Chivalry II

Chivalry II
Chivalry II
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Oorlog is een enorm populair onderwerp in gaming. Het is helaas iets van alle tijden. Ook in games zien we alle tijdperken op het vlak van oorlog. Wereld oorlog I en II, hedendaagse warfare, oorlog met laser wapens en ander futuristisch tuig, we hebben het allemaal al met grootschalige gevechten zien passeren. Chivalry II brengt ook oorlog, maar deze keer in een middeleeuws jasje, iets wat we nog niet al te vaak hebben zien passeren. Dus, trek je harnas aan, neem je zwaard, morgenster of hellebaard vast en ren met je beste oorlogskreet het slagveld op.

Chivalry 2 neemt ons mee naar online-gevechten tussen 64 spelers, net zoals in bijvoorbeeld Battlefield, maar dan met middeleeuwse wapens. Ik raad iedereen, die aan deze game begint, aan om meteen eerst even in de tutorial te duiken die je de basis van de game aanleert. Doe je dit niet, dan maak je geen schijn van kans, want je moet immers de technieken om goed te blokken en te pareren kennen. Ook is het natuurlijk handig om alle aanvals-technieken te leren, om zo effectiever bloed te kunnen vergieten. Je zult nog vaak sterven, maar wanneer je de game kent zul je veel tegenstanders mee de dood insleuren.

Hack & Slash

Chivalry 2 is even simpel als gecompliceerd. Ren naar een tegenstander begin erop te slaan, en hoop dat jij als overlevende eruit komt. Of althans dat is één van de manieren. De game kan perfect zo gespeeld worden, al zul je zo erg vaak sterven en niet heel veel kills halen. De beste manier is echter de aangeleerde technieken gebruiken uit de tutorial. Zo is het mogelijk om schijn bewegingen te maken om de vijand op de verkeerde voet te zetten zodat die verkeerd blokt. Een andere belangrijke techniek is een riposte uitvoeren. Een riposte is een aanvallende actie met de bedoeling de tegenstander te raken, gemaakt door de verdediger die zojuist een aanval heeft gepareerd. Een riposte is uiterst effectief wanneer je deze goed kan timen. Het is dus zeer belangrijk om goed te leren blokken, counteren en ripostes uit te voeren en op het juiste moment aan te vallen om zo een tactisch voordeel te behalen op je tegenstander.

In het begin is dit best moeilijk uit te voeren, maar ook in deze game geldt dat hoe meer je speelt, hoe natuurlijker deze moves uit je knoppen zullen komen. Geef dus zeker niet te snel op. In het begin zul je ook merken dat je het al lastig hebt om te verdedigen tegen één enkele speler, maar na een tijdje neem je het vol zelfvertrouwen op tegen twee à drie spelers tegelijk. Dit betekent niet dat je het zal halen, maar met wat geluk en skill kan je misschien wel twee van de drie mee neerhalen voor je gedood wordt, of zelfs alle drie met een stevige dosis geluk.

Multiplayer festijn

Chivalry 2 heeft geen singleplayer inhoud, het gaat hier dus om een pure multiplayer-game. Een singleplayer is hier trouwens geen gemis, want de game speelt heerlijk online. Op geen enkel moment heb ik last gehad van lag of disconnects, en een match is snel gevonden mede dankzij de crossplay functionaliteit. De game kan gespeeld worden vanuit een eerste-persoons- of een derde-persoonsperspectief. Er is geen juiste of foute manier van spelen, dus test zeker even uit welk perspectief jij het leukst vindt. Zelf koos ik vooral voor een eerste-persoonsperspectief, al wisselde ik af en toe wel eens af. Het voordeel van het derde-persoonsperspectief is natuurlijk dat je meer van je omgeving kan zien, en snel merkt dat er iemand je langs achter probeert aan te vallen. In het eerste-persoonsperspectief merkte ik dan weer dat raak slaan, en de meer technische aanvallen makkelijker juist uit te voeren waren en toch wel vaker op de juiste plek raakten.

In de oorspronkelijke game kon je gevechten aangaan met maximaal 32 spelers. In Chivalry 2 is dit opgeschroefd tot gevechten voor 64 en 40 spelers. Dit zorgt voor zeer indrukwekkende, bloederige en chaotische gevechten. Zelden heb ik zulke indrukwekkende en levendige slagvelden gezien in een game. Er zijn trouwens ook doelen in de game, het is dus niet enkel zo dat je alleen maar de vijand moet afslachten. De spelmodi omvatten alles, van free-for-all, aanvallen en verdedigen, tot het escorteren of verdedigen van een lading die jij en je team veilig op de eindbestemming moet zien te krijgen. Dan heb je tenslotte ook nog de bekende Team Deathmatch waar je enkel het vijandelijk team moet afslachten, tot ze geen spawns meer overhebben.

