Dead Space

Dead Space
Dead Space
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Dead Space is zo één van die games waarbij ik dacht dat een remake nog lang niet nodig was. De game lag nog vers in mijn geheugen, want de originele game is tenslotte nog maar pas in 2008 uitgekomen. Maar als je dan even goed nadenkt besef je al snel dat 2008 ondertussen alweer 15 jaar geleden is. Oh shit… ik word oud, en de originele Dead Space dus blijkbaar ook. Het spelen van deze remake bevestigt dit feit ook, Dead Space kon absoluut een remake gebruiken, zeker als je de originele game vergelijkt met deze remake, die in mijn ogen erg geslaagd is. Waarom dat zo is mag je samen met mij ontdekken in onze review van Dead Space.

Remake

Laat het hier meteen ook duidelijk zijn dat Dead Space een remake is en geen remaster. De game is volledig van 0 opnieuw opgebouwd, en dat zie je want Dead Space ziet er fantastisch uit. De game plaatst je opnieuw in de schoenen van Isaac Clarke, een ingenieur die het gigantische ruimte schip, de USG Ishimura, moet gaan herstellen.  Deze reparatie missie verandert echter al snel in een nachtmerrie, want er is veel meer aan de hand dan wat schade die onze vriend Isaac zou gaan oplossen. Bij aankomst op de USG Ishimura, loopt meteen alles al mis en wordt hij door de gebeurtenissen op het ruimteschip gescheiden van de rest van zijn crew, waardoor hij op zijn eentje moet te zien overleven.  Een verschil met het origineel is dat Isaac deze keer wel spreekt, wat niet het geval was in het origineel uit 2008. De Originele Isaac Clarke stemacteur, Gunner Wright uit Dead Space 2 en Dead Space 3 keert terug  om Isaac opnieuw van een stem te voorzien in deze Remake.

Dead Space volgt in grote lijnen het originele verhaal, echter zijn er nieuwe details en extra scenes toegevoegd, waardoor het verhaal completer en meer gedetailleerd overkomt naar de speler toe. Dit kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen. Een remake maken is daarbij niet altijd even evident. Het publiek kent het verhaal al, en je kan niet te veel veranderen, want dan wijk je natuurlijk te hard af van de originele game. Motive heeft hier gelukkig de perfecte balans weten te vinden. Dead Space is niet bang om veranderingen door te voeren en nieuwe dingen te proberen, en vrijwel al deze verbeteringen en toevoegingen veranderen de ervaring ten goede.  Dit terwijl de ontwikkelaars het bronmateriaal met alle respect hebben behandeld. Er zijn nieuwe interacties en dialogen tussen de verschillende personages, waardor ze allemaal wat meer uitgediept worden en geloofwaardiger overkomen. Dit is Dead Space zoals je het je herinnerd, maar dan mooier, groter en met een uitgebreider verhaal. Dit is een voorbeeld van hoe een remake hoort te zijn.

Nieuw maar vertrouwd

Aangezien we het hier over een remake hebben, mag je jezelf natuurlijk verwachten aan zowel nieuwe elementen en oude vertrouwde gameplay. Hierin heeft ontwikkelaar Motive, zoals ik al zei, een zeer goede balans gevonden. Grafisch is de game natuurlijk een pak beter geworden. Maar dat lijkt me dan ook logisch gezien de game vanaf de grond opnieuw is opgebouwd. Zoals we hier eerder al zeiden volgt Dead Space hetzelfde verhaal als de originele game, hetzij dan met nog wat meer scenes en narratief uitgebreid. Isaac moet zichzelf nog steeds behelpen met dezelfde wapens zoals deze in het origineel beschikbaar waren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de iconische Plasma Cutter waarmee je nog steeds talrijke ledematen mag afhakken. Of de vlammenwerper of Pulse rifle om er nog een paar op te noemen. Allen werken ze nog steeds zoals je je herinnerd, al zit er naar mijn gevoel net meer kick achter de wapens. Ze voelen goed aan en schieten lekker weg, net als de besturing zelf die duidelijk gemoderniseerd is, zonder de algemene ervaring aan te tasten. 

