gestuurd om naar antwoorden te zoeken. Klink vet, toch? Jammer genoeg komt het verhaal hier amper op terug en ligt de focus eerder elders, bij een Eliksni genaamd Eramis die een manier heeft gevonden om de kracht van “The Darkness” te gebruiken. Deze kracht wordt “Stasis” genoemd. Verder wil ik nog niet teveel verhaal uit de doeken doen, want ik moet wel zeggen dat ondanks het verhaal een andere wending kreeg dan ik had gehoopt dit toch een veel interessanter verhaal was dan deze van het basis spel.

Eyes up, Guardian

Ik zei net dat ik niet ging ingaan op content uit de gratis gebieden, maar ik wil toch snel even aanhalen dat ze in de Cosmodrome, het gebied waarin je start, herwerkt hebben om nieuwe spelers te voorzien van een betere tutorial. Eentje waar ik snel ook gebruik van maakte om te leren hoe dit spel net in elkaar zit. Je kan denken dat het een simpele Lootshooter is waar je rondloopt, missies doet en zo steeds meer en hopelijk betere gear vindt. Dan heb je grotendeels gelijk, maar de game heeft zoveel meer onder de motorkap zoals wapens die je kan upgraden en verbeteren of je verschillende classes en alle mogelijkheden daarin.

Goed, terug naar Europa waar we toch wel wat nieuwigheden zien zoals verschillende weersomstandigheden die het je moeilijker kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan een sneeuwstorm waardoor je zicht zwaar beperkt wordt, wat er niet alleen cool uitziet maar ook een extra tactische laag toevoegt aan de gevechten. Maar geloof me, na de zoveelste storm heb je het wel gezien. Verder doe je buiten de nieuwe campaign missies nog steeds dezelfde publieke events als op de andere planeten en meer plaatsen om loot te vinden.

Embrace the Darkness

Een van de coolere dingen in deze DLC is dat je, om de nieuwe vijanden aan te kunnen, ook gebruik gaat moeten maken van “The Darkness”. Dat wil dus vooral zeggen dat je ook gebruik gaat kunnen maken van de nieuwe Stasis krachten. Deze skills zijn uiteraard in ijs-thema en zo krijg je de mogelijkheid om vijanden te vertragen en zelfs bevriezen waarna je ze gemakkelijk kan stukslaan in duizend stukjes. Niets cooler dan met een soort van ijs-magie hele legers om te toveren tot een hoop ijssculpturen om ze daarna kort en klein te slaan. Of er een granaat opgooien en de stukjes alle kanten zien opvliegen dat ziet er ook altijd wel cool uit.

Je Stasis kan je gedurende het avontuur aanpassen en upgraden dankzij items die je vergaart gedurende je missies. Wat dacht je van granaten die vijanden bevriezen in plaats van opblazen? Waar je ook voor gaat, dit was voor mij een van de meest interessante aspecten van deze DLC en deed mij steeds weer opnieuw experimenteren met de mogelijkheden.

The cold never bothered me anyways

Laat het geweten zijn dat ik, toch in dit type games, geen fan ben van competitieve PvP. Ik heb er mij in dit spel nog eens aan gewaagd maar het laat me toch koud. Zeker wanneer andere spelers ook de Stasis skills hadden en mij keer op keer veranderden in een ijslolly. De skills zijn geweldig in een PvE omgeving, maar ze doen afbreuk aan de balans in PvP, tot mijn grote frustratie. Maar ik kan hier ook vreselijk mis in zijn omdat ik halsstarrig vasthou aan oudere online FPS games zoals de Unreal Tournament of CS:GO.

Voorlopig lijkt het er wel op dat ik het meeste gedaan en gezien heb op Europa. Terwijl ik wacht op de nieuwe raid die op 21 november verschijnt, de Deep Stone Crypt, kan ik mij nog wel bezighouden met een hoop side missions, public events en meer. En wie weet, mogelijks vind ik alsnog de moed om mij weer onder te dompelen in de PvP als ik nog betere wapens en uitrusting heb gevonden.

Destiny 2 heeft me aangenaam verrast en is een spel geworden waar ik gerust over durf toegeven dat ik er een klein beetje aan verslaafd geraakte de afgelopen dagen. Op korte tijd ben ik door heel wat content heen geploegd maar wel met veel plezier. De grote vraag is echter of de DLC zijn prijs volledig waard is, zeker als je eigenlijk best ook nog de Forsaken en Shadowkeep DLC aankoopt om alles uit je Destiny 2 ervaring te kunnen halen. Hierop zou ik voorzichtig ja willen zeggen, zeker voor fans van het spel die hun ervaring willen vergroten. Ben je echter een nieuwe speler, bekijk dan even wat je van de free-to-play base game vindt en wacht eventueel op een mooie pakketprijs voor alle DLC samen.

• Interessant verhaal
  • Prachtige planeet

• Verhaal is niet zo erg lang en beantwoord nog steeds vragen over The Darkness niet