Zwaarden, bijlen, pijlen en kippen

Geen oorlog zonder wapens natuurlijk, ook Chivalry 2 zit boordevol middeleeuws wapentuig. Er zijn een 60-tal wapens beschikbaar verdeeld over 12 verschillende subclasses. De wapens die beschikbaar zijn hangen af van welke class je speelt. Gaande weg zul je door te levelen meer en meer wapens unlocken. Je hebt hier natuurlijk de standaard zwaarden, hamers, bijlen, pijl-en-boog die iedereen vast wel bekend zijn. Elk wapen heeft zo zijn karakteristieke eigenschappen op vlak van snelheid en schade. Hierdoor dien je elk wapen net want anders te hanteren, waardoor elk wapen zijn eigen speelstijl heeft. Elk wapen kan je trouwens naar de vijand gooien, neemt er iemand bijvoorbeeld de benen omdat die niet van je kan winnen, dan kun je snel nog even je wapen in zijn richting flikkeren in de hoop dat je hem zo kan doden, heerlijk. Doe dit natuurlijk niet met veel vijanden rond je, want je bent dan even ongewapend. Gelukkig heb je altijd wel een kleiner reserve wapen bij, en kan je wapens die op de grond liggen oprapen.

Nog een mooi feitje hier is dat bijna alles wat los zit te gebruiken is als wapen. Denk bijvoorbeeld aan tonnen of stenen, een kandelaar tot zelfs een vis of een verdwaalde kip. Het is geweldig om een object te gebruiken dat eigenlijk geen wapen is, zeker als je zo iemand weet te doden. Het maakt het net allemaal dat tikje leuker en grappiger, waardoor het geheel niet te serieus wordt. Want zeg nu zelf, wanneer heb jij het laatst iemand met een kip afgeranseld? Verder is er op sommige maps ook nog groot geschut te vinden zoals ballista’s of katapulten. Ook deze zijn te gebruiken door de spelers. Een katapult dien je trouwens in team verband te besturen. Iemand moet het touw aanspannen, en releasen om een steen af te schieten, terwijl een andere speler de katapult moet laden met stenen. Het is trouwens ook mogelijk om op de katapult te gaan staan om jezelf richting vijand te keilen.

Ridderlijke looks

Naast al het geweld heb je ook de optie om je personages naar wens aan te passen. Je kan hun uiterlijk aanpassen, kiezen welk kapsel en gezichtsbeharing ze hebben en ze naar wens aankleden. Door matches te voltooien verdien je currency, waarmee je nieuwe helmen en armors kan unlocken om je personage naar jouw smaak aan te kleden. Het blijft daar echter niet bij, want je kan ook de stem van je personage kiezen. Deze gaan van stoer en heldhaftig, tot zelfs komische stemmen van een lafaard met bijbehorende uitdrukkingen. Aan humor geen gebrek hier.

Alle extra items dienen dus ontgrendeld te worden met de in-game currency. Deze verdien je vlotjes door gevechten aan te gaan, al is het ook weer mogelijk om er echt geld tegenaan te knallen en door middel van micro-transacties in-game currency aan te kopen. Ideaal voor wie weinig tijd heeft om deze te unlocken, al ben ik hier zelf in alle eerlijkheid helemaal geen fan van. Gelukkig kun je alles unlocken zonder geld erin te hoeven stoppen, als je een beetje goed speelt duurt het zelfs helemaal niet lang om een mooie som bij elkaar te spelen.

Chivalry II is één van de leukste multiplayer games die ik ooit heb gespeeld. De game bevat uiterst brute en bloederige gevechten terwijl deze zich nooit te serieus neemt. Hoewel de game door iedereen makkelijk op te pikken is zit er voldoende diepgang in voor wie zich wil verdiepen in alle mogelijkheden. Het blijft enorm leuk om te experimenteren en nieuwe manieren te ontdekken om je vijanden te doden, niets is leuker dan met een geïmproviseerd wapen zoals een vis je vijand te verslaan. Of je nu creatief te werk wil gaan, of het authentiek gaan uitvechten met gewone wapens, Chivalry II weet voor iedere soort speler wel iets te bieden.

• Intense en strategische gevechten
  • Crossplay
  • Kippen werpen