Command & Conquer: Remastered Collection

Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Command & Conquer is een bekende naam in het real-time strategy-genre. Zeker gezien de eerste game alweer uit 1995 afstamt. Na enkele geannuleerde games en een minder geslaagd C&C 4 is het al een tijdje stil rond deze reeks. Gelukkig is de stilte nu doorbroken met de release van de Remastered collection. Deze collectie bevat de eerste game en het vervolg uit 1996. Tijd dus om deze klassiekers te herbeleven. Welcome back commander!

De eerste Command & Conquer is zowat eigenhandig verantwoordelijk voor het begin van de populariteit van het RTS-genre. Op zich is dit niet verbazend, gezien Westwood, – de oorspronkelijke ontwikkelaars – de uitvinder is van het genre (zie Dune 2). Met Command & Conquer wisten ze het genre op de map te zetten, en met de prequel/spin-off heeft men de reeks verbeterd en nog populairder gemaakt. Het is ook deze tweede game, C&C Red Alert die mij heeft geïntroduceerd tot het genre, een game die ik anno 2020 nog steeds met enige regelmaat speel.

Yes, sir!

Ik vermoed dat de meeste gamers wel bekend zijn met real-time strategy-games, toch ga ik hier voor nieuwkomers en onze jongere lezers het genre even kort uitleggen. Het genre is bijna even simpel als geniaal. Jij bent een commander van een leger. Het is jouw taak om een basis uit te bouwen, en vervolgens soldaten en tanks te trainen en bouwen. Elk gebouw geeft weer toegang tot nieuwe of betere eenheden en andere upgrades. Vervolgens is het de bedoeling om je tegenstander te verpletteren met je leger, en dit terwijl je ondertussen ook nog je basis verdedigd en resources beheert.

Je moet er dus voor zorgen dat je tijdens alle momenten zeer geconcentreerd en oplettend bent zodat je steeds snel kan reageren op een aanval, en je de juiste bevelen geeft aan je eenheden. Gelukkig voor nieuwelingen is het mogelijk om de game makkelijk te leren door de campaign te spelen. Hoe verder in het verhaal je komt, hoe meer eenheden er beschikbaar worden, waardoor je alle functies en mogelijkheden van al je eenheden op spelenderwijze kan leren. Hierdoor kunnen spelers van alle niveaus vlotjes alles leren wat de game te bieden heeft. Het verhaal wordt trouwens verteld door over the top cheesy live action filmpjes. Deze zijn lekker overdreven geacteerd waardoor de toon snel gezet is. Veteranen mogen ook in hun handen wrijven, want de game bevat alle missies, geheime missies en inhoud die de originele games ook had. Bereid je dus maar voor om een 100-tal missies verdeeld over beide games uit te spelen. En dit samen met artwork en beelden van achter de schermen die je als bonus materiaal kan unlocken door de game te spelen.

Remaster

Beide games zijn volledig remastered en voorzien van moderne graphics. Verwacht verder echter niets wereldschokkend want zoals de titel het zelf zegt, het gaat hier om remasters en geen remakes. Dit betekent dat buiten de grapics om de game volledig trouw is aan de originele uitgave, inclusief de AI en bugs die aanwezig waren in het origineel.  En eerlijk? We zouden het niet anders gewild hebben. Je kan zelfs in de missies wisselen tussen de originele en de nieuwe graphics door op de spatie balk te duwen. Door trouw te blijven aan het origineel voelt de game aan zoals je gewend bent uit het verleden. Het voelt hierdoor lekker vertrouwd en zeer nostalgisch aan voor veteranen uit deze reeks. Dit is hoe een remaster hoort te zijn! Geen vreemde wijzigingen of toevoegingen, gewoon de originele game met verbeterde graphics en dit zelfs in 4k. Het kan niet beter dan dit.

Niet enkel de graphics zijn op de schop gegaan, ook de muziek heeft een behandeling gekregen. De originele componist is weer opgetrommeld om de muziek te remasteren en te updaten. Hierdoor klinken alle orginele stukjes muziek weer geweldig door je speakers. Ook de originele geluidseffecten zijn opgeschoond waardoor je eenheden en explosies helderder klinken dan ooit tevoren. Tot slot zijn ook de controls gemoderniseerd, al kan je, als je wil, de oude controls instellen, of zelfs combineren met de moderne controls tot je  een setting bekomt die perfect is voor jouw speelstijl.

Online

Een game als deze wil je natuurlijk online kunnen spelen, om andere spelers te kunnen vernietigen. Ook hierover kan ik niets dan goeds vertellen. De servers zijn zeer stabiel en het duurt niet lang voor je een andere speler hebt gevonden in quick match. Er is net als vroeger ook de optie om rooms te maken om zo met meerdere spelers tegen elkaar te spelen, of in teams tegen elkaar te strijden. Er zijn voldoende maps en units beschikbaar om lang interessant te blijven. Het mooie is dat er ook een map editor inbegrepen is waardoor je voor zowel C&C als Red Alert zelf maps kan bouwen en deze vervolgens ook online kan gebruiken. De broncode van deze game is trouwens ook vrijgegeven, waardoor de community ook zelf mods kan bouwen voor deze game. Onder andere via Steam workshop kan je dus mods vinden om de game aan te passen of te verrijken naar wens.

De Command & Conquer: Remastered Collection is een zeer mooie ode geworden aan deze klassieke RTS- games van weleer. Je voelt de passie van de ontwikkelaars van het scherm spatten. Niet moeilijk trouwens, want Petroglyph bestaat nu eenmaal voor een deel uit ex-werknemers van Westwood Studios. De games voelen net zo goed aan als jij deze herinnert, waardoor je constant overladen wordt door een gevoel van nostalgie. Ook voor nieuwkomers weet deze game genoeg te bieden, want ondanks zijn leeftijd staat de gameplay nog steeds als een huis. De Command & Conquer: Remastered Collection voelt aan als thuiskomen na een lange vermoeiende reis. Dit is hoe een remaster hoort te zijn! Hier kunnen veel ontwikkelaars nog iets van leren. Deze game zal je ongetwijfeld honderden uren aan RTS plezier bezorgen.

• Op en top nostalgie
  • Gameplay ook na 25 jaar nog steeds relevant
  • Geslaagde remaster