Call of Duty: Warzone 2.0

Call of Duty: Warzone 2.0
Call of Duty: Warzone 2.0

Na de release van Call Of Duty: Modern Warfare II is het, bijna een maand later, tijd voor de bijbehorende release van Call of Duty: Warzone 2.0. De eerste versie van deze gratis battle royale game was erg geliefd bij gamers. Hoe goed is het in vergelijking met het origineel hebben we uitgebreid voor je uitgetest in deze review.

Activision heeft Warzone herwerkt en de nieuwe modus DMZ gelanceerd samen met de release van het eerste seizoen. DMZ is Infinity Ward’s kijk op extraction royale, een subgenre dat bekend is door games als Hunt: Showdown en Escape from Tarkov. Call of Duty: Warzone 2.0 is, net zoals de vorige versie, een battle royale game waarbij spelers over een steeds kleiner wordende kaart strijden om als laatste team of speler over te blijven. Deze keer vindt het gevecht niet meer plaats in Verdansk, maar de nieuwe locatie: Al Mazrah.

Al Mazrah

De nieuwe Al Mazrah map is enorm, en elk gebied voelt realistischer en geloofwaardiger aan dan de regio’s van Verdansk of Caldera. In plaats van een wirwar van identieke gebouwen, is Al Mazrah een stad die realistisch is opgebouwd met een grotere verscheidenheid aan gebouwen waardoor deze map ook echt geloofwaardig aanvoelt. Het lijkt een locatie waar alle bewoners zijn gevlucht voor een aankomend leger, en doet schrikbarend denken aan de situatie in Oekraïne, hetzij dan met minder beschadigingen aan infrastructuur, de oorlog moet in Al Mazrah nog echt beginnen zeg maar, althans zulk een sfeertje bezorgt de map mij. Het is dan ook een gigantische spookstad waar het potentiële gevaar achter elke hoek schuilt, en je het risico loopt om vanop een hoog gebouw beschoten te worden door een sniper. Het is een intens sfeertje, waardoor je meteen in de game wordt gezogen en je altijd op je hoede bent om niet zonder waarschuwing afgeknald te worden.

De kaart brengt ook een van de nieuwe functies van Warzone 2.0 met zich mee: Strongholds en Black Sites. Net als de DMZ-modi zijn deze nieuwe gebieden voorzien van AI-vijanden om tegen te vechten. In de loop van een match openen zich overal op de kaart Strongholds. Spelers kunnen het tegen deze Strongholds opnemen om daar een bom onschadelijk te maken. Als de speler hierin slaagt, krijgt deze een sleutel om zich toegang tot een Black Site te verschaffen en een aangepaste loadout te bekomen. Black Sites zijn moeilijkere versies van Strongholds, en bieden een permanente Weapon Blueprint beloning, naast andere loot die je goed kan gebruiken tijdens de rest van de match.

Battle Royale

Deze keer mogen 150 spelers de map betreden met weinig meer dan een pistool. Eenzaam overleven wordt afgewisseld met heftige vuurgevechten en rustige momenten waarin je de stad aan het plunderen bent, terwijl jouw rugzak zich gestaag vult met munitie en uitrusting. Dit zorgt voor een uitdagende en intense ervaring, waarin je zo strategisch en doordacht mogelijk van het ene naar het andere vuurgevecht wandelt in de hoop te overleven.

Een leuke toevoeging aan Warzone is is zonder twijfel de nieuwe Proximity Chat, waardoor je jouw vijanden met elkaar, of tegen zichzelf kunt horen spreken, waardoor je af en toe hilarische en vreemde conversaties en opmerkingen te horen krijgt. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je jezelf ervan bewust bent dat er vijanden in de buurt zijn, waarna je deze voorzichtig kan zoeken om ze vervolgens af te maken, of om zelf afgemaakt te worden, het zal ervan afhangen hoe handig je hierin bent. Het level design in combinatie met de proximity chat zorgen ervoor dat Warzone 2 tactischer aanvoelt dan ooit.

Dit alles wordt ondersteund door enkele van de best aanvoelende gevechten in de franchise, wat al viel te verwachten met hoe goed Modern Warfare II aanvoelt. Hoewel de korte Time To Kill ervoor zorgt dat de spanning hoog oploopt, zijn er gelukkig genoeg pantserplaten te vinden zodat je jezelf toch wat kunt beschermen wanneer je in een hinderlaag loopt.

Gulag

Mocht je ondanks je sterke tactische zetten toch vroegtijdig tegen de lamp lopen, kan je met wat geluk terugkeren naar de map dankzij de geliefde Gulag, want deze keert gelukkig weer terug. Voor wie niet bekend is met de Gulag, dit is in feite een tweede kans mechanisme waarbij spelers het onderling op de Gulag uitvechten voor een kans op een respawn op Al Mazrah. De Gulag heeft in Warzone 2.0 wel een transformatie ondergaan, deze is nu een 2 vs 2 modus waarop verschillende wapens en granaten verborgen liggen in de map om je tegenstanders zo snel mogelijk af te maken. Lukt je dit niet, dan heb je pech gehad en stopt het avontuur daar. Kan je ze wel doden, dan krijg je een tweede en laatste kans voorgeschoteld, want je kan per match maar één keer in de Gulag terechtkomen.

