Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage
Carmageddon: Max Damage
Release Datum:Genre:Ontwikkelaar:Uitgever:

Negentien jaar na het eerste deel is Carmageddon weer terug van weggeweest. Verwacht je dus maar aan bloederige races vol afgerukte ledematen en verwrongen staal van vernietigde auto’s. Want daar draait Carmageddon tenslotte om.

In 1997 verscheen de eerste Carmageddon game. Het eerste deel was meteen erg succesvol waardoor ontwikkelaar Stainless games een jaar later reeds met een vervolg kwam: Carmageddon II Carpocalypse Now. Net als de eerste game was ook deze titel een schot in de roos. Een derde vervolg kwam er in 2000, in de vorm van Carmageddon TDR 2000 ontwikkeld door Torus games. Het derde deel slaagde er niet in om de bekende Carmageddon formule goed uit de verf te doen komen, wat dan ook een erg ondermaats deel opleverde. Hierdoor is er dan ook een lange tijd geen enkel vervolg verschenen.

Gelukkig is de originele ontwikkelaar, Stainless games erin geslaagd om de rechten op Carmageddon terug te kopen, waardoor het oorspronkelijke team weer aan de slag kon met deze Klassieker. In 2015 verscheen Carmageddon Reincarnation op pc. Wat dan meteen ook de terugkeer van Carmageddon betekende. Carmageddon: Max Damage is een ge-update versie van Carmageddon Reincarnation speciaal voor consoles ontwikkeld. Al krijgen gamers die Carmageddon Reincarnation reeds bezitten deze nieuwe versie gratis op Steam. Ik behandel in deze review dan ook enkel de console versie.

In Carmageddon: Max Damage is het als vanouds de bedoeling om verschillende events te winnen. Hoewel de oude Carmageddon games maar over één soort event beschikte, heb je in Max Damage de beschikking over meerdere soorten events. De belangrijkste events zijn natuurlijk nog steeds de “Classic Carma” events. Deze events kan je op drie verschillende manieren completen. De eerste is de race uitrijden door alle checkpoints te volgen, de tweede manier is om alle tegenstanders te vernietigen en tenslotte de derde en laatste manier is winnen door alle voetgangers (peds) op de map te doden. De laatste twee zijn meteen ook de leukste manieren, want zeg nu zelf, wie wil er nu in een Carmageddon game braafjes de race uitrijden? Ik alvast niet.

Carmageddon: Max Damage introduceert ook enkele nieuwe events. Zo zijn er nu ook de “Checkpoint Stampede” events. In deze events is het de bedoeling om zo snel mogelijk bij een checkpoint op de map te raken. De bedoeling is om als eerste het benodigde aantal punten te vergaren. Telkens jij een checkpoint als éérste weet te bereiken krijg je een punt toegereikt. Je kan echter ook punten verliezen door vernietigd te worden door een tegenstander. Daartegenover staat gelukkig wel het feit dat jij hetzelfde kan veroorzaken bij je tegenstanders. Wat meteen ook een extra punt voor jezelf oplevert, want je kan op deze manier punten stelen.

Hoewel deze mode best een leuke afwisseling is, valt er toch wat op aan te merken. Hoewel de checkpoint random zouden moeten spawnen, is de realiteit net een beetje anders. Zo zal een checkpoint bijna altijd aan de andere kant van de map spawnen, waardoor je bijna altijd heen en weer aan het rijden bent. Dit kan af en toe best irritant werken, zeker wanneer een tegenstander erg snel bij een checkpoint raakt, waardoor jij wanneer je net enkele seconde je wagen hebt gekeerd je toch weer zal moeten terugkeren naar het vorige punt omdat de nieuwe checkpoint weer in die buurt verschijnt. Hierdoor verlies je dan ook maar al te vaak kostbare tijd. Indien de spawn punten van deze checkpoints meer gebalanceerd had geweest had deze mode veel leuker geweest. Want nu draait het vaak om het geluk te hebben dat je vlakbij de nieuwe checkpoint bent. Verder heb je nog een tweede variant op deze mode, maar daar is het checkpoint vervangen door een voetganger. Deze mode werkt verder dan ook volgens hetzelfde principe, inclusief de zelfde ergernissen.

Een andere nieuwe mode is “fox and hounds” Deze modus is in essentie tikkertje spelen met auto’s. Iedereen begint met een vast aantal minuten, waarvan het de bedoeling is dat je deze tijd zo snel mogelijk naar nul brengt. Dit doe je door te zorgen dat jij de fox bent, waarna de andere spelers zullen proberen om deze status te stelen zodat hun tijd ook verloopt. Deze mode is best leuk om te spelen, en vooral dan in de online multiplayer. Offline kan ook deze mode frustrerend werken. Het probleem in deze mode is dat wanneer jij de fox status er geen veiligheidsmarge van een paar seconde optreed, zoals wel het geval is in andere games die een variant op deze mode bezitten. – Denk bijvoorbeeld aan “King in Forza Horizon 2 – Hierdoor gebeurd het erg vaak dat wanneer jij met meerdere wagens tegen elkaar staat, de fox status constant aan een andere speler wordt doorgegeven. Echter als je deze mode slim aanpakt kan deze dan weer net te gemakkelijk worden. Als je erin slaagt om weg te komen, – en je weet hoe de computer tegenstanders zich gedragen – kan je ervoor zorgen dat niemand in de buurt raakt om de fox te stelen. Tenslotte heb je ook nog een laatste event soort, de “Deathrace”. Deze mode is enkel een race uitrijden en zorgen dat jij als eerste over de finish bent. Dit is meteen ook de saaiste mode die er in de game zit. Gelukkig kan je het wel zelf leuker maken door andere tegenstanders te vernietigen, en zo hun laps te stelen.

