Preview: Call of Duty Vanguard

Preview: Call of Duty Vanguard
Preview: Call of Duty Vanguard
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Binnen enkele maanden mogen we ons weer verwachten aan een nieuwe Call of Duty game, namelijk Vanguard. Afgelopen week(end) konden we aan de slag met de closed, en daarna open, bèta. En sinds vandaag is deze bèta afgelopen dus is het tijd om een korte preview neer te pennen. Dit zijn enkel mijn eerste indrukken van de game, als de game verschijnt in november zal er volledige review gepost worden!

Multiplayer

In deze bèta konden we enkel al eens proeven van de multiplayer van de game, voor de campaign zullen we nog even moeten wachten. Er waren 4 maps die we konden ontdekken in enkele verschillende game modi. De klassieke Team Deathmatch, Kill Confirmed, Domination en Search and Destroy. Dan was er nog een nieuwe game mode, Patrol. Gelijkaardig aan de Domination game mode, maar hier moet je geen 3 vaste punten gaan veroveren maar één punt dat zich de hele tijd verplaatst op de map. Niet per sé de meest innovatieve game mode en zeker niet de leukste helaas. Team genoten waar meer bezig om veel kills te halen en waren niet te bespeuren aan de bewegende zone. Dan kan je ook nog kiezen of je klassiek wenst te spelen of in Blitz mode, het enige verschil hier is het spelersaantal. In Blitz mode speel je met grotere teams tegen elkaar op dezelfde maps, wat voor een pak meer actie kan zorgen wat volledig mijn ding is. Na enkele matchen had ik het gevoel dat ik eigenlijk niet echt iets nieuw heb gezien sinds de laatste 3 Call of Duty games. Er zijn enkele nieuwe mechanics zoals het mounten van je geweer en toch nog van links naar rechts kunnen bewegen in plaats van op één locatie vast te zitten tot je weer unmount. En het feit dat er meer vernielbare onderdelen aanwezig zijn. Je kan bepaalde delen van de map opblazen en in je voordeel trekken. Of in je nadeel uiteraard.

De grootste nieuwe toevoeging is een nieuwe game mode genaamd Champion Hill. Hier kan je kiezen of je in teams van twee of alleen het gevecht aangaat. Als je eerder al eens van Heartstone Battleground of Team Fight Tactics van League of Legends hebt gehoord, ga je vrij snel mee zijn met deze mode. Je krijgt in het begin een beetje geld en kan kiezen om al dan niet iets te kopen zoals een Perk, een ander wapen, armor plates enzovoort. Dan ga je tegen een willekeurige tegenstander worden gematched en vecht je het tegen elkaar uit voor een volle minuut. Elk team heeft 12 levens en de bedoeling is simpel, zolang mogelijk en zoveel mogelijk levens over houden en als laatste overblijven. Je kan tijdens de korte matchen ook extra levens vinden die zich meestal in het midden van de map bevinden. Om de zoveel matchen krijg je terug een buy round om eventueel weer nieuwe dingen te kopen. Ook je wapen kan je verschillende keren upgraden door er wat geld in te pompen. Champion Hill is by far het leukste wat ik tijdens de bèta heb gespeeld dus zeker een waardevolle toevoeging! De rest van de multiplayer naar mijn mening, not so much.

Vanguard or WWII?

Ondanks de multiplayer vrij tot zeer bekend aanvoelde, speelde de game gelukkig niet exact hetzelfde. Vanguard speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en gaat dus terug in de tijd vergeleken met de twee vorige games uit de reeks. Is het dan misschien eerder gelijkaardig aan Call of Duty WWII? Ja en nee, een shooter game uitbrengen die zich afspeelt tijdens WOII is niet per sé baanbrekend, laat staan iets waar de FPS fans op zitten te wachten. Maar de laatste CoD WWII game is weer enkele jaren geleden uitgekomen en de technologie is er weer op vooruit gegaan. Grafisch had ik alleszins niet veel aan te merken. En de game draaide ook best vlot op PS5. De vier maps gaven me ook niet meteen het gevoel dat ze iets nieuws wilden uitproberen, gewoon generieke CoD maps naar mijn gevoel. Als je eerder Warzone of één van de vorige twee Call of Duty games hebt gespeeld zal het menu of de UI je zeker niet onbekend zijn. Het loadout menu, de Gunsmith, de killstreaks, noem maar op. Alles ziet er exact hetzelfde uit en dat is enorm jammer. En dan ga je fans het idee geven dat ze een reskin van Call of Duty Modern Warfare aan het spelen zijn en dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Call of Duty Vanguard zijn bèta periode heeft mij niet volledig kunnen overtuigen om de game op release meteen aan te kopen, ondanks ik wel fan ben van het WOII-tijdperk in shooters. Toch de multiplayer kant niet alleszins. De nieuwe mode Champion Hill is dan weer wel iets wat me enorm aanspreekt en smaakt naar meer. Hopelijk steken ze nog wat werk in het vernieuwen van de UI om de game toch meer te kunnen differentiëren van Modern Warfare en Black Ops Cold War. De wapens en gameplay voelen dan weer wel goed aan en het spelen zelf is zeker een fijne ervaring, maar het totaalplaatje is zeker nog niet af. Op vlak van performance heb ik momenteel niets aan te merken. Ik ben alleszins wel heel benieuwd naar de campaign van Call of Duty Vanguard!