Bright Memory biedt ons een vreemde combinatie, de game combineert het first-person shooter genre met het hack & slash genre. Het klinkt een beetje vreemd, maar het werkt wel! Dit is echter niet het meest opvallende aan deze titel, de game is namelijk ontwikkeld door slechts één enkele persoon. Iets wat zonder twijfel erg indrukwekkend te noemen is. Bright Memory is de prequel van Bright Memory: Infinite, die velen al wel bekend zal zijn uit de Xbox Show Case presentatie. Hoewel deze prequel best wel kort is, geeft het toch al het concept van het aankomende vervolg weer. Het smaakt in ieder geval naar meer, en waarom dat zo is zal ik jullie in deze review even vertellen.
Bright Memory staat ook bekend als Bright Memory: Episode 1, in plaats van Episode 2 te ontwikkelen heeft de ontwikkelaar beslist om de gehele game te herwerken tot een uitgebreide game die in 2021 zou moeten verschijnen onder de naam Bright Memory: Infinite. Je kan Bright Memory vooral zien als smaakmakertje van deze aankomende titel. Een soort van concept demo waarvoor je wel zal moeten betalen. Dit zie je vooral aan het feit dat de game erg kort is. Mijn eerste playtrough heb ik in slechts 32 minuten kunnen afronden. Gelukkig kost de game op dit moment slechts €8, en is het de moeite om de game in new game + nogmaals twee keer uit te spelen. De vijanden worden telkens moeilijker en zullen talrijker aanwezig zijn per playtrough. Al heb je uiteindelijk dan nog maar anderhalf uur a twee uur plezier aan de game.
PC Port
De game was eerder al verschenen op Steam, deze versie is daar een port van. Wat ook opvalt is dat het letterlijk een volledige overzetting is van deze game zonder al te veel aanpassingen. Het menu bestuur je met een cursor, wat duidelijk uit de pc versie komt, en in de grafisch opties staan ook nog alle pc opties beschikbaar zoals V-Sync, anisotropic filtering en andere grafische opties die je van pc games gewend bent. Het is een beetje vreemd en grappig om dit in een console port tegen te komen, maar gezien hoe de game tot stand gekomen is kan ik dit vergeven. Al blijft het beetje een slordigheid. Maar gezien de focus op het vervolg kan ik dit nog enigszins begrijpen.
Met liefde gemaakt
Verder voel je toch wel aan de game dat deze door één enkele persoon gemaakt is. Af en toe merk je dat deze game niet de polish heeft van een titel met een groot team, er zijn wat ruwe randjes aanwezig, maar deze storen niet meteen. Ook de ontwikkelaar, Zeng Xiancheng geeft toe dat de performance niet altijd optimaal is. Hij heeft er wel veel van geleerd, en heeft ondertussen ontslag genomen bij zijn werkgever, om zich volledig te focussen op het vervolg. Bright Memory heeft hij tenslotte puur in zijn vrije tijd gemaakt na zijn werk. Je merkt de passie en liefde die in de game zijn gestopt, en persoonlijk vind ik het resultaat best wel indrukwekkend. Oké, de game loopt niet altijd even vlotjes, maar je voelt naar waar de ontwikkelaar toe wil gaan in het vervolg.
Af en toe gebeurt het, bijvoorbeeld, dat de game niet verder gaat na het verslaan van vijanden, waardoor ik even de vorige checkpoint moest laden en het gevecht opnieuw moest aangaan. Ook gebeurde het dat een gevaarlijke vijand of boss mij versloeg, en ik de net afgewerkte puzzel opnieuw moest doen. Het zijn kleine puntjes van frustratie, maar desondanks heb ik best veel plezier beleeft aan deze korte titel.
Schiet en hak erop los
Bright Memory is een samenraapsel van verscheidene genres. Allereerst is de game een first person shooter, dit gemixed met een hack & slash game. Het resultaat is zeer leuk te noemen. Je kan vijanden beginnen te beschieten, om vervolgens over te schakelen naar je energy sword gecombineerd met andere abilities die je hebt. Je kan een EMP blast doen om vijanden te stunnen en in de lucht te katapulteren, om ze vervolgens door hun hoofd te schieten, of achterna te springen en lekker in hapklare brokjes versnijdt. Het klinkt een beetje vreemd, maar het werkt zeer goed. Je probeert telkens weer origineler te werk te gaan en om steeds mooiere en brutere combo’s uit te voeren.
Je zal vaak ook moeten afwisselen tussen schieten en melee combat. Dit vanwege de gevarieerde soorten vijanden. Je hebt de standaard menselijke soldaten als tegenstanders die je natuurlijk met vuurwapens te lijf gaan, maar je hebt ook demonen en mythische wezens die je vooral met fysieke aanvallen zullen belagen. Door goed te wisselen tussen je vuurwapens en je zwaard kan je deze hordes vijanden wat op afstand houden en vervolgens creatief afmaken. Gaandeweg zal je ook XP punten verdienen om jezelf te upgraden en betere abilities te unlocken. Hierdoor is er ondanks de lengte toch sprake van enige replayability, gezien je de unlockte skills kan meenemen naar je tweede en derde playtrough in new game +.
Springen en puzzelen
Naast de gevechten komen er ook enkele puzzels aan te pas. Al zijn deze best wel simpel. De eerste puzzel moest ik enkele cirkels op de vloer in de juiste positie krijgen om zo de volgende doorgang te unlocken. Een andere puzzel werkte met platforming elementen, waarmee je door op verschillende platformen te springen verscheidene locaties moest bereiken om een hendel over te halen. Hoewel de puzzels en platforming secties redelijk rudimentair aanvoelen zijn deze toch een welkome afwisseling van de gevechten. Deze zorgen ervoor dat de gameplay afwisselend blijft waardoor het verslaan van monsters niet snel repetitief zal aanvoelen. De ontwikkelaar heeft hier alvast de juiste balans in gevonden.
Conclusie
Hoewel Bright Memory zeer kort is en technisch af en toe niet perfect is, heeft deze titel mij best veel plezier doen beleven. Het is indrukwekkend dat dit gemaakt is door één enkele ontwikkelaar. Dit uit zich helaas ook in het feit dat het hier en daar niet zo vlot aanvoelt, maar je merkt dat er passie zit in dit project. Als hij dit kan verder trekken naar het herwerkte concept voor het vervolg, dan staat er ons nog een pareltje te wachten. Je moet deze versie eerder zien als een proof of concept, en een early acces game. Je betaalt slechts €8 voor deze titel, maar weet wel dat je maar anderhalf uur à twee uur plezier zal beleven aan deze titel, en dit bedoel ik dan na drie playtroughs te doen in die tijd. Je zal dan ook zelf even moeten opmaken of het voor jezelf het waard is om geld uit te geven aan een veredelde demo. Ik heb mezelf in ieder geval goed vermaakt, en ben door deze versie alvast warm gemaakt voor Bright Memory: Infinite. Ik kijk in ieder geval vol ongeduld uit naar deze sequel.