Buildings Have Feelings Too!

Buildings Have Feelings Too!
Buildings Have Feelings Too!

Ik hoor het je al denken: “Nee, Dylan! Niet weer een sim-game he!”. Rustig jongens, rustig. Deze keer is het een sim-game met een kleine twist, namelijk dit is eigenlijk geen sim-game maar een puzzel game met sim-elementen in. Heb ik nu jullie aandacht? Oké, dan heb ik hieronder een review klaarstaan die dit nieuwe genre even uit de doeken door voor jullie!

Sim-Puzzle of Puzzle-Sim?

Laten we beginnen bij het begin. Toen ik de eerste keer een trailer zag van deze game was ik niet meteen verkocht. Ik heb best al wat uren versleten in verschillende sim-games zoals SimCity en Two Point Hopsital. En eerlijkheidshalve had ik het wel even gezien met dit genre. Maar ergens werd mijn interesse wel gewekt want iets leek me anders dan anders te zijn. Dit was niet zomaar een sim-game. Wat heel vaak terugkomt in dit genre is dat je een stad of dergelijke uitbouwt en de bewoners tevreden houdt door hun behoefte in te vullen. Dit kan gaan van in een aangename en propere buurt hebben of een goede school achter de hoek te hebben. Zolang de kleine wezentjes in je stad maar gelukkig zijn. Jij bent eigenlijk een soort ‘God’ die alles probeert in goede banen te leiden. Buildings Have Feelings Too! pakt dit enigszins anders aan. Deze keer moet je niet de inwoners van de stad tevreden houden, maar de gebouwen zelf. Geen honderden verschillende metrics waar je rekening mee moet houden, het enige dat belangrijk is is dat de gebouwen op hun juiste plaats staan op het juiste moment. Dit is dus eigenlijk eerder een puzzle game met sim-elementen dan een sim-game.

Buildings with arms & legs & feelings

Hoe hou je deze hopen bakstenen eigenlijk gelukkig? Dat is op zich niet zo moeilijk. Je hebt verschillende types van gebouwen zoals residenties, productie, kantoren, winkels, … De sleutel tot succes is om de juiste gebouwen bij elkaar te zetten zodat je hun noden kan vervullen die zijn aangegeven. Als alle hokjes afgevinkt zijn, kan je het gebouw upgraden en dit kan je herhalen tot het gebouw 3 sterren heeft. Zo kan je bijvoorbeeld bij een residentieel gebouw best een café en een winkel in de buurt zetten. De game is opgebouwd uit verschillende levels en naarmate je levels voltooid wordt het gebied waarin je kan bouwen groter en groter. Maar dat maakt het bouwen zelf ook wel wat ingewikkelder. Je bent beperkt in het aantal gebouwen je kan plaatsen per gebied en in het aantal gebouwen qua soort. This is where it gets tricky. In het begin lijkt het allemaal heel simpel maar het wordt snel heel ingewikkeld eens je meer gebouwen vrijspeelt. Als je eerder in het begin van het spel al enkele fouten hebt gemaakt is het heel moeilijk om deze later nog recht te zetten of je moet heel veel geduld hebben. Het is op zich zelfs sneller om een nieuwe save file aan te maken.

Alle gebouwen zijn ook voorzien van armen, benen en zoals de titel het zegt, gevoelens. Persoonlijk had ik de game eerder Buildings Have Needs Too! genoemd want buiten wat tips en enkele one liners zit er voor de rest niet veel in van gevoelens. De beentjes komen dan weer wel goed van pas want je kan de gebouwen ook van plaats veranderen. Je kan door één simpele druk op de knop een gebouw je laten volgen en vervolgens op een andere plaats weer neerzetten. Maar als je een gebouw van de ene kant helemaal naar de andere kant moet brengen ben je best wel even onderweg. En dat is best vervelend na een tijdje. Sommige gebouwen zijn ook missie gebonden waardoor je ze niet kan verplaatsen en is het net de uitdaging om alles er mooi rond te bouwen.

Buildings Have Feelings Too! is een verfrissende wind in het puzzle/sim genre. Maar is dan weer eerder beperkt qua content, na enkele levels is de game uit en heb je eigenlijk niets meer te doen. Tenzij je ergens eerder in de game onbewust een fout hebt gemaakt dan ben je wel enkele uren bezig om dit weer recht te zetten. De piek in moeilijkheidsgraad lijkt me dan ook redelijk ongebalanceerd. Dit gepaard met redelijk repetitieve muziek was het voor mij best een opgave om deze game uit te spelen. Als hier ooit een vervolg van komt zie ik de studio wel uit hun fouten leren en hier een geweldige game van te maken want het concept zit alleszins helemaal in de juiste richting!

Klein weetje: het idee voor deze game is eigenlijk gebaseerd op het verleden van de Creative Director die eerder in Animation werkzaam was en dus graag armpjes en beentjes aan levenloze objecten toevoegde.

• Heel leuk concept
  • Fijne puzzelgame met sim-building elementen

• Weinig content