De necromorphs zijn natuurlijk weer terug, en ogen angstaanjagender dan ooit. Ze zijn nog steeds amper dood te krijgen, zelfs een welgemikt schot tussen de ogen lijkt hun weinig te deren. De juiste aanpak als je met necromorphs zit is dan ook om ze strategisch te ontdoen van hun ledematen. Hoe vreemd het ook klinkt, je kan ze enkel doden door hun armen en benen af te schieten. Hierbij is echter wel een mooie upgrade toegevoegd, de game beschikt nu over het nieuwe peeling systeem. Lichamen bestaan voortaan net als in het echt uit meerdere lagen. Wanneer je op hun ledematen schiet, zie je vlees en spieren verscheuren tot je uiteindelijk hun botten laat versplinteren om hen van hun ledematen te verlossen. Het oogt en klinkt gruwelijk, wat dit een geweldige upgrade maakt tegenover het origineel.

Intensity Director

Wie net zoals ik reeds enorm veel horror-games en films heeft gezien, voelt de schrikmomenten meestal aankomen in soortgelijke games. Meestal verwacht je om het hoekje of in een bepaalde ruimte wel een vijand, of voel je een jumpscare aankomen. Dit is minder het geval in Dead Space dankzij de Intensity Director. Dit is in wezen een dynamisch systeem van het spel, die in staat is 1.200 unieke gebeurtenissen te laten plaats vinden op willekeurige locaties en momenten. Deze directer voegt een combinatie van geluiden, lichteffecten en vijandelijke spawns en andere spannende momenten toe aan schijnbaar rustige locaties.

De Intensity Director zorgt ervoor dat er random gebeurtenissen plaatsvinden tijdens je avontuur. Zo had ik op een gegeven moment voor dat de elektriciteit uitviel in de gang waar ik doorheen wandelde. Hierdoor kreeg ik de deuren niet meer open. Gevolgd hierop kwam een vijand via een rooster in de muur even binnen vallen om mij proberen te doden. Wat later wandel ik door een gebied waar, plots voor mijn voeten, een lijk uit een rooster aan het plafond valt. Nog wat later zie ik een necromorphs heel uitdagend naar mij kijken en een andere gang inwandelen. Af en toe hoor je slechts wat horrorgeluiden ter sfeer of hoor je plots in de buurt een dame de longen uit haar lijf schreeuwen. Het zijn deze momenten van de intensity Director die voor onverwachte momenten zorgen, waarbij zelfs een ervaren horrorliefhebber plots erg op zijn hoede wordt en ongemakkelijk verder schuifelt door het level.

Nieuw upgradesysteem

Dead Space kent ook een nieuw upgrade systeem. Hoewel je nog steeds nodes op een grid moet plaatsen om upgrades te bekomen, zijn er nu ook special abilities vrij te spelen.  Voortaan zijn er dus geen lege spaces op de grid, enkel zal je sommige secties voortaan moeten unlocken door eerst de juiste blueprint te vinden om deze upgrade te kunnen unlocken. Dit zorgt er meteen ook voor dat je meer wordt aangemoedigd om even van het pad af te gaan en verder te gaan verkennen dan waar je hoeft te zijn, in de hoop nieuwe upgrades te vinden.

Met deze blueprints en upgrades kan je dus zowel je wapens als je armor verbeteren, waardoor alle wapens alleen maar sterker worden en meer schade kunnen berokkenen, of net sneller kunnen reloaden, of meer kogels kunnen dragen. Desondanks blijft, ondanks de talrijke upgrades, de iconische Plasma cutter verreweg mijn favoriete wapen en voelt deze ook aan als het beste wapen tegen de necromorphs.

