Chernobylite

Chernobylite
Chernobylite

Sinds de Tsjernobyl kernramp in 1986 spreekt deze stad, hoe macaber ook, tot de verbeelding van velen. Iedereen kent wel de foto’s van het reuzenrad of het verlaten zwembad waar de natuur het, soms in vreemde gedaantes, heeft overgenomen. De ideale mystieke setting voor een film, serie of een game zoals de ontwikkelaar, Farm 51, doet met deze Chernobylite. Laten we dus maar snel ontdekken of het ons blootstellen aan de straling waard is.

Igor en Tatyana

Of je het nu wil of niet, terugkeren naar Tsjernobyl zal je. Je speelt als Igor in deze game. Een voormalig fysicus en werknemer van de kerncentrale die 30 jaar na de ramp op zoek gaat naar zijn verloofde Tatyana die al die jaren reeds spoorloos verdwenen is. Uiteraard is Tsjernobyl in al die jaren wel wat veranderd. Ten eerste heeft niet iedereen het rampgebied verlaten en loeren er nog andere gevaren om de hoek.

Goed begonnen is…

Meteen van bij het begin word je in de game gesmeten. En dit mag je letterlijk nemen. Het verhaal komt werkelijk op je af en neemt je meteen op sleeptouw en is gehuld in de nodige mystiek. Je kent snel je doel, gaat op pad met twee kompanen en ontdekt al snel waarom dit spel Chernobylite heet. Je maakt onmiddellijk kennis met de donkere kant van deze game maar helaas ook met een eerste minpuntje. Het spel stokt regelmatig. Vaak is dit om tussentijds het spel op te slaan, maar soms ook vanwege erg stotterende framerates. De motion blur is ook geen echte cadeau te noemen. Ook de animatie van Igor is op z’n zachtst uitgedrukt wat houterig te noemen en zeker niet meer van deze tijd. En toch zet ik m’n avontuur met veel zin door want m’n interesse is zeker gewekt.

Leuke mengelmoes

Wie misschien enkele screenshots heeft gezien van Chernobylite verwacht mogelijks een FPS in de Tsjernobyl setting. Maar eigenlijk is het dat misschien nog wel het minst. Het spel weet lichte horror elementen en wat sciencefiction te combineren met survival waarbij je allerhande materialen en voedsel zoekt. Deze zijn nodig omdat je een solide uitvalsbasis dient uit te bouwen van waaruit je al je missies plant. Denk hieraan bv aan het vervaardigen van werkbanken, generatoren, slaapplaatsen enzovoort. Die missies hoef je overigens niet alleen te doen. Want je leeft immers niet alleen in je thuisbasis. Gaandeweg leer je anderen kennen die je tot je kompanen kan maken. Ook zij moeten op hun beurt weer tevreden gehouden worden door ze te voorzien van voedsel en uiteraard een goede basis met tal van voorzieningen.

A mission a day keeps the doctor away

Per dag in het spel kan je slechts één missie plannen. Welke keuze je hierin maakt is overigens geheel jouw keuze. Je hoeft zelfs de missie niet eens zelf uit te voeren want je kan deze ook door een van je kompanen laten uitvoeren. Het succes van deze missies zal vaak afhangen van je verhouding ten opzichte van hen. Hun algemene toestand wordt ook beïnvloed door hun mentaal en fysiek welzijn. Een zeer tof element in deze game. Denk dus goed na wie je op pad stuurt.

Ook de gesprekken die je met hen hebt zijn van invloed en dragen bij, of juist niet tot een goede verhouding. Maar een foute keuze hoeft niet altijd blijvend te zijn en Chernobylite, een chemisch spul ontstaan na de ramp, speelt hierbij een belangrijke rol.

Sfeer

Wat de sfeer in deze game betreft zit het zeker goed. Grafisch is het niet de allermooiste game maar je waant je wel in Tsjernobyl. Helaas voelt het allemaal een beetje leeg aan. Zo is er bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van eventueel besmette dieren die er ronddwalen. Ook de vijand voelt niet heel levendig aan. Ze volgen vaak hun vooropgestelde pad. Dat ze vaak moeilijk op te merken zijn en vaak opgaan in de omgeving vind ik dan weer wel een pluspunt. Geluiden en de stemmen zijn dik in orde. Vooral in het Russisch draagt het bij tot de algehele sfeer.

Technisch rammelt het helaas net iets te vaak. De regelmatige gamesaves en andere technische onvolmaaktheden zorgen er voor dat je soms een keer of vijf naar een stilstaand beeld zit te staren in een tijdspanne van een halve minuut. De ontwikkelaar raadde ons zelfs aan om Chernobylite te spelen op de last-gen consoles dus ik vrees zelfs dat de nieuwste consoles hier weinig soelaas zullen bieden. Zoals ik eerder al aanhaalde, is Igor ook niet bepaald de soepelste jongen van de klas. Animaties zien er vaak stuntelig uit en het schieten voelt soms enorm onhandig aan. Helemaal lastig wordt het wanneer ook net dan de framerate stokt.

Chernobylite is een beetje een hit and miss geworden. De sfeer zit goed. Je bouwt een band op met je kompanen en ze maken echt een belangrijk deel uit van je grote missie… Je verloofde terugvinden. Het uitbouwen van je basis is goed uitgewerkt en de keuzes die je maakt in het spel voelen echt belangrijk aan en zijn dat ook. Ook grafisch waan je je in Tsjernobyl al is het niet de mooiste game. Het plaatje klopt wel.

Technisch schort er hier en daar wel wat. De framerate zakt regelmatig en vaak staat je beeld een seconde of meer even stil. Daarnaast lijken de laadschermen soms vast te lopen. Ook Igor lijkt hier soms zelf ook last van te hebben want hij wordt geplaagd door erg houterige bewegingen. Hopelijk komt er nog een patch die het framerate probleem aanpakt want dit was letterlijk het enige wat me uit de sfeer van deze game haalde. En toch had ik het er in dit spel toch voor over. Want de missiestructuur, het uitbouwen van je basis en je verbondenheid met je kompanen voelt verfrissend aan.

• Sfeer
  • Uitbouwen thuisbasis, missiestructuur en je kompanen

• Framerate en de tussentijdse gamesaves