Creepy Road

Creepy Road
Creepy Road
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:,

Soms denk je wel eens “Vroeger was alles beter”. Of dat daadwerkelijk ook zo is of eerder uit nostalgisch opzicht staat natuurlijk open voor debat. Wat wel een feit is, is dat Creepy Road mij ogenblikkelijk deed denken aan een klassieker uit het 2D run and gun genre, namelijk Metal Slug. Deze klassieker stamt alweer uit de jaren 90 van vorige eeuw, maar is ook vandaag de dag nog steeds één van de toonzettende toppers uit dit genre. Creepy Road moet dan ook van goede huize komen om deze te overtreffen. Tijd dus om hier even te ontdekken of vroeger daadwerkelijk alles beter was.

Creepy Road kent een simpel maar best wel leuk gevonden verhaal. In deze game neem jij de controle over Flint Trucker, een eeh, trucker die onderweg is naar zijn geliefde Angelina. Tijdens zijn rit springt er helaas een ontsnapte psychopatische circus beer voor zijn truck, waarna hij de rest van de weg te voet zal moeten afleggen. Helaas voor hem blijkt niet enkel deze beer psychopatische trekjes te hebben, want blijkbaar geldt dit feit voor alle andere levende wezens die hij op zijn weg tegenkomt. Je zal dus menig boerderijdieren, clowns en boze bejaarden moeten afmaken om veilig bij je geliefde te raken.

Zoals ik in de intro al wist te vertellen, het gaat hier om een run and gun game. De gameplay is bijgevolg vrij rechttoe rechtaan zoals je kan verwachten uit games in dit genre. Je wandelt dus grotendeels van links naar rechts en knalt alles neer wat je op je pad tegenkomt. Natuurlijk is dit niet zonder gevaar, want een beetje uitdaging mag natuurlijk ook wel. En dat is iets dat de game absoluut weet te bieden. Hoewel de gameplay op papier erg simpel klinkt is deze toch best uitdagend en pittig te noemen. Je zal zonder twijfel moeten zwoegen om ongehavend het einde van deze game te behalen. Om zover te raken krijg je meerdere soorten schietijzers zoals shotguns, rocket launchers en enkele novelty wapens ter beschikking. Daar blijft het echter niet bij, want daarnaast heb je ook granaten en molotov’s om korte metten te maken van je vijanden.

De game kan af en toe vrij chaotisch aanvoelen, hoewel dit de moeilijkheidsgraad zeker ten goede komt, en kan het soms net wat te onoverzichtelijk worden. In elk level zijn er enkele plekken waarbij je waves aan vijanden moet zien te overleven die zowel van links en rechts je zullen aanvallen. Af en toe valt het voor dat er zoveel vijanden op je scherm te zien zijn, waardoor het soms wat desoriënterend kan werken. Vanwege de old school controls kan dit weleens wat overweldigend aanvoelen. De besturing is net zoals deze was bij de oude rotten in dit genre. Dit betekend dus dat mikken op vijanden met dezelfde analoge stick/D-pad gebeurt als waarmee je moet bewegen. Hoewel dit niet perse een minpunt is had het wel leuk geweest om een modernere optie te hebben, zoals mikken met de rechtse analoge stick. De controls voelen bij momenten clunkier aan dan waarschijnlijk de bedoeling is. Hierdoor zal je af en toe vanwege de controls een ongewisse dood tegemoet gaan. Dit betekend natuurlijk niet dat de game niet goed speelbaar is, maar een iets vlottere besturing zou zeer welkom zijn.

Helaas hebben de wapens niet altijd de gewenste impact, en dit is meteen het tweede probleem aan de gameplay. Een voorbeeld hiervan is de shotgun. Soms voelt deze enorm krachtig aan en slaag je erin meerdere vijanden tegelijk om te leggen, en dit over een redelijke afstand. Maar andere momenten lijkt het alsof het de vijanden niet kan deren en slaag je er niet in om meerdere vijanden tegelijk af te maken met alle gevolgen van dien. En dit terwijl je toch hetzelfde doet als ervoor, tegen over dezelfde tegenstanders. Hierdoor voelen de wapens af en toe inconsistent aan. Hopelijk wordt dit euvel in de toekomst nog verholpen door middel van een patch, want momenteel voelt dit een beetje aan als slordig programmeer werk. Hierdoor voelt het af en toe aan alsof je dood niet je eigen fout is, – zoals eigenlijk zou moeten – maar wel de fout van de game, wat af en toe best wel wat frustratie kan opwekken.

Over het grafische aspect van deze game heb ik enkel en alleen lof. De game ziet er prachtig uit en heeft enkele briljante designs. Zowel het hoofdpersonage als de vijanden zijn prachtig en humoristisch weergegeven. Je merkt dan ook meteen zodra je de game opzet, dat deze zichzelf niet al te serieus opneemt. Alles wordt erg scherp weergegeven, zonder framerate problemen. En dit terwijl de game ten alle tijden zeer stabiel wist te draaien. Kijk zo moet het dus! Ook op vlak van geluid kan ik niets slechts melden. Alle deuntjes en geluidseffecten klinken zoals het hoort en gaan niet snel vervelen. Behalve dan de oneliners die wat vaak herhaald worden.

Creepy Road is een korte maar vermakelijke moderne Run and Gun Game. Helaas weet deze net niet de kwaliteit van weleer te halen, zoals Metal Slug dit bijvoorbeeld wel kon. Hierbij moet ik dan jammer genoeg ook melden dat in dit geval het vroeger inderdaad beter was. Indien de controls net wat vlotter zouden zijn en de wapens net wat meer consistentie zouden tonen in bruikbaarheid en damage, dan zou de game best in de buurt kunnen komen van deze klassieker uit het genre. Hoewel ik hier vrij negatief klink, betekend dit niet dat het hier om een slechte game gaat. Neen, integendeel. Creepy Road is een erg vermakelijk tussendoortje om jezelf eens mee te entertainen tussen al het andere game geweld door.

• Mooie graphics
  • Leuke karakter designs
  • Klassieke run and gun gameplay