Breakout: Recharged

Breakout: Recharged
Breakout: Recharged

We hebben het deze keer weer over een klassieker die in een nieuw jasje gegoten is. Deze keer een titel die elke gamer wellicht kent in één of andere vorm. Breakout is lange tijd zeer populair geweest, zeker tijdens de jaren 80. Jammer genoeg heeft de serie en deze soort van games de laatste jaren niet veel aandacht meer gekregen. Gelukkig komt daar nu verandering in met Breakout: Recharged.

Breakout zag voor het eerst het levenslicht in arcadehallen en dit al in 1976. De game is van oorsprong het geesteskindje van Nolan Bushnell en Steve Bristow van Atari en van Steve Wozniak, beter bekend als medeoprichter van Apple. De game heeft dus al een stevige geschiedenis.

Recharged

De eerste vraag die hierdoor meteen naar boven komt, is, – net zoals bij andere klassiekers – of de game in deze moderne tijden, waarin we rotverwend zijn met moderne gameplay en graphics, nog steeds leuk is. Breakout is gelukkig net als Tetris een game die op vlak van gameplay echt tijdloos genoemd kan worden. De gameplay is nog steeds even leuk en verslavend zoals in de langvervlogen begin periode uit de gaming geschiedenis. Ik vermoed dat de meeste gamers wel wat bekend zullen zijn met de gameplay. Welke in essentie een beetje lijkt op Pong. Je hebt een paddle en een balletje dat je ermee moet wegtikken, om zo de blokjes bovenaan weg te werken. Het is simpel, het is leuk, het is… verslavend.

Gameplay

De bedoeling, zoals je waarschijnlijk al wel door zult hebben, is om alle blokjes op het scherm weg te werken zonder dat je de bal laat vallen, want dan is het Game Over. Telkens wanneer je ze allemaal hebt weten weg te werken verschijnt er een volgende muur, of level om weg te spelen. Telkens wordt deze gecompliceerder waardoor het telkens moeilijker wordt om deze af te werken zonder er zelf aan te gaan. Het is hier dat de verslavende factor erg naar bovenkomt, want je wil tenslotte telkens weer opnieuw proberen om je vorige score te verbreken. Hierdoor gebeurt het maar al te vaak dat een korte sessie uitmond in een sessie van enkele uren.

Tijdens het wegwerken van de blokjes ga je merken dat er af en toe, wanneer je een blauw blokje raakt, er een power-up naar beneden valt. Deze dient om de speler te helpen met nog hogere scores te halen en je leven te verlengen. Wanneer deze naar beneden valt, zie je aan het icoontje meteen welke power-up je ermee krijgt, waardoor je deze ook kan vermijden als je deze zelf niet zo handig vindt, of net niet geschikt is naargelang de situatie in de game. Sommige power-ups zorgen dat je paddle, of board langer wordt, waardoor de bal makkelijker op te vangen is. Andere zorgen ervoor dat je raketten of kogels kan afschieten of één van mijn favorieten, een power-up die zorgt dat je bal in 3 wordt gesplitst waardoor je met 3 ballen kan spelen om zo nog sneller blokjes weg te werken.

Er zijn er echter ook twee die ik eerder als straf aanzie dan een echte hulp, hoewel ze voornamelijk wel bedoeld zijn om de speler te helpen. Zo is er een power-up die ervoor zorgt dat je lijnen ziet verschijnen die tonen hoe de bal zal vliegen. Echter zijn deze erg “in your face” aanwezig en afleidend waardoor je erg slecht kan zien waar je bal zich nu bevindt en deze hierdoor af en toe toch per ongeluk laat vallen. Een andere die ik liever niet gebruik is de “time warp” power-up. Deze zorgt ervoor dat de bal erg traag beweegt wanneer deze onderaan het scherm is, met als doel deze makkelijk terug te kunnen kaatsen. Daartegenover staat dat de bal bovenaan het scherm veel sneller beweegt dan normaal. Hoewel dit in theorie erg handig klinkt, is het erg desoriënterend en verwarrend om in te schatten waar de bal nu terecht komt, gezien je hierdoor wel erg makkelijk een verkeerde inschatting kan maken.

Naarmate je vordert zullen er niet alleen meer power-ups verschijnen, maar ook andere soorten blokjes om weg te spelen. Zo zijn er de armored blokjes, weergegeven als bakstenen, die je 2 keer moet raken voor ze weg gaan. Er zijn echter ook ergere valstrikken. Zo zijn er blokjes die een kogel afschieten als je deze wegspeelt, wanneer je deze kogel per ongeluk raakt, is het opnieuw Game Over. Een ander verraderlijk blokje is een kanon die, zelfs zonder deze weg te spelen, om de zoveel tijd een kogel afschiet. Probeer deze zeker snel weg te spelen, want een klein momentje van onoplettendheid kan zorgen dat je hierdoor geraakt wordt en er weer aan gaat, ik spreek uit ervaring.

Challenges

Naast de hoofdgameplay mode die we net al besproken hebben, zijn er nog enkele andere varianten beschikbaar. De eerste mode speelt zoals je al kon lezen weg als een survival mode. Daarnaast heb je een klassieke mode waarin je over 3 levens beschikt, je mag dus 3 keer de bal laten vallen, of door een kogel geraakt worden. In deze klassieke mode heb je de keuze om deze te spelen met of zonder power-ups en of je deze solo of in co-op met een andere gamer gaat spelen. In co-op deel je het scherm met twee, waarin ieder enkel op zijn eigen kant kan spelen, hierdoor is samenwerken dus essentieel.

Tot slot is er nog de challenge mode, welk samen met de hoofdmodus mijn favoriet is. Hierin krijg je verscheidene challenges voorgeschoteld waarin het de bedoeling is om deze zo snel mogelijk op te lossen. Het leuke hierin is dat je tijd wordt bijgehouden in de leaderboards, waarna je kan kijken op welke positie jij staat in de wereld ranking, of wie van jouw vrienden de beste is. Dit is wat de game erg verslavend maakt, want na elke poging kan je niet wachten om opnieuw te gaan, om zo je score of tijd nog wat te verbeteren in de hoop wat hoger op de leaderboards te staan.

Net zoals dit vroeger al het geval was, is ook Breakout: Recharged nu nog steeds een geweldig leuke puzzel game die zowel alleen als met twee spelers enorm leuk is om te spelen. De toevoeging van online leaderboards zorgt ervoor dat je steeds weer opnieuw wil spelen om een zo hoog mogelijke score te behalen. De gameplay blijkt na alle jaren nog steeds even verslavend zoals dit reeds was in lang vervlogen tijden. Een aanrader voor iedereen die graag puzzel games speelt. Of je deze nu speelt uit nostalgisch oogpunt of niet, je zult je ongetwijfeld vermaken met deze moderne uitgave van Breakout.

• Verslavende gameplay
  • Online Leaderboards
  • Co-op modes