Cris Tales

Cris Tales
Cris Tales

Cris tales kwam normaal al een tijdje terug uit. De game is echter enkele malen uitgesteld maar maakt nu eindelijk zijn entree in gameland. De game geeft met zijn titel weinig of niks prijs over zijn verhaal of inhoud maar ik ben al sinds de eerste kennismaking geïntrigeerd. Ik hoor al langer van meerdere gamers datzelfde gevoel hebben bij de game. Voor de ene kwam het door de kleurrijke stijl, voor de andere voor het beloofde concept van tijdsveranderingen. Zijn wij, als enthousiaste gamers, door het afgewerkte product bevredigd of blijven we op de honger zitten? Wel, ik bekijk en beschrijf het hier speciaal voor jou.

Cris hier en Cris daar

We maken al vanaf de eerste minuut kennis met Crisbell, die op dat moment trouwens ook Cristopher ontmoet en haar speciale situatie en vaardigheden. Het duo staat hun mannetje tegen enkele vijanden maar komt dan al snel tegen een sterkere tegenstander uit die een extra aanpak vereist. Op dat moment herinnert Crisbell zich hoe ze haar pratende kikker Matias heeft ontmoet die haar heeft doen ontdekken dat ze eigenlijk een time mage is en een kijk in het verleden en de toekomst tot haar beschikking heeft. Dankzij het gebruik van wat Cristallen kan ze trouwens vijanden het verleden of de toekomst in slingeren om zo de situatie te beïnvloeden. Al snel maakt het hele tijdreizen dus deel uit van je gevechten, bieden ze inzichten en oplossingen voor allerlei situaties en problemen doorheen het verhaal en stuur je vriend en vijand heen en terug door de tijd.

Je scherm als drieluik

Als je je omgeving verkend zal je opmerken dat je scherm is verdeeld in 3 delen. De linkerkant van je scherm toont je het verleden van je omgeving, het midden, waar je zelf staat, toont het heden en je rechterkant de toekomst. Soms zal je Matias het verleden of de toekomst in sturen en dit doe je door die kant van het scherm groter te maken en hem erheen te sturen. Deze verdeling houdt ook stand tijdens de gevechten. Jij, en je teamleden, staan altijd in het midden en je vijanden staan links en/of rechts van je. Je hebt dit niet te kiezen of beïnvloeden en behoudt deze verdeling. De tegenstanders aan je linkerkant kun je met andere woorden enkel richting het verleden sturen en de vijanden aan je rechter kant naar de toekomst.

Wat brengt dit tijdreizen van je dan nog zoal met zich mee? Het tijdreizen is niet enkel voor de show maar brengt meerdere strategische mogelijkheden met zich mee. Zo versla je bijvoorbeeld je eerste boss battle door je tegenstander hun schild nat te maken en door de toekomst te sturen zodat hij begint te roesten. Je doet dit zowat nooit alleen en gebruikt de vaardigheden van je teamleden in combinatie met Crisbell haar tijdreizen om resultaten te bereiken.

Attack and defense

De battles zijn relatief standaard te noemen qua opzet. Bovenaan je scherm zie je een beurtrol van zowel je team als je vijanden. Ben je aan de beurt, dan kom je centraal in het scherm te staan tussen of langs je vijanden. Je kiest daarbij welke richting, en dus welke vijand, je aanvalt en voert je actie uit. Dit is echter zeker niet zo passief als je zou denken aangezien je zowat elke actie kunt versterken door op het gepaste moment opnieuw op de actieknop te drukken. Hetzelfde kan gezegd worden over de acties van je vijanden waar je op kunt reageren. Door op het gepaste moment op de actieknop te drukken wanneer je wordt aangevallen, verminder je de schade die je oploopt. Kan je er dus een passief spel van maken? Jazeker. Zal dit goed aflopen? Nee, dat absoluut niet. Ik heb al gemerkt dat het erg belangrijk is om deze extra aanval en verdediging zo goed mogelijk te benutten in plaats van te vertrouwen op je levels en stats.

Cris tales is zeker geen perfecte game maar biedt zoveel aangename elementen dat de game een aanrader wordt. De tekenstijl kon me niet 100 procent bekoren maar dit is louter persoonlijk. Wat jammer genoeg niet hetzelfde is voor de framedrops die ik af en toe ervaarde in de game. Gelukkig was dit niet zo storend en opvallend dat de game ervoor moet worden afgerekend, maar het is een jammerlijk element. De game speelde verder vlot en brengt genoeg elementen, zowel voor gameplay als verhaal, naar voor om het hele gebeuren boeiend te houden.

• aangename elementen voor zowel gameplay als verhaal

• paar keer opvallende framedrops
7.9