Bore Blasters

Bore Blasters
Bore Blasters
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is geen geheim dat dwergen graag mijnen, of dat ik graag dwergen speel in spellen. Als reuzendwerg is dit spel dan ook op mijn lijf geschreven. Ik moet eerlijk toegeven dat het zich niet liet openbaren de eerste paar speelsessies, maar dat het daarna toch alles vrijgaf wat het moest vrijgeven, maar heb ik het raadsel van dit spel kunnen ontfutselen voor jullie? Lees verder voor meer.

Wat is het nu?

Op het moment van schrijven is het een actie-verzamelspel met een overkoepelend verhaal waar jij een dwerg speelt die op verschillende planeten gedropt wordt om te mijnen. Telkens bij het begin krijg je uitleg wat je moet doen en de opdrachten worden naarmate je verder gaat complexer. Het speelt zoals een survivors-like waarbij je zoveel mogelijk probeert te verzamelen alvorens dood te gaan, maar dan met missies erbovenop. Het is echter, zoals de vele vampire survivors-likes geen rogue-lite. Elke level is wel gegenereerd het moment dat je de level start, maar vanaf dan kan je je voertuig optuigen met nieuwe snufjes en elke “run” zoals ze het hier noemen, kan je power-ups oprapen waardoor het meer aanvoelt als een platformer, dan een roguelike, maar dan met random gegenereerde elementen. Het duurde mij een paar levels voor ik het concept door had en wat het eigenlijk wou zijn.

Boeltje?

Is het daarbij een boeltje of speelt het vlot verder? Alle elementen werken leuk samen en vormen een leuk geheel dat verslavend werkt en wil dat je verder blijft spelen. Elke run voelt uniek, al blijft het doel hetzelfde om de grote schatkist beneden aan het level te halen, toch is je route ernaartoe niet altijd verzekert. Je komt vijanden tegen, je raakt zonder benzine te zitten in je gyrocopter, alles kan gebeuren. Maar des te meer je je gyrocoptertje van nieuwe snufjes voorziet, des te meer je overwinning verzekert wordt…

Goblins?

… tot goblins daar een stokje voor komen steken. Zo duiken de aloude vijanden van de dwergen ook in dit spel op en zorgen voor een goede tegenstand tijdens de levels waarin ze opduiken. Ze maken echt je level en graven moeilijker waardoor je meer vastberaden wordt om ze stevig aan te pakken in de volgende poging… en de volgende… en voor je het weet zit je 3 uur verder.

Verslavend?

De gameplay-loop is verbazingwekkend simpel, maar het is die eenvoud die het mogelijk maakt om zo in het spel gezogen te worden dat je run na run doet om verder te raken en je gyrocopter te upgraden. Het verhaal op zich is simpel genoeg, maar het is de gameplay die je blijft aantrekken en je meer en meer laat spelen, en dan weet je dat je een goed spel te pakken hebt. Gaandeweg speel je ook meerdere karakters vrij die allemaal uniek spelen en ze schuwen ook de dwergenvrouw met baard niet, wat een zekere humor met zich meebrengt, en ze moet zeker niet onderdoen voor haar mannelijke collega’s.

Herspeelbaar?

Doordat de levels random worden gegenereerd blijft het spel oneindig speelbaar en kan je gaan voor betere scores enzovoort, ook al worden ze afgevinkt met een groot groen stilistisch vinkje, toch kan je gewoon dat level opnieuw en opnieuw blijven spelen en zo meer en meer vrijspelen. Het verhaal gaat toch enkel verder wanneer je een nieuwe planeet betreedt. Oude planeten kunnen zo naar hartenlust blijven gespeeld worden, zonder dat je je zorgen moet maken over het verhaal.

Vrijspelen?

Je begint al na je eerste missie met het vrijspelen van snufjes voor je gyrocopter en al snel heb je een kleine tank opgebouwd. Toch laat het spel je niet met rust en blijft het nieuwe vijanden jou kant op sturen. Nooit wordt het echt overweldigend, maar het blijft wel uitdagend genoeg zodat je nooit verveeld wordt of dat het te makkelijk wordt.

Voor een spel dat door 2 personen in elkaar is gezet is het een fantastisch spel, maar soms zit je zo met je neus op je project dat je een zekere duidelijkheid verliest. Ook al ben ik vol lof dat het, maar door 2 mensen in elkaar is geknutseld en over het algemeen een zeer leuke spelervaring bevat, had ik toch moeite met te weten wat nu eigenlijk missie was en wat tutorial in het begin van het spel, waardoor het een zekere duidelijkheid verloor. Ook had ik niet direct door wat er nu verwacht werd, of werd er ook niet aangegeven om het einde van elk level of ik de missie nu wel of niet geslaagd had, ook al werd het na het voltooien van de missie wel gezegd, waardoor het toch wat slordig overkwam, maar dat is echt mijn enige mindere iets dat ik kan vinden aan dit spel. Verder is het veel te leuk om te laten liggen, waardoor het een must-play word voor iedereen die houdt van graven ploeteren en goblins afschieten.

• Veel levels
  • Oneindig herspeelbaar
  • Leuke upgrades en snufjes
  • Elk karakter speelt uniek

• Niet altijd duidelijk of de missie gehaald is of niet aan het einde van een level
8

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.