Bounty Battle

Bounty Battle
Bounty Battle
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

We kennen allemaal wel enkele cross-over fighting games. Marvel VS DC: Clash of heroes, Mortal Kombat Vs Street Fighter, J-stars Victory,… Zelfs Super Smash Bros hoort eigenlijk tot dit genre. Er zijn er onnoemelijk veel van in allerlei soorten en varianten. Het kon daarom niet lang uitblijven tot iemand zich op de sterren van succesvolle Indie games ging richten. Dat is dus bij deze gebeurd onder de naam ‘Bounty Battle’.

Velen onder ons kennen de namen ‘Owlboy’, ‘Dead Cells’, ‘Steam World Dig’, ‘Jotun’ en ‘Axiom Verge’ wel. Deze games, en nog een hoop anderen, brengen hun hoofdpersonages bij elkaar. Samen met een handvol nieuwe personages voor de game belanden ze in de arena waar ze het eens deftig tegen elkaar zullen opnemen. Heeft iemand ‘Wreck It Ralph’ gezien? Dat is die film over videogame-personages die in elkaars game belanden. Wel, die setting ongeveer, alleen hangt hier niet zo’n ‘feel good’-verhaal aan vast.

Battle it out

Er is geen verhaal of echte setting in deze game. Het openingsfilmpje toont je hoe personages, in volle actie en combat, uit hun game verdwijnen en elkaar de volgende seconde treffen op een nieuwe locatie. Niemand stelt zich de vraag wat er gebeurt, ziet andere gewapende en vechtende personages en staat dan maar onmiddellijk zijn mannetje. Sommige games hebben niet meer intro en setting nodig dan dat. Sterker nog, door het ingewikkelder te maken en diepgang te willen creëren zijn er al meer games gekraakt dan geslaagd. Verwacht dus geen situatieschets, uitleg of storymode. De game voorziet je wel van een Local Versus mode en als single player een tutorial, Tournament en challenge optie. De Tutorial is wel een noodzaak bij deze game aangezien je jezelf best informeert over Bounty Points, minions die je kan oproepen en je energy bar. De game heeft duidelijk zijn best gedaan om niet de zoveelste button mashing game te zijn en dit maken ze je ook redelijk snel duidelijk.

Button mashing heeft immers een slechte invloed op je bounty points die je nodig hebt om minions op te roepen en sterkere aanvallen uit te voeren. De Tournament mode voorziet je van opdrachten en vooraf gekozen personages en vijanden. Bij elke match staat de opdracht vermeld, wat meestal neerkomt op ‘versla iedereen’ voordat je aan het gevecht begint. In deze optie verdien je trouwens nieuwe skins voor je personages door de match te winnen zonder een leven te verliezen. In Challenge start je met een reeks gevechten die je zo lang mogelijk moet blijven winnen.Uiteraard is dit in een stijgende moeilijkheidsgraad en krijg je al snel meer dan 1 tegenstander voorgeschoteld. Uiteraard is de Versus mode redelijk vanzelfsprekend. Minstens 2 personen nemen een controller vast en vechten het uit in een arena.

Indie Combat Skills

Uiteraard moet er gevochten worden in deze 2D-fighting game. Persoonlijk vond ik de game hier erg in tegenvallen. Je hebt een 30-tal personages die allen quasi dezelfde mogelijkheden en opbouw hebben. Ok, sommige hebben een zwaard, boog of ander wapen maar meer variatie kwam ik niet snel tegen. Ieder personage heeft wel zijn ultieme aanval, wat natuurlijk wel individueel bepaald is. Er zit verder weinig of geen verschil in de opbouw, grootte, mogelijkheden en movelist van de personages. Daarbij zijn de personages zo compact gemaakt dat er, zeker mensen met een kleiner beeldscherm, weinig details opvallen. Alle personages lijken wel een soort van Funko pop met korte ledematen maar een groot genoeg hoofd waarmee je kan afleiden wie nu juist wie is. Natuurlijk zie je hierdoor wel duidelijk welk personage je bent en uit welke game hij/zij voorkomt, maar echt leuke details blijven uit.

Ik had het ook erg moeilijk met de controls. Zoals gezegd is er gekozen om de personages nogal compact te maken wat ervoor zorgt dat je ook in je moves weinig details ziet gebeuren. Er waren een handvol personages die, zeker als ze kort bij elkaar staan, schijnbaar niet reageerden op hun bediening omdat de aanval zo klein en subtiel wordt uitgebeeld dat hij niet opvalt. Als je tegenstander daarbij nog amper reactie geeft op je slag of stoot spreekt het hele gebeuren al helemaal niet meer aan. Uiteraard is dit ook wat gewenning en vond ook ik hier mijn weg wat in. Na een tijdje voer je wat meer en langere combo’s uit die wel wat impact hebben op je gameplay. Neem daarbij dat je je minions kunt oproepen, en er kruipt wel wat spanning en sfeer in de battles.

Bounty Battle is voor mij zo’n game die wel kon slagen maar waar een paar beperkingen en keuzes in ontwikkeling het succes in de weg staan. De weinige speelmogelijkheden en opties doen je niet bepaald terugkomen naar de game, ondanks de moeilijkheidsgraad en beloning van skins en dergelijke. Fans van Indie games zitten misschien niet te wachten op deze game maar zullen het wel aangenaam vinden om nieuwe sterren uit de game industrie verzameld te zien in deze nieuwe sfeer en setting.

• Leuke initiatief

• Weinig variatie in move list
6