Call Of Duty: Modern Warfare II

Call Of Duty: Modern Warfare II
Call Of Duty: Modern Warfare II
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het einde van het jaar nadert alweer snel, dit betekent meteen ook dat het weer tijd is voor de jaarlijkse release van Call Of Duty. Deze keer krijgen we weer moderne oorlogvoering voor de kiezen. De vorige jaren mochten we het slagveld tijdens de Koude Oorlog en wereld oorlog 2 onveilig maken. Nu mogen we de wapens nog eens in onze eigen tijd in handen nemen. De game is een direct vervolg op Modern Warfare uit 2019, laat het dus duidelijk zijn dat we hier zeker niet te maken hebben met een remake van COD MW2 uit 2009.

Bij Call Of Duty is het altijd weer afwachten of we een leuke campaign krijgen. De ontwikkelaar is zich er zonder twijfel van bewust dat de meeste spelers de game kopen vanwege de Online multiplayer. Hierdoor is het verhaal en de campaign soms wat verwaarloosd. En laat ons eerlijk zijn, wie koopt COD nu nog enkel voor de campaign? Zo zullen er niet veel spelers meer zijn.  Ook ikzelf schenk al jaren amper aandacht aan de campaign mode. Deze keer heb ik de campaign natuurlijk wel uitgespeeld, want anders kunnen we geen deftige recensie schrijven. Hoewel ik me best wel heb vermaakt met deze campaign, stel ik me hier en daar toch vragen bij het verhaal en enkele levels.

Campaign

Het verhaal van Modern Warfare 2 begint drie jaar na Modern Warfare. Deze keer zijn er ballistische raketten gestolen door een terroristische groepering en het is aan captain Price, samen met Task Force 141, om ze te vinden en te recupereren of te vernietigen en ondertussen de terroristen uit te schakelen voor ze die raketten lanceren op Amerikaanse doelen. Tijdens het spectaculaire verhaal neem je het op tegen militanten uit Iran, leden van een Mexicaans kartel en Russische agenten, die schijnbaar allemaal met deze zaak zijn verbonden, waardoor je een goed excuus hebt om de halve wereld rond te reizen, waarbij je moet vechten in plaatsen als Amsterdam, Mexico, Chicago en zelfs delen van Al Mazrah, de fictieve locatie die deel maakt van de map van Warzone 2.0. Dit zorgt voor een verfrissende afwisseling van landschappen met nachtelijke stealthoperaties, woestijngevechten, een gevangenisuitbraak en zelfs een bezoekje aan een olieboorplatform.

Het missie design is zoals je zou verwachten en voelt aan als een generieke shooter met wat stealth elementen met hier en daar enkele vreemde keuzes. Dit lijkt wel overgoten met een sausje van spektakel waardoor je je af en toe in een Michael Bay film waant. Zo is er een level waarin je zelf de besturing neemt over enkele voertuigen terwijl je de terroristen achtervolgt. Gaandeweg zul je vaak al rijdend naar een ander voertuig moeten springen, omdat de huidige beschadigd raakt. Het voelt een beetje vreemd en onnatuurlijk aan, want jij bent de chauffeur, en zelfs tijdens het in en uitstappen kan je het voertuig nog besturen, het is pas wanneer je op het dak van een voertuig staat dat dit niet meer kan, dan kan je enkel nog of opnieuw instappen, of naar een ander voegtuig springen en daar de besturing van overnemen. Op zich is het best een leuke afwisseling vergeleken met de wat normalere missies, maar het voelt toch wel een beetje vreemd en vergezocht aan.

Amsterdam

Verder verloopt de game vrij standaard. Je krijgt een leuke Sniper missie, waarin je de weg moet vrijmaken om nadien een vijandelijke basis binnen te dringen. Wanneer je de wachtposten buiten hebt neergehaald is het aan jou om ook de vijanden binnen in de gebouwen uit te schakelen. Hier krijg je trouwens meteen ook wat meer vrijheid. Je kan ervoor kiezen of je stevig binnenvalt en daar alles en iedereen even gaat neerknallen of je kan subtieler te werk gaan door via het dak even traangas naar binnen te flikkeren, zo de vijanden buiten te jagen, waarna je teamgenoot die nog staat te Snipen deze samen met jou één voor één kan afpikken. Beide opties voelen erg bevredigend aan, en zorgen ervoor dat je ondanks dat je een vast script volgt, toch enkele tactische keuzes kan maken.

