Gaijin Entertainment kondigt aan dat de post-apocalyptische online actiegame Crossout met de release van de volgende grote update de game engine upgradet naar de Targem Engine 2.0, en deze verandering brengt een compleet nieuwe visuele en spelervaring voor gebruikers. Letterlijk elk aspect van het spel wordt herwerkt: belichting en schaduwen, visuele effecten, het fysieke model, kleurenpalet, interface en besturing, geluidseffecten en nog veel meer! De systeemeisen en prestaties blijven hetzelfde. De update heet Crossout: Supercharged en komt uit op 25 oktober.
Dankzij de Global Illumination-technologie die in Targem Engine 2.0 is geïmplementeerd, berekent het spel nu nauwkeurig gereflecteerd en verstrooid licht, zodat het beeld in gebieden met weinig licht en volledige schaduw er realistischer uitziet. Contactschaduwen (SSC) en lokale schermruimtereflecties (SSLR) worden gebruikt om schaduwen en reflecties van objecten van elke grootte en op elk oppervlak, inclusief water, correct te tekenen. Nabewerkingseffecten zoals Motion Blur, Lens Flare en Bloom brengen het beeld in het spel nog dichter bij het echte leven en imiteren het werk van foto- en video-opnameapparatuur. Al deze veranderingen zullen beschikbaar zijn op alle platforms, waaronder PlayStation 4 en Xbox One.
In Crossout Supercharged zal elk post-apocalyptisch gepantserd voertuig, door de speler zorgvuldig in elkaar gezet uit duizenden beschikbare onderdelen, zich nog anders gedragen dan voorheen. De nieuwe wielfysica en het cameragedrag maken het rijden meeslepender en het gevoel van snelheid intenser. De ophanging reageert nu realistisch op bochten, scherpe starts of stops, en het rijden over obstakels. Ook de interactie met de omgeving is nu realistischer, met een betere tractiesimulatie en nieuwe effecten zoals slippen bij het starten van het voertuig. Explosies zijn ook spectaculairder, diverser en geloofwaardiger geworden: de onderdelen die van het vernietigde pantservoertuig afvliegen hebben een impuls, een verbrand karkas en brandsporen blijven op de grond achter, de effecten van de vernietiging van generatoren, motoren en brandstofvaten zijn herwerkt.
Veel voertuigonderdelen werken nu anders, en ook het besturingsschema en de interface in het spel zijn bijgewerkt. Zo zullen voertuigen met een chassis waarmee je in elke richting kunt bewegen, zoals mechanische benen of hovers, handiger in gebruik zijn. Nu kunnen spelers ze draaien en straffen op een manier die typisch is voor schietspellen, wat de besturing veel comfortabeler maakt, vooral op consoles. Daarnaast zijn animaties en effecten voor hovercrafts verbeterd, en die machines gedragen zich nu ook realistischer, omdat bij elke beweging nu rekening wordt gehouden met de positie van het massamiddelpunt. De benen hebben ook vernieuwde bewegingsfysica gekregen die realistischer rekening houdt met het gewicht, zodat zware met benen uitgeruste vaartuigen nu bijna elk ander chassis kunnen overtreffen.