Security Clearance

Een andere wijziging tegenover het eerste deel is dat er nu Security Clearance is toegevoegd. Dit wil zeggen dat je naarmate je in de game verder raakt, je steeds hogere beveiligingsniveaus unlocked, die je telkens in staat stellen om meer kamers en kluisjes vrij te openen, die je voordien niet kon openen. Hierdoor moedigt de game je aan om af en toe te backtracken om zo deze kamers toch nog even leeg te halen en de kluizen die je niet eerder kon openen toch even te ledigen. De beloningen om deze terug op te zoeken zijn vaak voldoende dankzij de talrijke items, logs, nodes en zelfs sidemissies die je hiermee unlocked om zo nog meer upgrades voor je spullen vrij te spelen.

De nieuw toegevoegde side quests en informatie logs bieden meer inzicht in hoe de dingen uit elkaar begonnen te vallen aan boord van de Ishimura. Er is meer context toegevoegd over de vreemde religie rond de Necromorphs, waardoor je nog meer over het verhaal en de wereld van Dead Space te weten kom. De zijmissies zijn hierdoor allemaal de moeite waard. De verhaalopenbaringen die spelers uit de zijmissies halen zijn niet meteen baanbrekend, maar ze geven meer inzicht in wat er precies op het ruimteschip is gebeurd en leiden naar nieuwe gebieden met loot die spelers nodig zullen hebben om te overleven.

Audiovisueel

Op het gebied van graphics is Dead Space zeker niet de mooiste game. Gelukkig maakt de sfeer en de prachtige belichting die real time berekend wordt mede dankzij ray-tracing veel goed.  Toch ogen niet alle textures even mooi, maar dit weet de sfeer gelukkig niet te breken. Desondanks is de remake natuurlijk zonder twijfel een mooie grafische upgrade tegenover het origineel dat ondertussen toch alweer 15 jaar oud is.

Waar de game wel enorm op weet te scoren is op het gebied van sound design. Dead Space weet de sfeer erg goed in te zetten door goed gebruik te maken van geluidseffecten. Af en toe hoor je schreeuwerige violen lawaai maken alsof je naar een klassieke horror film zit te kijken, waardoor je meteen op je hoede bent en een stapje trager verder wandelt. Daarnaast sta je vaak al op scherp, nog voordat je een Necromorph ziet, gewoonweg omdat je deze in de verte al hoort.

New Game+

Dead Space beschikt meteen bij de release al over een New game + mode. Dit betekent dat wanneer je de game hebt uitgespeeld je deze nog een keer kan spelen met de al vrijgespeelde upgrades voor je armor en wapens. New game+ is uitstekend om de game op een wat hogere moeilijkheidsgraad te herspelen, zeker gezien je meteen al wat sterkere wapens hebt, waardoor je hier toch net iets makkelijker door zal kunnen worstelen. De laatste upgrade voor de Rig, je armor, kan je ook enkel vrijspelen in de New Game+ mode, samen met een alternatief einde, waardoor je nog een extra reden hebt om deze game nog eens door te spelen.

Conclusie

Dead Space behoort zonder twijfel in het zeldzame rijtje van geslaagde remakes. De game weet een bijna perfecte game nog verder te perfectioneren, waardoor deze versie zelfs na het spelen van het origineel uit 2008, nog steeds een onvergetelijke ervaring weet te bieden. De subtiele verbeteringen en gemoderniseerde besturing zorgen ervoor dat Dead Space terug modern oogt en speelt. Dankzij de Intensity Director blijf je constant on edge, omdat je gewoonweg nooit weet wat je kan verwachten. Dit is een geweldige toevoeging voor gamers die al heel wat gewend zijn en meestal gevaar voelen aankomen. Het zorgt voor veel onverwachte momenten waardoor de sfeer en immersie nog intenser worden. Ik hoop in ieder geval al dat ook Dead Space 2 en 3 in de toekomst een remake krijgen, want Dead Space is wat mij betreft al meteen een kandidaat voor de titel van “game of the year 2023”.

Good

  • Intensity Director
  • Trouwe remake
  • Geweldige sfeer en geluidseffecten
  • Spannende gevechten

Bad

  • Visueel niet altijd even indrukwekkend
9.5

Fantastisch

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password