Redelijk vroeg in de campaign mag je ook een bezoekje brengen aan Amsterdam, en wat ziet die plek er mooi uit in deze game. Het level is ongelooflijk gedetailleerd waardoor het lijkt alsof je daadwerkelijk in Amsterdam rondloopt, inclusief Nederlandstalige borden. Het is daarom erg jammer dat dit segment redelijk kort is. Dat je hier geen grootschalige oorlog gaat voeren lijkt me logisch, maar dat je slechts enkele straten doorwandeld en daar even een terrorist moet zien op te pakken is jammer. Gelukkig mag je hiervoor wat rondzwemmen in de Amsterdamse haven en daar wat bad guys gaan uitschakelen. Ook dit level oogt gewoonweg prachtig en zet een geweldige sfeer neer. In Amsterdam komt de grafische pracht van Modern Warfare II goed naar voren dankzij het aandacht voor details en prachtige lichteffecten. De gehele game ziet er trouwens prachtig uit, maar de grafische capaciteiten vallen vooral op in Amsterdam.

Stealth

Doorheen de 6 a 8 durende campaign mode mag je ook even stealthy te werk gaan. Zo is er een missie waarin je gewond en zonder wapens moet zien doorheen te raken. Pak je het goed aan, dan zul je na een tijdje een werpmes vinden, en door hiermee vijanden te doden hun wapens kunnen bemachtigen. Van zodra je hun wapens hebt kan je natuurlijk als een echte rambo gaan huishouden, maar persoonlijk heb ik gekozen om de missie enkel met stealth en het werpmes uit te spelen. De reden hiervoor is dat dit het level spannender maakt, het is ook vrij duidelijk dat dit de bedoeling is van het level. En stiekem ook omdat dit een leuke achievement oplevert. Indien je dat wil kan je natuurlijk ook all out guns blazing het level afwerken, maar dat voelt net iets minder bevredigend en spannend aan. Want toegegeven, een stealth level doorbreekt de normale missiestructuur van schieten en verder wandelen, op een aangename manier.

Het vreemde echter aan deze missie is dat je hier ook materialen kunt oprapen om zo bommen en valstrikken te maken, het voelt hierdoor heel even aan alsof je een andere game zoals The Last of Us aan het spelen bent. Het voelt af en toe een beetje misplaatst in een COD-game, maar het werkt wel. Je kan hier rookbommen, molotov cocktails en mijnen vervaardigen om vijanden ofwel af te leiden of zo te doden. Het is in eerste instantie een beetje onwennig, maar al snel voelt dit heel natuurlijk aan en doorloop je het level terwijl je jezelf MacGuyver waant.

Gunplay

Naast stealth en Sniper missies krijg je natuurlijk ook nog de gewone missies zoals je gewend bent van COD. De gunplay blijft state of the art, de wapens voelen ook zwaar en krachtig aan en hebben een echte kick wanneer je ermee schiet. Ook het geluid van de wapens komt luid en realistisch over waardoor gevechten telkens weer spannend en realistisch aanvoelen. Een welgemikt schot kan het einde van zowel jou als je vijand betekenen, net zoals een gemist schot onverbiddelijk jouw dood kan betekenen.

Voor het plot hoef je COD MWII zeker niet te spelen, de game gaat voor een spectaculair, maar voorspelbaar verhaal met hier en daar enkele “WTF” momenten die niet altijd even realistisch overkomen, maar fun is het wel. Daar is trouwens niets mis mee, het resultaat is een snelle thrill-ride waar je net zo snel doorvliegt als dat je het verhaal weer zult vergeten na het uitspelen. Het verhaal is bijna precies wat je van de serie verwacht, maar de gameplay bevat genoeg actie gemengd met rustige momenten om zo genoeg afwisseling te bieden. De game biedt in ieder geval één van de beste COD campaigns van de laatste jaren.

Multiplayer

Na het uitspelen van de campaign was het natuurlijk de beurt aan de online multiplayer. Onlangs hebben we de bèta reeds besproken in onze Hands-on Preview. De uiteindelijke release zet de trend van de bèta duidelijk verder.  Vergeleken met de vorige games heeft de multiplayer een trager tempo en is er sprake van een meer tactische aanpak. De game moedigt je aan om goed rond te kijken en elk hoekje voorzichtig te benaderen. Het is deze keer nog belangrijker om te luisteren naar vijandelijke voetstappen, want dankzij het sterke geluidsdesign kan je hierdoor de positie van de  vijand erg accuraat inschatten. Door goed gebruik te maken van flashbang granaten of traangas kan je een vijand uit zijn dekking krijgen om deze vervolgens met een welgemikt schot van kant te maken. Heerlijk.

De meer tactische aanpak is perfect voor de nieuwe beschikbare spelmodi: Knockout. en Prisoner Rescue. Ondanks het snelle karakter van Knockout, waarin teams zich als een bezetene haasten om een zak met geld te stelen, betekent een frontale aanval een zekere dood. De multiplayer voelt dankzij het tragere tempo net wat minder arcade aan, waardoor je net iets minder snel geneigd bent om als een kip zonder kop rond te lopen en te schieten op alles wat beweegt.

