Chocobo GP

Chocobo GP
Chocobo GP
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Als het op luchtige multiplayer kart-racers aankomt, zal iedereen vrij snel Mario Kart of Crash Team Racing aanhalen. Hier en daar zullen er ook fans van de Sonic kart hun stem laten horen, maar er zijn ook heel veel andere, meer obscuurdere titels die maar bij een kleine groep gekend zijn. Aangezien ik zelden mensen heb horen praten over Chocobo Racing, uitgekomen voor de PS1 in 1999, vermoed ik dat dit ook een van die obscure titels is. Zelf heb ik, samen met mijn zus, hier heel wat uren op gespeeld en er toch heel wat plezier aan beleefd. Maar het heeft voor ons echter nooit Mario Kart kunnen verstoten als favoriete kart-racers. Benieuwd of Chocobo GP aardig in de buurt komt of toch als laatste over de finish komt? Volg me maar naar de startstreep!

What a fine day for a race!

Al vanaf het eerste moment, na het leuke intro filmpje, werd ik niet heel erg gelukkig van het menu dat mij tegemoet kwam. Het geheel zag er wat druk uit, met pop-ups van een login bonus en de seasonal (Premium) Prize Pass die daarna een vrij druk menu onthulden. Het hielp niet dat de achtergrondmuziek vrij snel ging vervelen, en je deze niet kan veranderen. Het liedje op zich is niet slecht, het is een vrij vrolijk deuntje waar iemand over heen zingt. Maar geloof me, het zal niet lang duren voor je zo snel mogelijk door de menu’s wil geraken om het niet voor de zoveelste keer te horen. Mocht je nu de mogelijkheid hebben om een instrumentale versie te nemen of andere liedjes te selecteren zou het al een hele verademing zijn. De andere liedjes daarentegen zijn wel heel erg goed, vaak zijn dit trouwens herwerkte liedjes uit Final Fantasy games zoals Zozo’s Town uit FFVI of een instrumentale versie van het iconische “Melodies of Life” lied uit FFIX.

Aangezien de vorige Chocobo Racing een heel leuke Story mode had, zocht ik al snel naar de optie in deze game. Gelukkig had deze game ook een Story mode, waarin ze je rustig aan elke mechanic van de game gaan introduceren in de 9 verschillende chapters. Voor elke race krijg je enkele scènes waar het verhaal, dat minder interessant was dan in Chocobo Racing, uit de doeken gedaan wordt. Ik ga er niet teveel over uitweiden, maar in het kort komt het er op neer dat er een groot tornooi georganiseerd wordt en de winnaar een wens mag doen. Uiteindelijk gebeurt er iets “schokkends” wat niemand zag aankomen en daarna is er iedereen weer gelukkig. Mogelijks ben ik ook niet meer de juiste doelgroep voor dit soort verhaaltjes, dus ik heb er mij ook niet echt aan gestoord. Nuja, misschien toch een beetje, aangezien de voice acting wat te wensen over laat. Sommige personages klinken nog redelijk goed, maar meestal klonk het als een slecht gedubde cartoon uit de jaren 90. Visueel zag het er wel allemaal wel erg leuk, schattig en erg kleurrijk uit waardoor het mij allemaal weer heel wat minder stoorde. Ook de tracks en racers zien er goed uit en zelfs de cameo personages uit verschillende Final Fantasy games passen absoluut in deze stijl.

Magicite and magic attacks

Momenteel zijn er 24 racers waarvan je er een deel moet vrijspelen en 2 die achter de Prize Pass steken. Een van de grootste troeven van de game, is dat elk van deze racers een unieke skill heeft. Naast de gewone aanvallen die je kan gebruiken zoals Fire, Blizzard, Thunder, Haste enzovoorts door het verzamelen van de vele magic eggs op het parcour, kan je ook kristallen verzamelen die je special skill metertje vullen. Eenmaal vol kan je je unieke skill gebruiken, en deze lopen echt wel uiteen. Zo heeft Chocobo een speciale boost die ook nog eens ringen die ook een boost geven als andere racers er doorheen rijden, Shirma vormt een schild rond haar wagen dat ook aanvallen terugkaatst, Terra vuurt een deel raketten af naar voren die iedereen op hun pad raken en Steiner krijgt een boost terwijl hij naar de dichtstbijzijnde racer gaat om deze een slag met zijn zwaard te geven, om er maar enkele op te noemen. Elk van de racers heeft ook drie type wagens, waarvan je er sommige nog wel moet kopen in de shop, waarvan eentje de standaard is en er nog een voor “Grip” en “Speed” is. Afhankelijk van je speelstijl kan je dus kiezen wat het best bij je past.

De game verwacht wel dat je vooral heel veel gaat driften, dus zeker in het begin is een racer en kart met goede grip aangeraden. Je merkt vrij snel dat deze kart-racer niet zomaar te vergelijken is met andere uit het genre en hier iets meer skill verwacht wordt van de speler. Een deel daarvan heeft te maken met de opzet van de banen, waar er veel bochten zijn waar je verplicht moet driften omdat je anders op terrein terechtkomt waar je vertraagt, tegen een muur aanknalt waardoor je je snelheid verliest en in sommige tracks vlieg je gewoon van de baan waarna je toch wel een vrij lange animatie moet afwachten alvorens je weer mee kan racen. Verder voelde ook veel van de power-ups wat ongebalanceerd aan en sta je soms met je kart, na geraakt te worden door magie of een skill, erg lang stil en zie je soms je positie al snel van eerste plaats naar ergens achteraan gaan.

