Call of Duty: Modern Warfare III is een van de meest populaire first-person shooters ooit gemaakt. De game, ontwikkeld door Sledgehammer Games en uitgegeven door Activision, is het derde deel in de Modern Warfare-serie en heeft een grote schare fans over de hele wereld.
Campaign
De campagne van Modern Warfare III pakt de draad op van het vorige deel en volgt de avonturen van Task Force 141, onder leiding van Captain John Price en CIA-agent Kate Laswell. De game brengt ook bekende personages zoals Farah Karim, Alex Keller, John “Soap” MacTavish, Kyle “Gaz” Garrick en Ghost terug. Het verhaal draait om de jacht op Vladimir Makarov, een meedogenloze Russische ultranationalist die uit is op het veroorzaken van een wereldoorlog.
Het verhaal van Modern Warfare III is kort maar krachtig, Met slechts 14 missies is de campagne aanzienlijk korter dan zijn voorgangers. Dit zorgt ervoor dat spelers de campagne binnen enkele uren kunnen voltooien, wat een teleurstelling kan zijn voor degenen die op zoek zijn naar een uitgebreide en meeslepende ervaring. Bovendien lijdt de campagne onder een gebrek aan diepgang. De verhaallijn voelt onsamenhangend, oppervlakkig en slecht geschreven aan, waardoor het moeilijk is om een emotionele band te krijgen met de personages of om echt mee te leven met de gebeurtenissen in de game. Dit gebrek aan diepgang draagt bij aan het gevoel van teleurstelling tijdens het spelen van de campagne.
Een ander kritiekpunt op de campagne van Modern Warfare III is het gebrek aan inspiratie in de missieontwerpen. Veel van de missies voelen repetitief en voorspelbaar aan, waardoor de gameplay eentonig wordt. Bovendien beginnen bijna alle missies als stealthmissies, maar het ontbreken van uitdagende stealthmechanics maakt deze segmenten teleurstellend.
Daarnaast maken de ongeïnspireerde open wereld-missies gebruik van hergebruikte gebieden uit de populaire Warzone-modus. Hoewel dit kan worden gezien als een poging om de game-inhoud te maximaliseren, voelen deze missies aan als vulling en voegen ze weinig toe aan de algehele ervaring van de campagne. De gameplay van Modern Warfare III is wat we gewend zijn van de Call of Duty-serie: snelle en intense vuurgevechten, gecombineerd met spectaculaire gebeurtenissen, waarbij spelers kunnen kiezen hoe ze hun doelen willen bereiken. Het level design van Modern Warfare III bevat gedetailleerde en realistische omgevingen die spelers onderdompelen in de wereld van de game. Of je nu door de straten van een verwoeste stad loopt of in een vliegtuigwrak vecht, de levels zien er prachtig uit. Helaas komen veel gebieden rechtstreeks uit Warzone 2.0.
Gebrek aan Innovatie en Vernieuwing
Verder bevat de campagne een acuut gebrek aan innovatie en vernieuwing. Modern Warfare III voelt meer aan als een uitbreiding of DLC voor de vorige games in de serie, in plaats van een op zichzelf staande ervaring. Goed, het is ondertussen wel bekend dat deze game de ontwikkeling is gestart als DLC voor MWII, en dat is nog pijnlijk voelbaar helaas. De game lijkt vast te houden aan vertrouwde gameplaymechanics en missieontwerpen, waardoor het gevoel van vernieuwing ontbreekt.
Daarnaast voelen de missies vaak lineair en voorspelbaar aan, met weinig verrassingen of onverwachte wendingen. Dit gebrek aan innovatie en vernieuwing draagt bij aan het gevoel van teleurstelling en geeft spelers het gevoel alsof ze meer van hetzelfde krijgen in plaats van een frisse en opwindende ervaring. Het had perfect geweest als add-on op MWII, maar niet als een nieuw volwaardig deel.
Open Combat Missions
Een toevoeging aan de campagne van Modern Warfare 3 zijn de zogenaamde “open combat missions”. Deze missies bieden spelers meer vrijheid en laten hen toe om hun doelen op verschillende manieren te bereiken. Je wordt gedropt in een grote map en krijgt de vrijheid om te kiezen hoe je te werk wilt gaan.
Hoewel deze open combat missies een frisse wind brengen in de gameplay, hebben ze ook enkele tekortkomingen. Het ontbreken van checkpoints kan frustrerend zijn, omdat spelers bij het sterven de hele missie opnieuw moeten spelen. Bovendien voelen deze missies niet helemaal als typische Call of Duty-ervaringen, omdat ze meer lijken op een offline versie van Warzone, hierdoor voelen deze levels eerder aan als een snelle manier om extra missies aan de game toe te voegen, jammer.
Multiplayer
Gelukkig bestaat Modern Warfare III uit meer dan zijn teleurstellende campagne. Naar goede gewoonte bevat natuurlijk ook dit deel weer online multiplayer. Voor de meeste spelers is het de multiplayer die het hart van de Call of Duty-ervaring vormt. Het moet gezegd worden dat Modern Warfare III op dit gebied veel te bieden heeft.