De career-modus is erg uitgebreid. De Career-mode bevat 16 hoofdstukken met elk een vijftal events. Dus daar ben je best wel een tijdje mee zoet. Het nadeel is echter dat elk hoofdstuk min of meer hetzelfde verloopt doordat alle events steeds weer terugkeren in dezelfde volgorde, waardoor het soms wat eentonig kan worden. In de Career-mode verdien je tijdens en na je race telkens weer credits. Deze gebruik je om volgende hoofdstukken te unlocken, en om je wagen te herstellen en resetten tijdens een race. Op alle maps zijn upgrade tokens te vinden die je kan gebruiken om je wagens te upgraden, waardoor deze sneller worden, meer armor verkrijgen of meer schade doen aan tegenstanders. Ook is het hier mogelijk om de wagens van je tegenstanders te unlocken. In sommige events zal een wagen getagd worden, waarna je deze kan stelen wanneer je deze wagen weet te vernietigen.

Gameplay gewijs is Carmageddon nog steeds dezelfde game zoals je die kent uit de jaren 90. Verwacht hier dus geen vernieuwing. De wagens besturen nog net hetzelfde zoals je gewent bent uit de oude Carmageddon games. Dit is natuurlijk geweldig nieuws voor de oude trouwe fans die deze game uit nostalgie oppikken. Maar tegelijk is dit dan weer minder goed nieuws voor mensen die nu voor het eerst de game spelen, want deze controls voelen ondertussen wel erg verouderd aan. Als je deze gewent bent uit de ouder games zal je geen problemen hebben om de wagens onder controle te hebben, want je weet tenslotte hoe de game zich laat besturen. Nieuwelingen zullen echter het gevoel hebben dat de verschillende wagens zich erg slecht laten besturen. Natuurlijk is dit een kwestie van gewenning, maar wie niet gewend is aan gaming controls uit de jaren 90 zal toch even slikken bij de besturing van deze game. Hoewel de game op zich perfect speelbaar is, had het toch beter geweest om de handling van de wagens aan te passen aan deze tijd.

Ook de rest van de gameplay is hetzelfde gebleven. Je begint met een vast aantal minuten waarin je een event moet uitrijden. In de “Classic Carma” events kan je wel extra tijd bijverdienen door voetgangers omver te rijden en door power-ups op te rapen. De game kent verschillende soorten van deze power-ups. Zo zijn er die extra tijd of geld opleveren, andere bezorgen dan weer wapens die je kan gebruiken om voetgangers of tegenstanders te doden. Pas echter wel op want niet alle power-ups leveren iets positiefs op, sommige zullen je net het leven zuur proberen te maken door je wagen te beschadigen of op een andere manier je tegen te werken.

Tenslotte kan je de game ook nog online spelen. Al is de belangrijkste mode wel de offline singleplayer. De multiplayer is daardoor ook niet erg uitgebreid. Je hebt lobby’s voor alle verschillende spel-modes, en een quick match lobby waarin elke race een random mode gestart wordt. Online merk je ook meteen dat de nieuwe spel-modes zich beter verlenen voor multiplayer dan voor de singleplayer, en deze komen hier dan ook veel beter tot hun recht. Echter is er momenteel het probleem dat er nog geen al te grote community is, waardoor het soms erg lang kan duren voordat je online tegenstanders kan vinden. Hoewel je Carmageddon natuurlijk niet voor de online mode speelt, is dit toch erg jammer.

Op het gebied van graphics stelt de game helaas teleur. Hoewel de game beschikt over een erg goed en uitgebreid schade systeem, lijkt de game gemaakt te zijn tijdens de beginperiode van de vorige generatie consoles. Hoewel gameplay natuurlijk belangrijker is, is dit toch jammer, want het oog wil ook wat natuurlijk. Het geluid daarentegen is wel om van te smullen. Het rammen van tegenstanders klinkt erg hard en brut, en voetgangers overrijden levert een erg bevredigend en vettig geluid op. Hier valt dan ook niets op aan te merken. Ook de soundtrack is in mijn ogen erg goed gekozen en past perfect bij Carmageddon, de game zit vol met metal,dubstep, grunge,en electro. Kan je echter de muziek toch niet aanhoren, dan heb je altijd de optie om deze uit te zetten.

Conclusie:

Carmageddon: Max Damage lijkt vooral bedoeld te zijn voor gamers met nostalgische gevoelens naar deze reeks toe. De game speelt en voelt nog net hetzelfde aan zoals het al deed in 1997. Gamers die de oude Carmageddon games nog steeds met veel liefde de oude Carmageddon games spelen zullen ongetwijfeld gaan genieten van Carmageddon: Max Damage. Nieuwkomers kunnen best de game eens uitproberen voor ze deze aanschaffen. Want hoe je het ook draait of keert de game voelt aan als een game uit de jaren 90, en komt bijgevolg dan ook verouderd over anno 2016.

 

 

Good

  • Erg verslavend
  • Klassieke Carmageddon gameplay

Bad

  • Technisch verouderd
  • Online amper iets te beleven
  • Slechte handling
5.5

Middelmatig

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password