Hoe lang is het wel geleden dat ik het nog over een animereeks heb gehad? Wel, veel te lang naar mijn zin, en daar breng ik nu verandering in. Mag ik nog eens een serie opnoemen waar ik echt gek van ben? Demon Slayer! De serie heeft momenteel nog maar 1 seizoen en een film, die rechtstreeks volgt op seizoen 1, op zijn naam maar was een verrassend en overweldigend succes in zowel het verre oosten als in het westen. Hoe dit komt? Unieke personages, onvoorspelbare verhaallijnen, herkenbare emoties, opwindende actie en nog veel meer. Overdrijf ik misschien een beetje? Misschien wel, maar ik ken tot op heden nog geen animekijker die de serie niet erkent als een topserie. Vandaag bespreek ik daarom de game die bij de serie hoort om te zien of ik ook hier zo van mijn sokken wordt geblazen.
Anime is en blijft iets waar je voor moet zijn. Mensen die het niet kennen of er gewoon niet voor te vinden zijn zullen het blijven omschrijven als tekenfilmpjes, maar ik kan iedereen verzekeren dat de inhoud en verhalen vaak niet voor kinderen zijn weg gelegd. Demon Slayer is een serie die ik niet bepaald zou laten zien aan mijn kinderen, deze zijn er nog wat te jong voor, maar wel zeker zou aanraden aan tieners en ouder. De serie omvat niet bepaald veel “gore” maar dood, bloed en onthoofding, gelukkig van (mensachtige) demonen, komen vaak genoeg aan bod en in beeld. Verwacht dus geen horror, zeker niet in deze game, maar onthoud dat het verhaal van de serie, en dus de game, zijn donkere momenten kent.
My name is Tanjiro Kamado
Ja, dat ben jij. Een Demon Slayer met een duidelijke missie: Demonen verslaan. Je bent een goede, soms emotionele, ziel die goed probeert te doen voor iedereen om je heen, maar de kwaadaardige en bloeddorstige demonen die zich verstoppen in de nacht willen enkel dood en verderf zaaien. De game is van het begin tot het einde echter trouw aan de serie wat ervoor zorgt dat ik letterlijk niets kan delen over het verhaal en het verloop ervan. Er is echter een chronologisch verschil tussen de serie en de game waardoor je het verhaal voor de aanvang van het spel niet onmiddellijk mee krijgt. Deze tijd voor de “Demon Slayer Corps” speel je vrij door memory fragments te vinden en te verdienen. Hiermee krijg je een uitgebreider inzicht in het verhaal en de achtergrond van alle personages. En ja, ik zeg daar alle personages want Tanjiro is natuurlijk niet alleen op de wereld. Doorheen zijn avonturen en missies ontmoet hij een hoop kleurrijke en karaktervolle personages die elk op hun eigen manier bijdragen aan de game en het verhaal.
Alleen is maar alleen
En je blijft natuurlijk niet alleen. De personen die je tegenkomt in het spel, en bijdragen aan het verhaal door deel uit te maken van gevechten, speel je allemaal vrij zodat je ze daarna kan gebruiken in multiplayer of op de momenten dat je vrij bent om je personages te kiezen. Daarnaast bereik je, na enige tijd, het punt waarop je je tijdens je gevechten kan laten bijstaan door een tweede personage. Vanaf dan voer je co-op aanvallen uit, kan je hulp inroepen om aan een salvo aanvallen te ontsnappen of zelfs wisselen van plaats met je tweede personage. Je speelt echter niet met 2 vechters aangezien je meters, voor je leven en dergelijke, gedeeld blijven. Even wisselen om een personage te gebruiken dat meer leven of speciale aanvallen heeft is dus niet mogelijk.
De game geeft je de kans om in totaal 18 personages vrij te spelen en te gebruiken voor je online en offline matchen. Dit klinkt misschien maar matig in hoeveelheid, maar biedt ermee alles wat je nodig hebt. Iedere speler heeft immers zijn eigen stijl, skills en combo’s waardoor iedere match volledig anders zal zijn in vergelijking met de vorige. Er is trouwens al aangekondigd dat er meer en nieuwe personages aan komen om deze lijst uit te breiden dus we hebben al iets om naar uit te kijken. Tijdens je online avonturen kan je trouwens weer kiezen tussen een ranked match, waarna je eigen rang zal veranderen naargelang je resultaat, en een custom match waarin je meer casual kan spelen zonder invloed te hebben op je online rang. Met deze optie kan je trouwens ook je vrienden online zoeken waardoor je gewoon lekker kan trainen of skills showen tegen mensen die je kent.
