Deathloop

Deathloop
Deathloop
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Deathloop is een game waar ik persoonlijk al een tijdje naar uitkijk, zeker als grote Dishonored fan. Toen de game werd aangekondigd was het nog vrij vaag wat we konden verwachten en dat gevoel had ik nog steeds toen we dichter bij de release datum kwamen. Eenmaal ik de game voor de eerste keer had opgestart kon ik er niet genoeg van krijgen. Deathloop speelt heel gelijkaardig als de Dishonored reeks en dat is zeker geen slecht iets. Ik licht het even toe in mijn review!

Break The Loop

Stel je voor, je wordt wakker op een godverlaten strand en je geheugen laat je volledig in de steek. Je weet niet waar je bent, wie je bent en hoe je in godsnaam daar bent terecht gekomen. Daar is maar één oplossing voor en dat is op onderzoek uitgaan. Al snel kom je erachter dat je naam Colt is en dat je een gecompliceerde haat-liefde verhouding hebt met een zekere Juliana. Na een stevige tutorial intro besef je dat je vast zit een Loop en dat je daar zo snel mogelijk uit wilt. De Loop bestaat uit vier delen: ochtend, middag, namiddag en avond. En Blackreef bestaat ook uit vier districten: The Complex, Updaam, Fristad Rock en Karl’s Bay. Elk van deze districten ziet er anders uit, afhankelijk wanneer doorheen de Loop je daar bent. Zo kan je ‘s avonds in Updaam een fancy party gaan crashen en in de namiddag is Blackreef helemaal onder gesneeuwd. Maar als je sterft, begin je weer helemaal aan het begin van de Loop en ben je al je wapens en upgrades kwijt. De ontdekkingen die je hebt gedaan, blijven dan wel weer in het geheugen van Colt zitten. Er is wel een manier om de wapens en krachten die je verzamelt bij te houden wanneer je sterft of de Loop opnieuw opstart. Dit is een proces genaamd ‘Infusion’. Hier heb je een specifieke eenheid voor nodig die je overal kan vinden namelijk Residuum. Bepaalde objecten zien er redelijk ‘glitchy’ uit wat eigenlijk betekend dat je hier Residuum kan uithalen. Ook wapens of Trinkets die je hebt gevonden kan je opofferen om meer Residuum te krijgen. Je krijgt na elke deel van de dag de kans om je Residuum te spenderen en je loadout aan te passen. Je kan je Residuum ook best opgebruiken want als de Loop reset ben je ook dit allemaal kwijt. Maak ook van deze tijd gebruik om je ontdekkingen door te lezen om te weten te komen waar je in het volgende deel van de dag naartoe moet gaan.

Om de Loop te breken moet je proberen in één enkele run alle 8 Visionaries te vinden en af te maken. Maar aangezien je maar vier delen in een dag hebt, is het de bedoeling om enkele van deze Visionairies bijeen te krijgen op hetzelfde moment, zo kan je iets efficiënter te werk gaan. Om dit te kunnen doen, ga je eerst heel wat informatie moeten verzamelen en hier en daar wat saboteren. Dus je zal eerst heel wat tijd moeten spenderen om Blackreef helemaal uit te spitten om dan je ideale run op te zetten. Elke Visionairy heeft ook een specifieke Slab die je kan bemachtigen, deze kan je vergelijken met de krachten uit Dishonored. Zo kan je een korte afstand teleporteren, vijanden in lucht flikkeren of zelfs even onzichtbaar worden. Dit in combinatie met alle wapens die je kan vinden, maakt van jou een onstopbare moordmachine. Alle wapens kunnen ook nog worden geüpgraded door Trinkets toe te voegen aan het wapen. En dit geldt ook voor Colt zelf, zo kan je enkele Trinkets equippen die je bijvoorbeeld sneller doen healen of meer Power geven om je krachten vaker te gebruiken.

