Call of Duty: Black Ops Cold War

Call of Duty: Black Ops Cold War
Call of Duty: Black Ops Cold War
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Dat Call of Duty bijna jaarlijks in de rekken verschijnt, is voor de meeste onder ons geen verrassing. Zelfs tijdens een pandemie maakt Activision hier geen uitzondering in. Deze keer verwelkomen we weer een nieuwe telg in de Black Ops reeks, ook ondertussen al de vijfde in de rij. Kan Call of Duty: Black Ops Cold War zich onderscheiden van de andere Call of Duty’s? Of is het juist weer meer van hetzelfde? Ik zet het even op een rijtje voor jullie!

Echoes of a Cold War

Om met iets miniem te beginnen waar ik de logica niet helemaal begrijp, de titel. Call of Duty: Black Ops Cold War. Best een stevige mond vol als je deze luidop zegt, niet? Het voelt een beetje aan dat de ‘Black Ops’ wat in de titel is geforceerd om beter te kunnen verkopen. Maar goed, dat is enkel mijn nederige mening. Ik kan natuurlijk ook helemaal verkeerd zitten.

Dat gezegd zijnde vliegen we in de review en wil ik het graag hebben over de campaign. De Black Ops verhaallijn, behalve de vierde natuurlijk want toen hadden ze de geweldige beslissing genomen om geen campaign in de game te steken, is berucht om zijn plot twists en enorm bizarre gebeurtenissen. En ook hier zal je niet teleurgesteld worden als dat net is wat je verwacht van de campaign. Je speelt als Bell en eigenlijk ook een beetje als jezelf. Je krijgt de optie om Bell een persoonlijkheid te geven in het begin van het verhaal. Naast hem een voor- en achternaam te geven kan je ook zijn of haar achtergrond bepalen. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen dat je van MI6 of de CIA komt en dat kan invloed hebben op je verhaal. En als laatste kies je ook nog twee persoonlijke karakteristieken die dienen als perks. Kies je voor een agressieve persoonlijkheid zal je bijvoorbeeld 25% sneller je wapens herladen. Naar mijn weten is dit iets nieuws dat ze uitproberen en dat viel voor mij persoonlijk best in de smaak. Dat brengt ook weer wat meer herspeelbaarheid gehalte met zich mee, zeker meer naar het einde van het verhaal zal je volledig begrijpen wat ik hiermee bedoel.

De campaign op zich is niet zo heel lang maar dat is eigenlijk ook niet nodig in een Call of Duty. Ik denk ook niet dat de fanbase dit verwacht. Wat ze je wel geven in deze korte tijd is een mooie reeks aan afwisselende missies met de gebruikelijke turret sequence ertussen gesmeten. De kwaliteit van de missies heeft wat zijn ups en downs, maar over het algemeen heb ik me zeer goed geamuseerd met deze campaign.

In mijn review van Call of Duty: Modern Warfare gaf ik aan dat ze voor het eerst een nieuwe engine hebben gebruikt en dat de feeling met de wapens en andere attributen veel beter aanvoelden dan voorheen. Deze engine gebruiken ze uiteraard nu ook weer en de game ziet er weer visueel prachtig uit en het knallen zelf voelt ook heel natuurlijk aan. En ik moet ook even meegeven dat ik de game op een PS5 heb kunnen testen en dus ook volop gebruik heb kunnen maken van de DualSense controller met de adaptieve triggers. En mijn god, deze controller zorgt voor een zoveel betere belevenis tijdens het omver maaien van de vijanden. De DualSense controller is een enorme stap in de goede richting om first person shooters weer dat beetje extra te geven.

Same Old Multiplayer

Na de campaign uit te spelen heb ik me nog eens gewaagd aan de populaire multiplayer. Een modus waar ik me graag eens afreageer en koelbloedig mensen van over de hele wereld kan neermaaien. Deze modus gaat ook al ettelijke generaties mee en heeft ondertussen ook wel wat veranderingen gezien. En daar wrong eigenlijk al meteen het schoentje, het is eigenlijk een zo goed als volledige copy paste van de vorige game. Ook de modi waaruit je kon kiezen zijn voor zover ik weet allemaal bestaande modi uit vorige games. En daarbovenop krijg je er maar een handvol maps bij waar geen enkele map er eigenlijk uitspringt qua level design. Toch een beetje jammer aangezien Modern Warfare toch wel wat te bieden heeft in deze modus. Vermoedelijk zal dit ook te maken hebben met het feit dat je Warzone ook kan opstarten vanuit Cold War, deze is wel apart te downloaden en volledig gratis.

Kind der Toten

Als laatste doet de Zombie mode weer zijn intrede in deze Call of Duty, iets wat wel eigen is aan de Black Ops reeks. Deze heb ik vroeger in de eerste Black Ops echt volledig kapot gespeeld en was enorm benieuwd hoe het anno 2020 ging uitdraaien. En ik moet zeggen dat ik zeker niet teleurgesteld was. Ze blijven trouw aan de oude formule die ook nog steeds werkt. Je kan tot en met vier man in de map worden gedropt om samen zombies te mollen en terwijl je dit doet verdien je ook punten. Met deze punten kan je nieuwe wapens kopen, je ammunitie weer bijvullen en andere upgrades kopen. Je kan ook deuren openen of muren opblazen door punten uit te geven om de map weer wat groter maken. Dit moet je zeker doen want op elk stukje van de map kan je weer nieuwe dingen vinden waar je je punten aan kan uitgeven.

De bedoeling is dat je wave na wave alle zombies weer in de grond kan stoppen en de map zo groot mogelijk maakt om dan te kunnen ontsnappen met de helikoper. Hoe meer waves je kan clearen, hoe gekker de dingen ook worden die gebeuren. Je kan op een bepaald moment in een portaal gesmeten worden en dan lijkt het alsof je volledig aan het trippen bent terwijl je nog steeds de zombies van je moet kunnen afhouden. Er is ook wel een sterk staaltje teamwork vereist om ver te geraken in deze modus. Maar fun gegarandeerd!

Als ik correct geteld heb is Call of Duty: Black Ops Cold War de 17de game sinds het bestaan van de franchise. Dat is toch al best wat! Maar als ik deze game zou moeten samenvatten in één zin zou ik zeggen: “just another Call of Duty game”. Van Modern Warfare was ik best onder de indruk omdat ze ook weer wat nieuwe zaken hadden uitgeprobeerd maar dat laat hier wat te wensen over. Ondanks dat de campaign een iets groter herspeelbaarheidsgehalte heeft.

De multiplayer is zo goed als hetzelfde zoals we gewoon zijn terwijl hij ook beperkter is qua content tegenover de vorige versie. Maar zoals ik eerder zei kan dit wel eens te maken hebben met Warzone, maar daar kan ik geen zekerheid over geven natuurlijk. De grote troeven van de game zijn de campaign zelf, met ups en downs, en de Zombie modus. Je kan jezelf uren verliezen tijdens het omver knallen van de ondode soldaten die op je afkomen. En hoe gekker, hoe liever!

• De nieuwe engine laat weer zien wat die kan doen
  • Leuke & afwisselende campaign
  • Zombie mode is terug