Children of the Sun

Children of the Sun
Children of the Sun
Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Hou je van een puzzel-spel en schiet je al eens graag op hol? Hou je van indies die je een uniek concept aanbieden? Dan is Children of the Sun mogelijk iets voor jou. In mijn leven heb ik al tientalle schietspellen gespeeld, van wolfenstein 3D tot Doom tot Call of Duty tot Sniper Elite, welke allemaal hun eigenheid, en dan komt er een spel op de proppen dat een DNA deelt met ze allemaal, maar toch zijn eigen ding doet, waardoor het zo uniek aanvoelt dat je niet weet hoe je het moet omschrijven. Hoe ik het zou omschrijven is als een derde persoon tactische shooter, waarin je in elke level de puzzel oplost van hoe je je vijanden te doden. Laat mij het uitleggen.

Gameplay

Elke level start je met een kort overzicht van waar je vijanden zich bevinden, en ook kort welke extra’s het level aanbiedt zoals benzinetanks van auto’s of vogels die je kan afschieten om je doel te bereiken van alle cult-leden af te schieten, want dat is je hoofddoel. Tussen elk level door krijg je een korte animatie te zien van wat er door het hoofd van het hoofdkarakter gaat en waarom ze het doet, en dan is het aan jou na de introductie van het level, om door de kogel te besturen op zulk manier dat je met één kogel alle leden afschiet. Dit doe je door tactisch door het level heen te schieten en het pad van je kogel zo te manipuleren dat geen enkel lid kan ontsnappen.

Het voordeel van dit spel is dat het eenvoudig is in zijn opzet en besturing. Je bestuurt alles met de muis en de gameplay is exact wat ik hierboven heb beschreven. Geen map met 7000 dingen om te doen waardoor je op de duur het spel zo beu bent dat je het gewoon niet meer verder speelt. Dit zorgt voor een nette, korte ervaring waar je zo doorheen bent, maar wel van geniet.

Visueel?!

Visueel heeft het zijn eigen stijl- en kleurenpalet. De animaties zijn mooi gedaan tussen de levels door en ook tijdens het level zelf is het netjes simpel gehouden zodat je alle informatie hebt die je nodig hebt, maar niet meer. Geen visuele informatie die je overweldigt, maar gewoon alles geeft wat je nodig hebt voor het spel.

Competitie?

Bij elk level staat er een scorebord, wat voor mij de ervaring een beetje dempt. Dit spel had echt geen competitief element nodig. Elke level is perfect als zijn eigen puzzel en heeft niet de extra druk van prestatie voor de nummer 1 plek nodig. Als je eenmaal de puzzel hebt opgelost is hij ook opgelost en hem een extra keer doen voor een betere score, heeft geen enkel nut, omdat elke karakter op exact dezelfde plek staat. In vergelijking met bijvoorbeeld een Sniper Elite of een Hitman waar elk karakter reageert op wat jij doet, reageren ze hier ook, maar niet genoeg om echt variatie te bieden. Het voelt meer als een legpuzzel opnieuw afleggen nadat je hem al een keer hebt opgelost.

Verhaal?!

Qua verhaal is het ook niet diepzinnig. Het is een standaard-wraak-verhaal dat aan je uit wordt gelegd door de korte animaties tussen elk level, maar meer heeft het spel ook niet nodig. Je snapt waarom je het doet en wat er van je verwacht wordt en je doet het gewoon. Het is geen prijzenswaardig verhaal, maar het is amusant genoeg om je door het spel te loodsen.

Het spel is een leuke puzzle-shooter die je kan vermaken voor de korte tijd dat je ermee bezig zal zijn. Het is een uniek concept waar ik van hoop dat ze een uitgebreider 2de deel maken op dit proof-of-concept. Dit laat een goede smaak achter voor zij die graag een puzzel oplossen en graag al eens erop los knallen. Voor de prijs op Steam moet je het alvast niet laten.

Het spel is een leuke indie puzzle-shooter die je kan vermaken voor de korte tijd dat je ermee bezig zal zijn. Hij moet echt niet onderdoen voor de AAA-games van deze wereld als het op plezier aankomt. Het spel heeft ook een uniek concept waarvan ik hoop dat ze een vervolg uitbrengen dat volledig gebruikt maakt van dit proof-of-concept en meer kan toevoegen aan het concept. Children of the sun laat een leuke nasmaak achter voor zij die al eens graag puzzelen in een game met unieke concepten die ideeën met elkaar verbindt die je anders niet in een spel ziet samengebracht worden. Een absolute aanrader voor iedereen die zin heeft in een indie die iets nieuws durft te brengen.

• Leuke visuele stijl
  • Goede besturing
  • Leuk concept
7

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.