Als het gevecht in de Gulag te lang duurt, neemt de bewaker, die dreigend met een minigun staat te wachten, het heft in eigen handen. Het mooie hieraan is dat je kunt proberen met het andere team samen te werken om de bewaker uit te schakelen en samen als groep te ontsnappen, de keuze is aan de spelers. Het nadeel aan deze nieuwe 2v2 mode is dat je lot gedeeltelijk in handen van een willekeurige speler ligt, hierdoor hangt het overleven van de Gulag niet alleen van jouw skills af, waardoor je door toedoen van je teamgenoot een herkansing kunt mislopen.

DMZ

In de DMZ-modus wordt je opnieuw in Al Mazrah gedropt, waar spelers in deze mode een reeks opdrachten aangaan en vervolgens met maximaal twee andere spelers samenwerken om de missiedoelen te vervullen en met succes via een helikopter te ontsnappen terwijl AI-vijanden en vijandelijke teams hen tegenwerken. Als spelers in de DMZ worden gedood, verliezen ze alle voorwerpen die ze hebben meegenomen. DMZ lijkt een beetje op Escape From Tarkov, in die zin dat je een aantal missies en wapens kiest voordat je in de kaart van Al Mazrah terechtkomt.

Je kan DMZ zowel solo spelen of als onderdeel van een squad. De opdrachten variëren van eenvoudige dingen, zoals het plunderen van een bepaald aantal containers, tot zaken zoals het vinden van een nieuw wapen blueprint. De twist in deze mode is dat jij en je team ook uit de map moeten ontsnappen om je premie op te eisen. Hoewel de voltooide doelstellingen en de XP die je verdient door vijanden te doden nog steeds meetellen, krijg je niets van je buit als je niet ontsnapt. Wanneer het je wel lukt om te ontsnappen mag je alle blueprints en wapens houden, dus ontsnappen is duidelijk de boodschap. DMZ maakt gebruik van veel functies en mechanismen uit Warzone 2, waaronder de nieuwe Stronghold-locaties, winkel locaties en vijandelijke AI-spelers. De Buy Stations werken ongeveer hetzelfde als in de battle royale-modus, maar in DMZ kun je items die je opraapt verkopen voor extra geld.

Voordat je naar de DMZ gaat, moet je eerst je Operator uitrusten met wapens en uitrusting. Je begint DMZ met zes Contraband wapens, spullen die in de DMZ blijven als je sterft. Als je Contraband wapens meeneemt en niet in staat bent ze mee terug te nemen, zijn die wapens voorgoed verloren. Het is dus erg belangrijk om goed en veilig te spelen. Op elk moment tijdens een DMZ-match kan je terugtrekken door naar een op de kaart gemarkeerd extraction point te gaan. Elke speler in de buurt van het extractie punt zal een melding krijgen dat de extractie is begonnen. De AI-spelers zullen vervolgens het extractiepunt komen aanvallen, waardoor je moet zien te overleven tot de extractie helikopter arriveert.

Om gamers die aan deze modus twijfelen een duwtje in de richting van DMZ te geven heeft Infinity Ward ervoor gezorgd dat het M13B aanvalsgeweer alleen kan worden ontgrendeld door dit speltype te spelen of een M13 wapen blueprint te kopen in de in-game winkel. Het zorgt ervoor dat je een reden hebt om deze modus te spelen, al is het wel jammer dat je deze enkel zo kunt bemachtigen of door geld uit te geven in de store. Aan de andere kant is het dan wel weer leuk dat je een beloning krijgt door deze modus te spelen, het doet een beetje denken aan de goede oude tijd waar je skins en wapens kon bemachtigen door goed te spelen in plaats van door geld uit te geven in een in-game store of aan een battle pass.

Hoewel de meeste functies en mechanismen van DMZ afkomstig zijn uit Battle Royale, is er toch een belangrijk verschil. Het is namelijk veel gemakkelijker om je teamgenoten terug in de strijd te krijgen. Je kunt uitgeschakelde teamgenoten op elk moment in de wedstrijd weer tot leven wekken op de plek waar ze zijn gestorven, je hoeft dus niet naar een Buy Station om hun terugkeer te betalen. Dode teamgenoten worden gemarkeerd op de map, en er is geen tijdslimiet om teamgenoten terug te brengen in de wedstrijd.

Call of Duty: Warzone 2.0 is een leuke opvolger van het origineel, die buiten DMZ en een vernieuwde Gulag niet veel nieuws biedt. Desondanks is de ervaring dankzij het geloofwaardige en realistisch ogende Al Mazrah opnieuw fris. De toevoeging van proximity chat zorgt ervoor dat je vijanden kan lokaliseren door naar hun gesprekken te luisteren, wat een extra tactisch tintje toevoegt aan Warzone 2.0. Fans van de originele Warzone zullen dus vermoedelijk niet teleurgesteld zijn door deze nieuwe versie, die ongetwijfeld heel wat uurtjes knal-plezier aan gamers zal bezorgen.

• DMZ is een erg leuke toevoeging
  • Gebalanceerde en geloofwaardige map

• Weinig verschil met de originele Warzone