MWIII biedt strakke, responsieve en snelle gameplay die spelers beloont voor goed mikken en snelle reacties. Met nieuwe mechanismen zoals de tactische houding, kunnen spelers nu sneller bewegen en hebben ze meer offensieve mogelijkheden. De besturing voelt hierdoor nog vlotter aan, waardoor je nog nauwkeurig een welgemikt schot tussen iemand zijn ogen kan plaatsen. De game biedt een breed assortiment aan wapens en uitrusting voor spelers om uit te kiezen. Deze keer is de keuze tussen wapens gigantisch, dit komt doordat oudere wapens uit Modern Warfare II ook te gebruiken zijn in de multiplayer van MWIII.
Ook de attachments uit MWII zijn beschikbaar (al dan niet om Eerst te unlocken), waardoor je nog meer mogelijkheden hebt om je eigen samenstelling te maken. De hit detection is nagenoeg perfect, zodat elk schot aanvoelt alsof het ook echt telt. Bovendien zorgt het matchmaking-systeem ervoor dat spelers worden gekoppeld aan spelers met hetzelfde vaardigheidsniveau, waardoor iedereen een eerlijke en plezierige ervaring beleeft. Hoewel het een verademing is dat je wapens, en zelfs je aangekochte skins en personages meegaan naar het nieuwste deel, doet het overzetten van de MWII-wapens, het nog meer aanvoelen alsof de game effectief als DLC, was bedoeld. Op zich niet erg, maar het hoge prijskaartje voelt hierdoor wat zuur aan.
Modern Warfare III brengt 16 klassieke maps terug uit Modern Warfare 2 uit 2009, inclusief favorieten zoals Rust, Skidrow, Highrise en Terminal. Deze zijn nog steeds een genot om op te spelen, hoewel sommige spelers misschien teleurgesteld zijn over het gebrek aan nieuwe maps. Gelukkig zullen er tijdens de seizoenen nog extra maps toegevoegd worden, al zijn d huidige erg mooie hermaakte versies, waardoor ze toch fris genoeg aanvoelen. Modern Warfare III introduceert een aantal nieuwe spelmodi, zoals Cutthroat, een ronde-gebaseerde modus waar drie teams van drie spelers strijden om elkaar uit te schakelen. De klassieke spelmodi zoals Team Deathmatch, Domination en Kill Confirmed zijn ook terug en zijn net zo leuk als altijd.
De uitrusting in Modern Warfare III speelt een belangrijke rol in de multiplayer-ervaring. Spelers kunnen kiezen uit een reeks van perks, uitrusting en killstreaks die hun speelstijl aanvullen. Het systeem voor het ontgrendelen van uitrusting is echter enigszins veranderd, met een nieuw Armory Unlock systeem dat spelers een meer gerichte manier biedt om nieuwe items te ontgrendelen.
Zombies Modus
De Zombies-modus van Modern Warfare III is een open-wereld versie van de klassieke Zombies-modus, waar spelers in een grote kaart worden gedropt en taken moeten voltooien, terwijl ze golven van zombies afweren. Deze open-world benadering is een grote afwijking van de traditionele wave-based gameplay van eerdere Zombies-modi, en het biedt een unieke en nieuwe uitdaging voor spelers. Hoewel deze nieuwe aanpak fris en anders is, mist het de beklemmende en claustrofobische sfeer van de traditionele Zombies-modus, het hierdoor voelt meer aan als Warzone Zombies dan MWIII zombies.
In de Zombie-modus kunnen spelers verschillende uitdagingen aangaan en beloningen verdienen. Deze uitdagingen variëren van het voltooien van bepaalde taken tot het overleven van bepaalde aantallen golven van zombies. De beloningen die spelers kunnen verdienen omvatten nieuwe wapens, uitrusting en zelfs skins voor hun personages.
Audiovisueel
Grafisch gezien is Modern Warfare 3 een indrukwekkende game. De graphics zijn van hoog niveau en de game draait soepel op de meeste moderne systemen. De omgevingen zijn gedetailleerd en realistisch, en de personages zijn goed geanimeerd. De visuele pracht draagt bij aan de algehele immersie in de game en maakt de actie nog intenser.
Het geluid en de muziek van Modern Warfare 3 zijn van hoge kwaliteit. Het geluid van wapens en explosies is realistisch, waardoor spelers zich echt in het heetst van de strijd wanen.
Conclusie
Call of Duty: Modern Warfare III’s campagne is een teleurstelling op verschillende fronten. De korte speelduur, gebrek aan diepgang, ongeïnspireerde missieontwerpen, onderontwikkelde verhaallijn en gebrek aan innovatie dragen allemaal bij aan het teleurstellende gevoel dat spelers ervaren tijdens het spelen van de campagne. Hoewel de game nog steeds sterke graphics en mechanics biedt, worden deze aspecten overschaduwd door de tekortkomingen van de campagne. Voor diegenen die op zoek zijn naar een meeslepende singleplayer-ervaring, kan Modern Warfare III niet aan de verwachtingen voldoen. De multiplayer is van een vertrouwd niveau en biedt aan wat je ervan zou verwachten. Gamers die de game enkel om zijn multiplayer aanschaffen kunnen dit met een gerust hart doen, althans als je het net zoals ik leuk vind om oude klassieke mappen opnieuw te bezoeken. Fans van de serie zullen met de multiplayer waarschijnlijk genieten van wat het te bieden heeft.