Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion

Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Herinner je je de PSP nog? Je weet wel, Sony’s eerste poging om een handheld console op de markt te brengen met speciale UMD-discs. Mocht je dit helemaal gemist hebben, dan heb je helaas wel enkele toffe games en ervaringen gemist. Een daar van is de prequel van Final Fantasy VII, namelijk Crisis Core: Final Fantasy VII, waar we de voorgeschiedenis van de iconische Buster Blade leren kennen en wat meer achtergrondverhaal krijgen over Sephiroth, Zack en Cloud. Gelukkig is er met Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion een remaster waardoor je deze klassieker alsnog kan (her)ontdekken!

The price of freedom

In deze prequel, die ongeveer zeven jaar voor Final Fantasy VII afspeelt, volgen we dus Zack Fair, een vrij energieke en enthousiaste jongeman die lid is van Shinra’s SOLDIER afdeling. Als SOLDIER 2nd class is het zijn droom om omhoog te klimmen in de rank en zich bij de kleine elite groep van SOLDIER 1st class te kunnen scharen, waar Sephiroth en zijn mentor Angeal toe behoren. Het verhaal is onveranderd gebleven, en we krijgen dus nog steeds alle informatie over Zack, Sephiroth en Cloud en wat hun verhaal is voor Final Fantasy VII. Ook andere personages zoals Tifa en Yuffie maken hun opkomst in het verhaal, niet allemaal met even veel impact op het verhaal maar daarom niet minder leuk om te zien verschijnen. We leren ook Genesis kennen, een andere SOLDIER 1st class, die zich tegen Shinra heeft gekeerd en de grote slechterik is in het verhaal. Zonder te veel te willen spoilen kan ik wel al zeggen dat het verhaal best wat interessante wendingen aan neemt en diepgaande topics aanraakt. Enkel en alleen al voor het verhaal zou ik de game aan kunnen raden.

Wat natuurlijk onmiddellijk opvalt, is de grafische make-over die de game ontvangen heeft. De PSP, krachtig voor zijn tijd, is natuurlijk al sterk outdated ondertussen, maar gelukkig ziet deze remake er meer uit zoals de Final Fantasy VII Remake die we enkele jaren geleden op de PS4 zagen verschijnen. Zowel de personages als de omgevingen zien er pakken betere en erg gedetailleerd uit. Zelfs de menu’s en gebruikers interface zijn zeer gelijkend gemaakt en passen erg bij de stijl van de remake. Toch schijnt de ouderdom hier en daar wel eens door, voornamelijk in de tussenfilmpjes die ze overgenomen hebben van het origineel. Tijdens gevechten, en vooral wanneer je Summons oproept, ziet de game er dan weer echt indrukwekkend uit. Natuurlijk is dezelfde iconische en prachtige soundtrack ook weer aanwezig en liedjes zoals “The price of freedom” geven me nog steeds “goose bumps” als ik ze hoor.

Conflict resolved

Zoals je wel al zou verwachten heeft ook de gameplay enkele updates gekregen. Crisis Core was, en is nog steeds, een action-RPG waar heel wat van de speler gevraagd wordt om in real-time te doen. Op de PSP was dit niet altijd even simpel, je had immers maar één stick en twee trigger toetsen bovenaan waardoor het zoeken tussen magic spells of items en deze gebruiken best lastig kon zijn. Met een gewone controller heb je dus heel wat meer knoppen ter beschikking en daar is gretig gebruik van gemaakt waardoor veel van deze acties gemapped zijn op hun eigen toegekende knoppen. Vanuit het pauze menu kan je trouwens ook zowat alle acties anders mappen indien gewenst.

Het DMW-systeem (Digital Mind Wave) maakt ook zijn terugkeer en is grotendeels onveranderd. Het is een systeem waar ik een liefde/haat relatie mee heb, gezien de willekeurige aard van het beestje. Tijdens gevechten zal er een slotmachine linksboven automatisch draaien waar nummers en personages op staan. Als er toevallig bepaalde personages of nummers gedraaid worden, gebeuren er specifieke zaken die je helpen in je gevecht. Dit is vrij uiteenlopend en varieert van het geven van buffs en boosts, healen van Zack zijn levenspunten, je tijdelijk onbeperkte MP geven tot het toelaten van een Limit Break of Summon te gebruiken. Hoe fijn het ook kan zijn om deze zaken te ontvangen op kritieke momenten in een gevechten, des te meer frustrerend het is wanneer deze uitblijven op dezelfde kritieke momenten. Je zult meermaals in een benarde situatie zitten en vloeken op het DMW-systeem omdat het je in de steek laat. Wat wel weer cool is, is dat je extra achtergrondverhaal vrij speelt door bepaalde combinaties te krijgen in de slotmachine, welke flashbacks triggeren tijdens het gevecht.

Hoe dan ook voelen gevechten veel vlotter aan dan ze ooit waren en beweegt Zack enorm snel en kan je heel snel verschillende aanvallen aan elkaar rijgen, een dodge roll uitvoeren om achter een vijand te geraken om zo critical hits te landen, weer wegrollen en snel wat magic attacks afvuren. Magic attacks en speciale aanvallen kan je bekomen door Materia te equipen en ook het Materia Fusion systeem is nog aanwezig in de game. Hiermee kan je verschillende zwakkere materia combineren tot sterkere (Fire + Fire = Fira) materia. De vijanden in deze game zijn geen lachertje, dus het is wel aangeraden om wat tijd te investeren in dit systeem om zo een groot voordeel in gevechten op te bouwen.

Protect your honor

Het spel telt 10 hoofdstukken, wat best weinig lijkt. Vergeet echter niet dat deze game oorspronkelijk verscheen op een draagbaar systeem waar de focus lag op korte speelsessies. Gelukkig kan je de lengte van de game wat rekken met optionele missies, waar er een hele boel van zijn. Elk van deze missies is zeer kort in opzet en qua structuur beperkt tot enkele hallen waar je doorheen loopt tot je einddoel. Je merkt trouwens ook dat in de gewone chapters je voornamelijk door afgebakende “hallen” zal lopen, met op vaste punten triggers om vijanden te doen spawnen. Eenmaal je dit weet, kan je perfect de meeste gevechten uit de weg gaan door deze triggers te vermijden, maar je zult toch alle ervaring die je kan opdoen nodig hebben om het einde van de game te halen.

Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion is de remaster waar ik al lang op hoopte. Het is zo een van die games uit mijn jeugd die me altijd wat is bijgebleven, maar waar ik van wist dat als ik het opnieuw zou spelen ik niet dezelfde ervaring er mee zou hebben als in mijn jeugd. Echter weet deze remaster op zoveel punten vooruit te gaan en een modernere ervaring te bieden door verschillende updates aan het systeem en de combat. Grafisch leunt het ook zeer hard aan bij Final Fantasy VII: Remake en oogt het ook heel wat moderner. Enkel de algemene structuur, vooral kijkend naar de bite-sized side missies, voelt nog wat outdated aan en geeft weg dat de game oorspronkelijk bestemd was voor een draagbaar systeem. Toch blijft dit voor mij een topgame die je, zeker als Final Fantasy fan, niet links mag laten liggen!

• Fantastisch verhaal met heel wat achtergrond voor Sephiroth, Zack en Cloud
  • Heel wat quality-of-live verbeteringen
  • Grafisch een hele vooruitgang