Niet alleen het tragere tempo veroorzaakt dit, maar ook de verbeterde besturing. Rondlopen doorheen de map en schieten met je wapens voelt natuurlijker aan dan in het verleden. Het is lastig te beschrijven, maar alle wapens voelen namelijk zwaarder aan, alsof je een echt stevig wapen vasthebt. Er zit echt gewicht achter die dingen en dat voel je ook als je schiet, er zit namelijk een echte stevige kick op de wapens, waardoor de schietactie veel natuurlijker en realistischer aanvoelt. Hoewel het tempo wat trager ligt, voelt bewegen in MWII nog steeds snel aan.

MWII bevat dit jaar een grote variatie aan mappen, met open gebieden voor uitgebreide oorlogsvoering en gesloten ruimtes voor spannende shootouts. De mappen moedigen aan om voortdurend te blijven bewegen en het hele gebied te benutten. Hopelijk levert dit wat minder campers op, maar dit soort hoekjesplakkers zullen altijd wel blijven bestaan, gelukkig heb je wel de tools om deze uit hun geliefde hoekjes te verdrijven. Wat betreft de wapens, deze keer heb je de beschikking over een gevarieerd aantal modern wapentuig. Alle wapens voelen en spelen anders aan, dus je zult enkele matches nodig hebben om het perfecte wapen voor jezelf te vinden.

Door goed en vaak te spelen zal je spelenderwijs ook meer en meer wapens unlocken, waardoor je bijna altijd wel wat nieuws hebt om uit te testen. Naar goede gewoonte kan je ook alle wapens weer aanpassen met Gunsmith 2.0. Een nieuwigheid is dat je deze keer niet voor elk wapen apart alle onderdelen moet unlocken, wanneer je een onderdeel zoals bijvoorbeeld een scope unlocked, kan je deze meteen gebruiken op alle wapens van diezelfde fabrikant.  Hierdoor moet je net wat minder grinden om op je nieuw wapen je favoriete toebehoren te kunnen plaatsen, althans toch als je een wapen van dezelfde fabrikant gebruikt. Het zorgt ervoor dat je snel en makkelijk kan experimenteren met nieuwe wapens, en je vrij snel weet of dat wapen iets voor jou is.

Een andere verandering is dat je dit jaar, net zoals vroeger slechts 5 onderdelen kan plaatsen op je wapen. Hierdoor moet je goed en tactisch nadenken over hoe je je wapen wil instellen. Ikzelf heb naargelang de situatie wapens gemaakt om snel te kunnen reageren bij close combat, en wapens met meer range en kracht om spelers vanop een afstand met slechts enkele schoten om te leggen. Ook perks werken dit jaar net wat anders. In MWII kun je je eigen unieke combinatie van perks samenstellen of kiezen uit de zes standaardperks die bij je speelstijl passen. De perks zijn onderverdeeld in basis perks die je hebt als je aan een match begint tot Bonus en Ultimate perks die je tijdens een match verdient. Deze opzet zorgt ervoor dat mensen die al een pak hoger in level zijn niet meteen overpowered zijn dankzij de betere perks die je dan unlocked. Dankzij al deze aanpassingen voelt de multiplayer wat mij betreft fris aan, waardoor deze een kritische gamer zoals ik, zonder problemen voor langere tijd zal kunnen bezighouden.

Call Of Duty: Modern Warfare II is zonder twijfel één van de betere Call of Duty games van de laatste jaren. Hoewel de campaign niet altijd even geloofwaardig overkomt  en het verhaal zeker geen prijzen zal winnen, is deze desondanks spectaculair gebracht en bovendien erg leuk om te spelen. Het is een leuk opwarmertje voor je online aan het echte werk begint. De multiplayer heeft de nodige verbeteringen meegekregen. De mappen voelen gebalanceerd aan en zorgen samen met het wat tragere tempo en de realistischere feel van de wapens ervoor dat je veel tactischer kan spelen dan in voorgaande delen. Het voelt allemaal net wat minder arcade-achtig aan, en dat kan ik alleen maar toejuichen. Hierdoor voelt de multiplayer fris en vernieuwend aan waardoor deze voor lange tijd leuk zal blijven. En dat laatste zal nodig zijn ook, want deze game moet namelijk 2 jaar meegaan, want volgend jaar zal volgens Activision geen nieuwe Call of Duty verschijnen. Indien Activision de game tijdens deze periode van genoeg nieuwe content voorziet, zie ik deze game zonder al te veel problemen de komende 2 jaar veel plezier opleveren.

• Indrukwekkende graphics
  • Wapens voelen krachtig aan
  • Multiplayer voelt meer strategisch aan