Cannibal Cuisine

Cannibal Cuisine
Cannibal Cuisine

Het is altijd leuk om te horen dat er in ons eigen Belgenlandje ook game developers zijn die een nieuwe game op de markt brengen. De game die we vandaag op de grill leggen is er dus ook zo eentje. Cannibal Cuisine is ontwikkeld door de Belgische studio Rocket Vulture en wist mij al vanaf de eerste screenshot te bekoren. Vooral omdat het mij aan een ander culinair spelletje deed denken. Maar kan Cannibal Cuisine tippen aan Overcooked of zitten we eerder met een “undercooked” game die wat langer in de oven had moeten blijven?

Welcome to the Jungle, we’ve got food and games!

Wat weten we alvast zeker wanneer we de titel van het spel even ontleden? We zien allereerst dat het over kannibalen zal gaan, mensen die genieten van een stukje mensenvlees dus. Verder zien we ook het woordje “Cuisine” wat ons al doet vermoeden dat wij de bereiding van de lekkere stukjes mensenvlees op ons moeten nemen. Alleen gaan we niet opdienen aan de verwachte stamleden, maar aan kwade geesten die op het eiland ontwaakt zijn. Hoochooboo, zo worden ze genoemd op het eiland waar we ons bevinden, zijn op diverse locaties opgedoken en eisen offers! Aan jou dus om de nietsvermoedende toeristen op te jagen en de Hoochooboos het hoofd te bieden.

Op vlak van graphics leunt het spel vrij kort aan bij Overcooked. Niets baanbrekend dus maar het voldoet zeker voor dit type games. Hoewel de muziek je niet van je stoel zal blazen, voegt het toch zeker zijn meerwaarde aan het complete plaatje dat je voorgeschoteld wordt. En laten we eerlijk zijn, in dit genre spelen muziek en graphics een minder belangrijke rol, want het hoofdgerecht blijft uiteraard de gameplay.

Spiced up

Dus hoe speelt het spel nu? Het neemt in ieder geval een groot voorbeeld aan Overcooked en volgt de charmante simpliciteit wat betreft het soort acties en controls. Toch overgieten ze het met een extra sausje en krijgen wij nog combat toegevoegd aan ons assortiment. Voor elk level kies je enkele items voor je personage waaronder een hoofdeksel, wapen en kleur. Deze keuzes zijn puur esthetisch en hebben geen invloed op het spel. Wat wel invloed heeft, is de skill die je kiest. Eenmaal het level begonnen is gebruik je je gekozen wapen en hakt daarmee de ronddwalende toeristen de pan in. Of toch bijna, want elke toerist die je verslaat zal een onderdeel achterlaten in een plas bloed. Hersenen, handen, stukken vlees, … voldoende om aan het spit te hangen en af te werken met groenten en fruit dat op het eiland groeit.

Zoals gezegd zijn er dus ook nog skills. Er zijn 4 skills om uit te kiezen en deze kunnen je zeker een handje helpen in de levels. Deze zijn:

• Dash: Een move die ook in Overcooked bruikbaar was waarmee het mogelijk is om snel rond te schieten door het level. Je kan kleine putten en riviertjes oversteken hiermee.
  • Stomp: Dankzij een hoge sprong met harde impact creeërt jouw kannibaal een schokgolf waarmee tegenstanders tijdelijk verdoofd worden.
  • Totem: Door een totem te plaatsen krijg je een cirkel waarin kannibalen wat levenspunten terug krijgen.
  • Fire breath: Geen zin om te wachten tot het gerecht klaar is? Met je vuur adem kan je gerechten sneller koken en zelfs spiesen op de grond verder gaar koken!

Door goed gebruik te maken van deze skills zal je veel gemakkelijker je gerechten kunnen bereiden en afleveren aan de boosaardige Hoochooboos. Je las ook al dat je levenspunten hebt, deze moet je ook goed in het oog houden. De toeristen gaan je namelijk niet zomaar hun ledematen en organen cadeau geven en vechten hard terug. Echter moet je geen schrik hebben om dood te gaan want je zal al snel weer respawnen. Het zal je wel 10 punten kosten, en die punten zijn helaas broodnodig om door te kunnen naar het volgende level. Wil je toch wat levenspunten bijkrijgen, dan kan je de Totem skill gebruiken of er voor kiezen om een ledemaat of orgaan op te peuzelen. Hierdoor krijg je toch wat strategie in het spel, want je moet natuurlijk zien dat je je gerechten op tijd klaar krijgt om af te leveren. Te laat met gerechten, een verkeerd of niet gaar genoeg? Spijtig, dit kost je allemaal kostbare punten. Laat je vooral ook niet opjagen door de aftellende timer…

It’s a little chewy, but…

Het spel is overigens niet zo heel erg lang. Na 25 levels aanschouw je reeds de credits. Deze levels zijn opgedeeld in 4 unieke en gevarieerde gebieden waar je enkele standaard levels hebt, eentje met 2 verschillend gekleurde Hoochooboos waar je dus moet opletten waar de gerechten naar toe moeten en tenslotte een challenge level. Deze laatste zijn uniek en verschillen per gebied. Ze zijn een leuke afwisseling en voelen aan als een kleine beloning na je harde werk. Maar wat als je het spel uit hebt? Je kan dan proberen om 3 sterren in elk level te halen of je doet waar het spel een beetje voor bedoeld is en je nodigt wat vrienden uit! Zowel lokaal op 1 systeem als online met meerdere is een optie. Helaas zullen je online tegenstanders zich moeten beperken tot vrienden uit je vriendenlijst én deze moeten de game uiteraard ook gekocht en geïnstalleerd hebben. Enfin, zo is het tenminste voor de Switch versie, over de Steam versie kan ik mij niet uitspreken.

Buiten de Adventure mode is er ook nog een Versus mode waar je 1 level per gebied krijgt om in teams tegen elkaar te strijden om de meeste punten. De multiplayer had bij aanvang nog wat kleine perfomance issues, maar deze zullen er snel genoeg uitgepatched worden. Een ander vreemd issue is wel dat, wanneer je op pauze hebt gedrukt, de timer en het spel eigenlijk gewoon verder loopt achterliggend. Erg vervelend als iemand je net roept of je net telefoon krijgt. Ook merkte ik hier en daar wel wat kleine issues op met de collision detection, maar het viel maar heel zelden voor en is mij nooit als storend ervaren.

Dat Cannibal Cuisine voor zijn basisrecept goed heeft gekeken naar Overcooked is wel duidelijk. Toch weten ze geen slap afkooksel af te leveren door het wat te kruiden met een nieuwe mechanic, namelijk de toegevoegde combat. Geen barbecue zonder vlees en die toeristen hadden beter een ander eiland gekozen om te gaan rondneuzen want dankzij de combat, en enkele leuke skills, maak je snel gehakt van hun. Echter raad ik je wel aan om het spel met meerdere mensen te spelen, want alleen is het toch een pittige klus om te klaren. Het is zeker doenbaar alleen, maar je proeft pas echt van de charme van dit spel wanneer je met een paar hongerige vrienden samen speelt. Graag had ik nog wat meer vlees op het bot gehad, want de 25 levels gingen er vlotjes door.

Cannibal Cuisine is vanaf 20 mei beschikbaar op Steam en Nintendo Switch!
Voor de snelle beslissers is er nog een tijdelijke korting van 25% in de eShop waardoor je maar 9,74€ betaald in plaats van 12,99€.

• Leuke partygame