Bravely Default II (PC)

Bravely Default II (PC)
Bravely Default II (PC)

Een tijd geleden kon je mijn review lezen over Bravely Default II. Om even je geheugen op te frissen als je geen zin hebt om de review opnieuw te lezen, ik vond het zeker en vast een erg goede game! Spijtig genoeg vielen heel wat gamers uit de boot, want de game was een hele tijd lang een Nintendo Switch exclusive. Echter is daar ondertussen verandering in gekomen en kunnen PC gamers ook aan de slag. Nee, ik ga hier niet opnieuw dezelfde review neerpennen want inhoudelijk qua verhaal en mechanics is de game vrijwel identiek. Mocht je daar toch interesse in hebben, dan verwijs ik je graag naar mijn originele review. We gaan ons hier echter even toespitsen op de verschillen en verbeteringen die de PC versie kent tegenover de Switch versie.

Bravely Default II… once more!

Zoals je in de intro alvast kon lezen is er wat betreft de opzet van het verhaal en inhoudelijk als we het over gameplay hebben niet echt een verschil te merken. Nog steeds volgen we vier helden die dankzij het lot samen komen op hun pad om de wereld te redden. Dit doen ze ook nog altijd in een klassiek turn-based format met een kleine twist, namelijk dat je beurten kan opsparen of in een beurt meermaals achter elkaar aan de slag mag dankzij het Brave en Default systeem. Nogmaals, mocht je hier meer info over willen, check zeker mijn originele review hier voor. Niet onbelangrijk voor geïnteresseerden die nog geen voorgaande game gespeeld hebben, dit is een losstaand verhaal en er is geen voorkennis nodig om te kunnen genieten van wat Bravely Default II te bieden heeft.

Ooh, shiny!

Het zal waarschijnlijk niemand verbazen als ik zeg dat de PC versie er wat mooier uit ziet. Zelf ben ik niet iemand die snel struikelt over graphics, maar wanneer ze moeite hebben gedaan om het geheel wat op te poetsen en er prachtiger uit te doen zien zal je me zeker niet horen klagen. De handgetekende omgevingen, kleurrijke magische aanvallen en eigenlijk zowat alles zag er stralend uit op PC dankzij de 4K ondersteuning. Echter is dat niet de enige aanpassing die gedaan is voor deze port, ook de gelimiteerde framerate van 30FPS is niet langer van toepassing waardoor alle actie er echt vlot uitziet.

Voor diegene die, zoals ikzelf, graag met een controller speelt is dit natuurlijk ook mogelijk. Het leuke is dat je ook je buttons kan remappen naar je eigen voorkeur. Omdat de meeste PC’s ook wel wat krachtiger zijn dan de Nintendo Switch merkte ik ook dat er heel wat minder lange laadtijden waren. Ook de vertragingen voor, onder andere, het openen van het menu zijn verdwenen. Als laatste hebben ze ook de Expeditions onder handen genomen. Hiermee kon je een bootje op tocht sturen om random voorwerpen, zoals experience orbs of goud, te verzamelen wanneer je je Switch in slaapstand had staan. Op zich een leuke optie en ik vroeg me dan ook af hoe ze dit op de PC gingen doen. In plaats van maximum 12 uur in slaapstand je bootje te laten ronddobberen is er nu gekozen om te kijken naar je effectieve speeltijd en is de maximumduur verlaagd naar 3 uur waardoor in principe het vinden van deze goodies sneller verloopt.

Ik kan eigenlijk weinig slechts zeggen over de port van Bravely Default II. Het enige minpunt wat er nog steeds is, is dat je soms wel wat genoodzaakt bent om te grinden om bepaalde bazen omver te kunnen krijgen. Als ik echt vervelend zou willen doen, dan is mijn andere minpunt dat deze versie niet portable is maar dat ligt gewoon puur aan mij omdat ik graag op verplaatsing wil spelen. Binnenkort met een toestel zoals de Steam Deck is dat uiteraard ook geen enkel probleem voor deze versie! Anderzijds krijg je nu wel een upgrade op grafisch vlak en vooral op performance. Puur omdat ik niet kan beslissen of ik de Nintendo Switch of PC versie boven de andere zou aanraden, krijgt Bravely Default II voor de PC dezelfde score als zijn counterpart op de Switch!

• Brave en Default systeem zijn nog steeds aanwezig om extra tactisch element toe te voegen
  • Elk chapter vertelt een interessant verhaal
  • PC versie heeft een betere performance, framerate en grafische weergave