Het heeft even geduurd, maar Death Stranding Director’s Cut is eindelijk gearriveerd op de Xbox Series X. Deze release komt jaren na de originele PS4-versie en PC-port, dus de grote vraag is: hoe houdt Hideo Kojima’s intrigerende meesterwerk zich op de Xbox? De meeste gamers kennen het verhaal ondertussen wel. Dit is de game waarin je als Sam Porter Bridges (gespeeld door Norman Reedus) door een post-apocalyptisch Amerika trekt, pakketten bezorgt en mysterieuze wezens probeert te ontwijken – alles om de wereld weer met elkaar te verbinden. De gameplay? Een combinatie van pakketjes leveren, survival-elementen en een flinke dosis surrealistische sci-fi storytelling. De focus van deze review ligt echter niet op het verhaal of de unieke gameplay, maar vooral op hoe Death Stranding presteert op de Xbox Series X. En ja, die prestaties zijn opmerkelijk goed.
Grafische pracht en stabiliteit op de Xbox Series X
Death Stranding Director’s Cut ziet er prachtig uit op de Xbox Series X. De omgevingen, van verlaten steden tot woeste natuurgebieden, zijn een lust voor het oog en worden met een indrukwekkend detailniveau weergegeven. Dankzij de grafische kracht van de Series X oogt de wereld scherp, helder en bijna realistisch – iets wat de game-ervaring alleen maar versterkt.
Maar mooie graphics zijn niet veel waard zonder stabiliteit, en dat is gelukkig geen enkel probleem op de Series X. De game draait moeiteloos op een hoge framerate zonder merkbare dips, zelfs niet tijdens intense momenten waarin je achtervolgd wordt door de mysterieuze BT’s. Of je nu rondloopt door uitgestrekte sneeuwvlaktes of zware pakketten door woeste rivieren draagt, de framerate blijft consistent – iets wat je onderdompeling in deze unieke wereld absoluut ten goede komt. De Xbox Series X benut zijn kracht hier optimaal en levert een ervaring die niet onderdoet voor de eerdere PS5-versie of de PC-versie. Een ander groot voordeel van de Xbox Series X-versie zijn de laadtijden. Dankzij de krachtige SSD van de Series X ben je in een mum van tijd in de wereld van Death Stranding, zonder lange wachttijden. Dit maakt de overgang tussen missies en gebieden soepel en houdt de flow in de gameplay. Vooral voor een game als deze, die draait om het reizen door een eindeloze wereld, draagt de snelle laadtijd flink bij aan het speelplezier.
Verhaal en Gameplay van Death Stranding: Een Unieke Reiservaring
In Death Stranding stap je in de schoenen van Sam Porter Bridges, een pakjesbezorger in een post-apocalyptisch Amerika, vertolkt door Norman Reedus. Het land is verwoest door mysterieuze gebeurtenissen die hebben geleid tot de komst van ‘BT’s’, onzichtbare geesten die constant op de loer liggen. De samenleving ligt in puin, en Sam krijgt de taak om geïsoleerde nederzettingen opnieuw met elkaar te verbinden door pakketjes af te leveren en communicatie te herstellen. Dit lijkt misschien een vreemde premisse, maar het draait allemaal om het concept van verbinding en het herstellen van menselijke relaties in een gebroken wereld.
Qua gameplay is Death Stranding een unieke mix van avontuur, exploratie en survival. Je brengt het grootste deel van de tijd door met het verkennen van ruige landschappen, waarbij je voortdurend rekening moet houden met de fysieke belasting van Sam: hoeveel bagage hij kan dragen, het evenwicht houden op oneffen terrein, en het ontwijken van vijandige BT’s. Naast het leveren van goederen krijg je ook te maken met strategie: het kiezen van de beste route, het bouwen van bruggen en schuilplaatsen en het vermijden van gevaren. Met een diepe sci-fi verhaallijn en cinematografische cutscenes, biedt Death Stranding een unieke ervaring die voor velen zowel meditatief als meeslepend aanvoelt.
Extra’s in de Director’s Cut
Deze versie bevat uiteraard de extra’s van de Director’s Cut, zoals nieuwe missies, wapens en voertuigen, die zorgen voor net wat meer afwisseling. Hoewel de extra’s de kern van de game niet veranderen, geven ze spelers meer opties om hun reis door dit unieke landschap te personaliseren. De verbeterde combat-mogelijkheden en het uitgebreide bouwsysteem voegen wat meer diepte toe, maar de game blijft vooral draaien om de contemplatieve en soms meditatieve reiservaring.
Conclusie
Death Stranding Director’s Cut op de Xbox Series X ziet er fantastisch uit, draait soepel en brengt de volledige ervaring naar Xbox-fans zonder compromissen aan grafische kwaliteit of stabiliteit. Voor degenen die al eerder in het verhaal van Sam Porter Bridges zijn gedoken, zal dit een herhalingsoefening zijn op Xbox. Maar voor nieuwe spelers biedt deze release de beste manier om Kojima’s unieke visie te ervaren op een van de krachtigste consoles van dit moment.