Cruis’n Blast

Cruis’n Blast
Cruis’n Blast
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Cruis’n Blast is het nieuwste deel uit de langlopende Cruis’n-series. Hoewel de game nu pas verschijnt op de Nintendo Switch, gaat het hier niet meteen om een nieuwe game. Deze titel verscheen namelijk oorspronkelijk al in 2017 als arcade titel. Al mag dit natuurlijk geen probleem zijn, gezien deze reeks vooral groot is geworden op arcade kasten. Desondanks rees bij mij toch meteen de vraag of dit niet een beetje mosterd na de maaltijd was. Gelukkig bleek dat niet zo te zijn.

Cruis’n is een reeks arcade games waar ik in 1994 als 9-jarige voor het eerst kennis mee mocht maken.  De eerste game, Cruis’n USA wist meteen al de juiste snaar te raken.  Zeker in een tijd waarin de eerste games met 3D graphics hun opmars maakten.  Cruis’n USA, was dan ook één van de eerste 3D racing games. Ook het vervolg, Cruis’n World uit 1996 heb ik erg vaak gespeeld op arcade kasten. Tot op de dag van vandaag heb ik hier zeer leuke herinneringen aan.  Mijn interesse was – dankzij deze nostalgische gevoelens – meteen gewekt wanneer ik hoorde dat Cruis’n Blast naar Nintendo Switch zou komen.  Zeker gezien Cruis’n Blast de enige game uit de reeks was die ik tot op heden nog niet had kunnen spelen.

A trip down memory lane

Wat meteen opvalt wanneer je aan deze game begint, is hoe vertrouwd het allemaal aanvoelt. Zelfs 27 jaar na de eerste game speelt Cruis’n Blast hetzelfde.  Hoewel het hierdoor klinkt alsof de game meteen gedateerd aanvoelt doet het dat niet. Sterker, het is lang geleden dat ik nog zo een leuke arcade game heb gespeeld. De laatste jaren zien we meer en meer realistische of semi realistische racing games en zien we nog amper pure arcade games. Het is dan ook op dit gebied dat Cruis’n Blast de show steelt. De game biedt pure onvervalste nostalgische arcade fun.  De game beschikt nog steeds over alle features uit de oude games, zoals een wheelie doen en stunts uitvoeren zoals dit werd geïntroduceerd in Cruis’n World. Het voelde meteen goed aan en ik waande me, – ondanks het wat modernere wagenpark – weer in de jaren 90.

De game laat zich nog net zo simpel besturen zoals de klassieke arcade games dat deden. Gewoon gas, geven, af en toe remmen, wat stunts doen en lekker racen.  Dit maakt de game meteen ook zeer geschikt voor de wat jongere gamers onder ons. De besturing is ongecompliceerd, wat  uiteraard perfect past bij de opzet van deze game. Zelfs wanneer je een muur raakt of geramd wordt door een andere wagen zal je even een 360 maken,  en snel weer je rit kunnen hervatten zonder erg veel tijd te verliezen. Toch kan de game af en toe wat pittiger zijn dan je zou verwachten.  De eerste paar races en Tours zal je niet onmiddellijk winnen. Gelukkig zul je na wat oefening gaandeweg merken dat je skills verbeteren en je steeds meer kans maakt op de overwinning. En zelfs dan kan het nog steeds pittig zijn om de eerste plek in een race te bemachtigen. Gelukkig kun je de moeilijkheid graad instellen, zodat ook jonge gamers zonder al te vele frustratie kunnen genieten van deze game.  Maar eerlijk is eerlijk, het past allemaal wel bij deze game.

Sightseeing

Naar traditie van de oude games heeft ook Cruis’n Blast zeer uiteenlopende en interessante locaties om in te racen. Samen met de gameplay stelen de beschikbare locaties de show.  Elk landschap vertelt zo zijn eigen verhaal en voelt uniek aan. En letterlijk elke meter lijkt er wel iets te gebeuren. Je komt tornado’s tegen, wegzakkende grond, grote jumps en vechtende yeti’s. Je kan het zo gek niet bedenken of je komt het tegen tijdens het racen. En vreemd genoeg leidt dit niet af van het racen.

Je zou denken dat je door alles wat rondom je gebeurt je snel afgeleid raakt, maar het past allemaal gewoon bij de rest van de actie die van het scherm spat. Het zorgt ervoor dat de game ook na zoveel jaar nog steeds zijn eigen smoel heeft. Het gaat zelfs niet vervelen wanneer je voor de zoveelste keer doorheen eenzelfde circuit racet, want vaak zal je toch nog nieuwe dingen, subtiel of niet, op de achtergrond ontdekken tijdens het racen.  Dit zorgt ervoor dat een locatie niet al te snel zal gaan vervelen.