Het power-up systeem is wel leuk opgezet en bevat een bepaalde risk vs reward keuze. Zoals eerder gezegd zijn er magic eggs verspreid op het parcour, vergelijkbaar met de item boxes in Mario Kart, in drie verschillende kleuren met elk hun eigen functie. De koperen geven je een random magic of een magicite shard, de blauwe geven je dezelfde magic als die je op het moment al hebt om deze zo te upgraden naar een sterker niveau tot een maximum van niveau 3 of een random zoals bij een koper ei en tenslotte is er nog het gouden ei dat random twee dezelfde magic of kristallen geeft. Het is dus vaak de afweging maken of je onmiddellijk je magie wil activeren of deze vasthoudt en deze sterker maakt om zo een sterkere versie er van te activeren. Hastega, het hoogste niveau van de speed boost magie, zal langer actief zijn en je meer snelheid geven. Aanvallende magie zal een groter bereik krijgen en je tegenstander veel langer stunnen, iets wat trouwens erg vervelend is als je zelf geraakt wordt.

Chocobo GP

In de Story mode unlock je trouwens de meeste racers gaandeweg en verdien je ook tickets die je later in de shop kan omwisselen voor alternatieve karts, costumes, achtergronden, stickers en nog wat cosmetische zaken. Verder verdien je ook tickets aan de hand van het aantal kristallen die je opgepikt hebt tijdens de races, vergelijkbaar met muntjes verzamelen in Mario Kart. Je zal er trouwens wel heel veel moeten verzamelen als je alles wil vrijspelen. Gelukkig zijn er naast de Story mode nog genoeg andere modi waar je je kan uitleven. Zo is er een Time Attack waar je je snelste tijden probeert neer te zetten en ghost data kan downloaden om tegen te racen, verder zijn er ook nog de Series Races waar telkens 4 tracks gebundeld worden en je ze achtereenvolgens uitspeelt zoals de verschillende cups in Mario Kart en kan je ook in Custom Races alleen of in split-screen met twee kiezen op welke tracks en onder welke regels je gaat racen. Tenslotte zijn er nog de multiplayer modi, waar je offline en online kan racen. Spijtig genoeg is de offline mode enkel speelbaar met één speler per Switch en tot 8 Switch consoles die in elkanders buurt moeten zijn. De leukste online multiplayer mode is de Chocobo GP waar je online meedoet aan kleine championships van 64 man.

De Chocobo GP mode zal je het meeste gaan spelen om munten te vergaren die nodig zijn om andere zaken in de shop te kopen zoals momenteel Squall (FFVIII), wat op den duur best een lange grind kan worden want de interessante zaken zijn niet goedkoop en je zal niet gemakkelijk munten verzamelen. Je verzamelt ze door bepaalde dagelijkse of wekelijkse challenges te voltooien tijdens je races in deze mode. Er zijn ook nog heel wat zaken in de shop, waaronder onze laatste racer die je kan kopen, Cloud Strife (FFVII), maar hier ga je Mythril voor nodig hebben of ze verdienen als beloningen. De catch hier voor? Deze beloningen zijn verbonden aan de Prize Pass, vergelijkbaar met de Battle Passes van Fortnite, die je ook met Mythril moet kopen en je krijg Mythril door wekelijks in te loggen of door er te kopen met echt geld. Jazeker, ook in deze cute racer zitten microtransacties verwerkt dus. Toegegeven, het merendeel van de zaken zijn puur cosmetisch, maar het ontzeggen van een racer vind ik toch een spijtige zaak. Zeker als je weet dat 1000 Mythril al 8,99€ kost en je dan nog niet eens genoeg hebt om de Premium Prize Pass van 2400 Mythril aan te schaffen. Oh, en Mythril die je hebt aangekocht (of verkregen via login bonussen) vervalt na 5 maanden.

Conclusie

Om eerlijk te zijn, had ik eerst verwacht dat Chocobo GP een remaster ging zijn van Chocobo Racing op PS1, een beetje zoals Crash Team Racing niet zo heel lang geleden ook al deed. Echter kregen we hier een totaal nieuwe game, met zijn eigen tracks en heel wat nieuwe personages waarvan een heel deel uit populaire Final Fantasy games. Het verhaal was wat aan de flauwe kant, met heel gemengde kwaliteit in voice acting, maar het was misschien ook net wat meer op een jongere doelgroep gericht. Het doet in ieder geval goed dienst als tutorial voor de interessante mechanics van de game, maar het heeft ook voldoende issues waardoor het soms wat ongebalanceerd voelt. De online ervaring is zeker en vast de moeite, en je zal er helaas heel veel uren in gaan moeten steken als je alles wil gaan unlocken vanwege de microtransactions, tenzij je meer geld er tegen aan wil gooien. Microtransactions, zeker voor een full-price game, zijn in mijn ogen nooit oké en verpesten dan ook een groot deel van de ervaring voor mij. Op het einde van de rit moet ik toegeven dat ik nog altijd eerder naar Mario Kart zal grijpen, maar Chocobo GP verdient zeker een plekje op het podium en in je game collectie, zolang je je toch over de microtransacties kan zetten.

Niet onbelangrijk, je kan gratis de Chocobo GP Lite versie downloaden als je interesse toch aangewakkerd is om deze game uit te testen. Hierin kan je de prologue van de Story mode spelen en heb je toegang tot de Chocobo GP mode, weliswaar met een beperkt aantal racers.

Good

  • Elke racer heeft een unieke skill
  • Magicite systeem zorgt voor een strategische risk vs reward keuze

Bad

  • Tracks zijn erg gelijkend en vrij technisch opgezet
  • Microtransacties
  • Er zitten nog wel wat balancing issues in de game
  • Local couch multiplayer maar met 2 speelbaar op 1 Switch
6.8

Aardig

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password