Protect The Loop

Wat als we de game eens vanuit een ander standpunt bekijken? Wel, dan kijken we letterlijk door de ogen van Juliana. Terwijl Colt de Loop probeert te breken, is het Juliana haar job om de Loop te beschermen. Dus gaat Juliana geregeld op klopjacht op zoek naar Colt om een stokje tussen zijn wielen te gaan steken. Wanneer Colt ontdekt wordt, kan het wel eens gebeuren dat Juliana uit het niets opduikt en meteen in gevecht gaat met hem. Door haar te verslaan kan je heel wat Residuum verzamelen en ook een willekeurige Slab bemachtigen. Indien je deze Slab al in je bezit hebt, krijg je een upgrade voor deze specifieke Slab. Zo kan je in plaats van een korte afstand te teleporteren, wisselen van plaats met een NPC naar waar je teleporteert.

De momenten tijdens het verhaal waar ik het meeste van genoot zijn de interacties tussen Colt en Juliana. Colt was eigenlijk Head of Security van Blackreef en mede in charge om de Loop draaiende te houden en werkte nauw samen met Juliana. Dus logischer wijze wordt Colt nu gemarkeerd als een verrader en zit heel Blackreef inclusief Juliana op zijn hielen. De twee zijn enorm goed op elkaar afgesteld qua voice acting. Ook de combinatie van een goede dosis humor en de nodige drama werkt perfect tussen de twee. De game geeft ook het gevoel van constante progressie, het is niet omdat je sterft en opnieuw moet beginnen dat er enorm veel verloren gaat. Je hebt weer heel wat bijgeleerd en weet hoe je bepaalde situaties moet aanpakken in het vervolg. Dat is iets weer veel games die dit soort concept hanteren maar deels in slagen. Deathloop is het perfecte voorbeeld van hoe het wel moet. Het enige waar ik hier en daar last van had zijn kleine bugs zoals mijn menu scherm dat niet wou sluiten waardoor ik de game opnieuw moest opstarten. Maar dit lijkt me perfect weg te werken door één simpele patch door te voeren.

Als je het even beu bent om Blackreef van boven tot onder uit te kammen, kan je ook in de kleren kruipen van Juliana. In het begin van de game krijg je de optie om de Loop te breken of te beschermen. Als je deze wilt beschermen kan je als Juliana spelen en andere spelers hun spel indringen om hun Colt te gaan afmaken. Let wel op want elke Colt heeft in principe drie levens terwijl Juliana er maar één heeft. Na elke poging om Colt af te maken, stijgt Juliana haar Hunter ranking en ontgrendel je weer nieuwe dingen om het leven van Colt wat moeilijker te maken in de toekomst. Als Colt zijnde kan je kiezen of Juliana enkel als AI je spel kan indringen, enkel je vrienden of eender wie. De laatste optie is best een aanrader want het maakt de game des te interessanter!

Om Deathloop kort en bondig te beschrijven zou ik zeggen dat het een FPS game is met de klassieke gameplay van Arkane Studios die erin slaagt om het hele timeloop concept nagenoeg perfect toe te passen op een video game. Ook is de game in zijn geheel één grote puzzel en dat is iets wat ik zelf nog niet vaak eerder heb gezien. Naast de soepele gameplay is het ook een plezier om Colt en Juliana tegen elkaar bezig te zien en horen. De voice acting zit enorm snor in Deathloop en zorgt voor een nog betere ervaring. Als grote fan van Dishonored kan ik zelfs zeggen dat deze game mij harder heeft verrast dan Dishonored zelf ettelijke jaren geleden. Hoewel een Dishonored sequel een insta-buy is voor mij zal dit ook het geval zijn voor een eventueel vervolg van Deathloop. De kleine bugs die ik her en der ben tegen gekomen kunnen perfect gepatched worden dus daar zie ik ook geen graten in. Kortom, een dikke aanrader!

• De game lijkt één grote puzzel te zijn en werkt enorm verslavend
  • Klassieke Arkane gameplay
  • Goede combinatie van humor en actie met bijpassende voice acting