In your face.

Grafisch is de game echter niet moeders mooiste, ook niet voor een Nintendo Switch Game. Vergeleken met de arcade versie heeft Cruis’n Blast een enorme downgrade gekregen op grafisch gebied. Gelukkig stoort dit niet echt, want uiteindelijk primeert gameplay boven beeldkwaliteit. Vooral het feit dat de framerate ondanks de schermvullende actie steeds stabiel blijft is noemenswaardig.  Dat zorgt er tenslotte voor dat de game steeds vlot speelbaar is, en zo hoort het ook.

Toch moet ik bekennen dat de game af en toe net wat te hard “in your face” is op vlak van de gebruikte kleurtjes en verlichting. Ze gooien neon verlichting en schreeuwende kleurtjes zoveel mogelijk naar je hoofd. Op zich is dit niet storend, maar persoonlijk vind ik deze looks en kleurtjes net iets teveel van het goede. Vooral omdat de vorige games wat meer realistisch oogden. Al is dit natuurlijk een kwestie van smaak, vooral de jongere games zullen een flashy presentatie zoals deze vermoedelijk goed kunnen smaken.

Multiplayer

Een arcade game zoals Cruis’n Blast heeft natuurlijk ook multiplayer nodig. En ook daar beschikt de game over, hetzij dan wel enkel offline multiplayer. En dat is wat mij betreft een gemiste kans. Cruis’n Blast verleent zich perfect om online te spelen tegen andere gamers. Jammer, want een online multiplayer zou er ongetwijfeld voor zorgen dat mensen de game vaker zouden oppikken om online wat races te spelen. Gelukkig kan je ook offline in split screen thuis gamen met je vrienden, en dit tot en met 4 spelers. Dat maakt het gebrek aan online multiplayer enigszins goed, maar in vergelijking met online betekend dit natuurlijk dat je niet altijd menselijke tegenspelers tot je beschikking kan hebben. Zoals ik al zei, een gemiste kans.

Level Up

Gelukkig valt er ondanks het gebrek aan online modes toch genoeg te beleven aan Cruis’n Blast. Na elke race krijg je voor het gekozen voertuig XP om deze te levelen. Hoe hoger je positie aan het einde van een race, hoe meer XP je zal ontvangen. Hiermee unlock je de mogelijkheid om je voertuigen te upgraden. Zo kun ja neon verlichting onder je wagen hangen, – want de game was nog niet flashy genoeg natuurlijk -, decals, body kits unlocken en je motor upgraden.

Hoe meer je racet en hoe meer tours je uitspeelt hoe meer extra wagens je zal unlocken. En hier zitten enkele speciale dingetjes tussen. Gaandeweg unlock je een brandweerwagen, een helikopter tot zelfs een dinosaurus om mee te racen. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit in de game. Hoe vreemd het ook mag klinken, het past gewoon bij het totaal plaatje. Cruis’n Blast is een over the top arcade racer, dus waarom niet enkele over de top voertuigen? Ik vind het alvast geweldig om eens met wat anders te racen dan een opgevoerde GTR of klassieke Corvette. En als dit soort voertuigen niet je ding is, laat je ze toch gewoon liggen, van mij mogen meer ontwikkelaars zich zo laten gaan op vlak van voertuigen keuze, het levert alleen maar meer knotsgekke fun op.

Tegenwoordig zien we minder en minder pure arcade games, games moeten tegenwoordig altijd maar serieuzer zijn of meer realistisch, Cruis’n Blast negeert gelukkig deze trend. De game keert terug naar zijn roots uit de jaren 90 en naar de leuke arcade racers van weleer.  Cruis’n Blast slaagt erin om een knotsgekke arcade belevenis te bieden die puur draait om de fun en niet zozeer om zoveel mogelijk te unlocken of alles perfect uit te spelen.  Toch moeten we hier eerlijk zijn, en is de game zeker niet geschikt voor iedereen. Maar als je verlangt naar de simpelere tijden uit de gaming geschiedenis of naar een gekke arcade racer, dan zal Cruis’n Blast absoluut je ding zijn. Het is en blijft echter jammer dat er geen online multiplayer beschikbaar, wat in mijn ogen toch een gemiste kans is.

• Pure arcade fun
  • Voertuigen selectie
  • Geschikt voor jong en oud