Darkestville Castle

Darkestville Castle
Darkestville Castle

Welkom in Darkestville. Een stad als een ander op een paar bijzonderheden na. Eén daarvan is dat er ooit, op een duistere avond, een vallende ster is geland. Op zich was dit al speciaal, maar wat nog uitzonderlijker was, was dat er een baby met de ster meereisde. Het kindje werd ‘Cid’ genoemd en maakte al heel snel duidelijk dat hij een demon was want hij haalde constant kattenkwaad uit en zorgde overal voor problemen op elk mogelijk moment. Hij werd volwassen en haalt tot de dag van vandaag nog steeds zijn streken uit. Hij heeft hiervoor zijn intrek genomen in het kasteel vlakbij het dorpje Darkestville. Wie zich nu bedenkt dat die Cid wel een boeiend personage lijkt te zijn heeft geluk, hij is immers je speelbaar personage in deze point and click game die zijn weg naar de huidige consoles heeft gevonden.

Ja, DarkestVille Castle is misschien niet bepaald een splinternieuwe game. Hij is immers uitgekomen in 2017, maar dankzij de recente uitgave op de gameconsoles heeft iedereen de kans om van het spel te genieten. Het is ook dankzij die keuze dat ik de game in handen heb gekregen en de geestige plaagvogel Cid kan leiden door Darkestville. Natuurlijk is het mijn doel om hem te helpen met zijn zotte plaag buien en grollen maar dit loopt vanaf het begin al spaak. De dorpelingen zijn Cid grondig beu en hebben Demonhunters ingehuurd om er een einde aan te maken. Gelukkig loopt het voor hun ook niet van een leien dak en begint een hectisch kat en muis spel vol grappen, grollen en misverstanden en vooral een demon met een vlotte babbel en absurde logica.

Cid the demon

Cid is een bleke, lange, slungelige demon met een opvallende constante grijns op zijn gezicht. Cid heeft enorm vele plezier in wat hij doet en zoekt ook constant naar nieuwe manieren om de dorpsbewoners het leven zuur te maken. In het begin van het spel overloopt hij wat normaal op zijn planning stond als zijn plannen niet werden onderbroken. Een meisje haar paardenstaart afknippen, verse taarten zuur laten worden, het creëren van een robotkip om de buurt te terroriseren, … de dagelijkse dingen voor een demon. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn plaatselijke nemesis ‘Dan Teapot’ zijn voordeur blokkeert in de hoop hem in zijn kasteel te houden tot de demon hunters er zijn om hem te vangen. Uiteraard blijf je hier niet bepaald op wachten en maak je het je eerste missie om te ontsnappen uit je eigen kasteel. Dit lukt je gelukkig op tijd om de demon hunters te ontwijken maar deze nemen, per vergissing, je (monsterlijke) vis mee. Natuurlijk laat je het hier niet bij en ga je, op je eigen charismatische en dwaze manier, dit recht zetten.

First you point, then you click

Ja, dat is de opzet van een ‘point and click’-game. Of het nu is om items te zoeken, puzzels op te lossen of te zoeken welke richting je uit kan gaan, je kan op alles klikken en kiezen wat je ermee doet. Zodra je iets aangeduid hebt kun je kiezen uit 3 vaste opties. Zo kun je het proberen te nemen, er naar te kijken of ermee te praten. Uiteraard kun je niet alles opnemen of ermee praten. Toch weerhoudt niks je ervan om toch deze opties te kiezen en te kijken welk gevat of absurd antwoord Cid voor je heeft. Niet ieder object of situatie zal uniek besproken en behandelt worden in Cid zijn reacties. Zeker op vlak van praten krijg je regelmatig dezelfde ‘ik kan hier niet mee praten’ reactie. Verder krijgt zowat alles een unieke response. Het bedienen van je pijl over je scherm verloopt, uiteraard, soepel maar er is hier een ongemakkelijkheid in geslopen. Soms is je omgeving immers groter dan je scherm en moet je iets hebben dat buiten je scherm valt. Je kan je beeld echter niet opschuiven zodat je er aan kan. Je enige optie is om iets, of een plek, te selecteren in de richting dat je moet zijn zodat Cid hier naartoe komt en je scherm automatisch mee opschuift. Hoewel dit iets klein is maakt het wel dat de gameplay minder vlot gaat dan je zou willen.

Nice to meet you

Darkville loopt vol met kleurrijke en boeiende personages. De 3 Demon hunters die op visite zijn vallen hierdoor totaal niet uit de boot. Dan Teapot is slechts het tipje van de ijsberg in deze absurde stad. Meer dan eens zal je gniffelen om de absurde zottigheid op je scherm. Op bepaald moment heb ik echt hardop gevraagd wat de makers aan het drinken of roken waren tijdens het uitwerken van het scenario. Wat wil je zoal tegenkomen in deze game? Gevleugelde tijgers, een skelet in een vergeten kooi in de kelder genaamd Waldo, een waakhond met een shotgun, zeemonsters,… Je kan het zo gek of kleurrijk niet bedenken of je komt het wel tegen in Darkestville.

Ieder personage is voorzien van voice acting. Hierdoor komt iedereen zijn eigen gekheid en uniek karakter duidelijk naar boven. Auditief is de game dus zeker in orde en royaal voorzien van talent.

Kenners van point and click games zullen niets nieuws aantreffen in deze game. Daarbij is het een genre waar ik, en zowat iedereen waar ik een mening over vraag, van overtuigd ben dat hij meer geschikt is om op de pc te spelen dan via een console. Desalniettemin is dit een geslaagde transfer naar de huidige consoles zodat zelfs mensen zonder game pc van het spel kunnen genieten. De game is niet perfect maar de humor en het overvloed aan leuke elementen maakt zoveel goed dat de game een toffe ervaring blijft.

• leuke game
  • toffe humor

• brengt niets nieuws aan bod