Cloudpunk

Cloudpunk
Cloudpunk

Kijken jullie ook zo uit naar de nieuwe Cyberpunk 2077? En net zoals jullie kon ik niet wachten om al iets eerder een cyberpunk sfeertje op te snuiven en ben ik dus aan de slag gegaan met Cloudpunk. Een kleine titel die best wel wat aandacht heeft gekregen dit jaar en ik heb voor jullie uitgezocht of dat nu eigenlijk allemaal de moeite waard is.

Discovering Nivalis

Om met de deur in huis te vallen, Cloudpunk is een koeriersdienst in de stad Nivalis. De stad waar Rania net naar verhuisd is omdat haar vorig leven als muzikant niet echt heeft uitgedraaid zoals gehoopt. En ze heeft een baan kunnen strikken bij Cloudpunk. En de job is best simpel, haal het pakje op en breng het van punt A naar punt B. Maar na een paar leveringen begint Rania door te hebben dat Cloudpunk een redelijk vaag bedrijfje is. Hun moto luidt dan ook “Wij leveren je pakketje zonder vragen te stellen.” Nu moet het natuurlijk net lukken dat Rania toch graag vragen stelt zeker.

De gameplay is redelijk recht voor de raap. Je bestuurt je HOVA, ook wel gekend als een vliegende wagen. Je kan met de HOVA dus alle kanten uit. Links, rechts, boven of onder, het kan allemaal! Ondanks dat de controls redelijk simpel zijn is het besturen van je voertuig toch niet altijd zo voor de hand liggend. Je knalt nogal gemakkelijk overal tegenaan terwijl je helemaal zeker was dat je daar perfect kon passeren. Mijn vermoeden is dat de ‘hitbox’ hier niet helemaal correct is afgesteld. Naast de HOVA kan je Nivalis ook ontdekken te voet. Vaak moet je je voertuig op een parkeerplek parkeren, je kan niet zomaar overal je HOVA kwijt, en dan kan je te voet verder om je pakje af te leveren. Deze momenten zijn ook perfect om Nivalis en al zijn geheimen te ontrafelen. Door te praten met verschillende NPC’s en verschillende items op te pikken kun je je meer en meer verdiepen in deze stad. En dat is net het sterkste punt van deze game: Nivalis zelf. Ik genoot met momenten meer van mijn omgeving en wat Nivalis allemaal verborgen hield voor mij dan de effectieve gameplay.

Just HOVAring

De core gameplay bestaat dus uit twee elementen, het rondvliegen en de stukken die je te voet kan doen. Je kan ook nog je HOVA hier en daar wat verbeteren met een speed booster of een andere kleur van lampen. Rania zelf kan je helemaal niet aanpassen, je kan dan weer wel spullen kopen om haar appartement wat op te fleuren. Maar daar stopt het eigenlijk een beetje. Dat is letterlijk alles wat Cloudpunk te bieden heeft.

Waarom zou ik deze game dan een kans geven, vraag je? Goede vraag. En daar heb ik een vrij simpel antwoord voor. Het verhaal is meer dan interessant genoeg om door te zetten. Ondanks dat de personages precies uit Roblox komen, geven de conversaties heel wat diepgang aan het verhaal. Soms zelfs een beetje tot het overbodige. Zo begin je te merken dat Control, je baas, ook uiteindelijk maar een mens is met gevoelens en dat hij weet dat hij voor een redelijk vaag bedrijf werkt. Daarbij begint hij ook meer en meer met Rania te delen. En dan is er Camus, je voormalige hond, die nu de AI in je HOVA is en je begeleidt tijdens de job. Enige jammere hier is dat de voice acting helaas écht niet goed is. Met de uitzondering van Rania zelf misschien. Eigenlijk was een voice over zelfs niet echt nodig naar mijn mening. Als ik deze game zou vergelijken met een andere game dan zou ik voor Firewatch gaan. Ook een game met niet al te veel gameplay elementen maar een enorm sterk verhaal. Tevens ook één van de games die bij mij het meeste is blijven hangen doorheen de jaren.

Doorheen je verschillende jobs wordt je naar alle kanten van Nivalis gestuurd. De stad bestaat uit verschillende districten die worden verdeeld door laadschermen. En die zijn best lang voor een game met deze grafische beperkingen. Ook de sporadische haperingen zijn niet altijd even welkom.

Cloudpunk is geen game zoals elke andere game. Met de speelwereld, Nivalis, als zijn sterkste punt is deze game best een aanrader als je dit genre kan appreciëren. De game zal zeker niet voor iedereen zijn weggelegd. Verwacht geen races, actie, shootouts,… want die zijn er absoluut niet. Cloudpunk is een rustige game waar je moet van genieten in je luie zetel. Probeer zoveel mogelijk van Nivalis te ontdekken door met verschillende NPC’s te praten en kleine side quests te doen. Ontdek de geheimen van Cloudpunk en verdiep je in de verhalen van de personages. Het is de moeite waard.

• Er hangt een geweldige sfeer in Nivalis
  • Interessant verhaal
  • Er valt énorm veel te ontdekken