How to be a demon fighter
Als je, tijdens de story mode, een vijand aantreft, kom je in een arena terecht met je zwaard in aanslag. Je hebt een snelle aanval tot je beschikking en een skill aanval die je kan uitvoeren zo lang je skillmeter, onder je groene levensmeter, dit toelaat. Gelukkig vult dit zich terug aan en krijg je dan de kans om terug je speciale aanvallen uit te voeren. Natuurlijk is dit voor iedereen anders en uniek en zal je ook verschillen merken in de standaard snelle aanvallen van de personages. Verder kan je met elk personage een worp uitvoeren, die met de nodige show en flair wordt uitgevoerd met een actievolle cutscene. Onderaan je scherm heb je verder ook een special gauge. Als deze eenmaal vol is, wat tot 3 volle meters kan worden opgespaard, kan je kiezen om je boost te activeren. Deze boost doet exact wat je denkt dat hij doet, namelijk je voor een bepaalde tijd verbeteren en versterken. Heb je een tweede meter vol kan je ervoor kiezen om van je boost een surge status te maken die je nog verder in de boost status duwt. Diezelfde meter kan je ook gebruiken om je ultimate art te gebruiken en deftige schade toe te brengen aan je tegenstander. Ook hier, net zoals bij de worpen, gaat dit gepaard met een actievolle animatie en cutscene waardoor deze aanvallen ook echt aanvoelen als een zwaardere en indrukwekkendere aanslag op je tegenstander Samen met alle acties die je kan uitvoeren met je ondersteunende fighter heb je een erg actievolle fighting game.
Rewards for everyone
Wat je wel vaker hebt bij deze soort games, die gebaseerd zijn op een verhaal en hier eer aan proberen te doen, is dat je zekere extra’s vrij speelt. Ik wil hier niet teveel over kwijt, aangezien spelers die de serie kennen zelf veel plezier zullen beleven met dit te ontdekken en spelers die de serie niet kennen op deze manier een grote inkijk krijgen in wat de show te bieden heeft, maar ik wil wel zeggen dat de game je echt beloont voor goede gameplay. Goede, gevarieerde gevechten en uitgebreide verkenningstochten tussen de gevechten door worden duidelijk beloont.
Na een tijd heb je een heel archief met audio, memory fragments die je het voorgaande en achterliggende verhaal vertellen, alternatieve kostuums, quotes en meer tot je beschikking. Dit zal je misschien initieel niet veel zeggen maar ik raad je toch aan dit even uitgebreid te verkennen. De kans is immers groot dat je zal aanvoelen hoe diep en boeiend het verhaal van de franchise is en je de serie en film zal willen gaan verkennen. Wie het te moeilijk vindt om bepaalde beloningen vrij te spelen kan ervoor sparen. Doorheen het verhaal of bij het uitvoeren van trainingen wordt je beloond met Kimetsu points. Deze kan je inruilen voor de beloningen waarvan je niet slaagt ze te behalen met skill. Mogelijkheden genoeg dus om voldoening te krijgen in je prestaties en te streven naar betere skills en verloop van je gevechten.
Conclusie
Het is eigenlijk heel simpel. Ik ben enorme fan van de anime, maar zelfs zonder deze te kennen valt deze game in de smaak. De gevechten zijn bomvol actie, of je de skills ervoor hebt of niet. Daarbij heeft de game erg veel moeite gestoken in het belonen van je skills en gameplay waardoor je alleen maar gemotiveerd wordt om opnieuw te proberen en jezelf te verbeteren. Daarbij is alle achtergrondinformatie die je vrij speelt het verkennen meer dan waard en raad ik iedereen aan dit uitgebreid te doen. De actie en gameplay is intens, spannend en gevarieerd. Is dit dus een geslaagde game in vergelijking met de animeserie? Absoluut. Fans van de serie, fans van anime, fans van actie, dit is een aanrader voor jullie.