Blockbuster Inc

Blockbuster Inc
Blockbuster Inc
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:

Wie net zoals ik al een tijdje met games bezig is en daarbij ook nog eens houdt van tycoon en management games kent vast wel The Movies uit 2005, ontsproten uit het brein van Peter Molyneux. In die game mocht je een filmstudio opbouwen, en aan de slag gaan met maken van films en het managen van een filmstudio. De game is over de jaren heen een ware culthit geworden, waarbij gamers tevergeefs hopen op een remaster of heruitgave van deze klassieker. Geïnspireerd door deze klassieker poogt ontwikkelaar Super Sly Fox om een spirituele opvolger te ontwikkelen van The movies of ze hierin geslaagd zijn met Blockbuster Inc heb ik voor je uitgezocht.

In de kern is Blockbuster Inc. een managementsimulatiespel waarin spelers hun eigen filmproductiebedrijf moeten bouwen, bemannen en runnen. In de bouwmodus van het spel, kunnen spelers een breed scala aan faciliteiten bouwen, van kantoren en sets tot werknemerslounges en trainingscentra. Spelers moeten ervoor zorgen dat elk gebouw aan specifieke eisen voldoet en tegemoet komt aan de behoeften van hun personeel. Van adequate toiletten en kantines tot het opzetten van klaslokalen voor de ontwikkeling van werknemers, elk aspect van de infrastructuur van de studio moet zorgvuldig worden gepland en uitgevoerd.

Films tot leven brengen

Blockbuster Inc. draait dus, naast het managen van een filmstudio, om het maken van films en televisieshows. De game probeert een hoog niveau van creatieve controle over het productieproces te brengen. Aan het begin van elk project moeten spelers een aantal beslissingen nemen, van het kiezen van het genre, het thema en het doelpubliek tot het kiezen van de belangrijkste creatieve rollen, zoals regisseur, producent en schrijvers. Dankzij de schuifregelaars en aanpassingsopties in het spel kunnen spelers de inhoud van hun producties verfijnen door elementen als de intensiteit van het verhaal, het dialoogniveau en de hoeveelheid geweld of intimiteit aan te passen.

Echter is de uiteindelijke creativiteit beperkter dan de game doet uitschijnen. Of een film succes heeft, hangt vooral vanaf met hoe goed je de parameters van de film kan inschatten. Zoals net vermeld kies je hoe intens het verhaal is, of er veel actie of geweld in de film voorkomt. Het kiezen van het juiste niveau per parameter bij het gekozen filmgenre en publiek zal ervoor zorgen dat je film wel of niet succesvol is. Dit in combinatie met de gebruikte apparatuur. Hoe geavanceerde je camera’s, belichting en andere technologie, hoe meer kans op een goed draaiende film. In feite kom het vooral neer op een flinke dosis geluk. Hoewel de game poogt te lijken op een spirituele opvolger van The Movies is het dat dus helaas niet. Blockbuster Inc is eerder een managementgame zoals er dertien in een dozijn zijn, en doet eerder denken aan al die game ontwikkelingsstudio soms zoals Game Dev Story, Game Dev Tycoon, Mad Games Tycoon 2 en andere uit het genre. Als je bekend bent met deze titels en het verloop van diens gameplay, dan ben je meteen ook bekend met het verloop en beheer van Blockbuster Inc. De game is dus een pak kleinschaliger dan The movies. Hoewel dit soort games ook zo zijn charme hebben, en ook leuk kunnen zijn, is het toch een heel ander beestje dan The movies ooit was. Wat echter wel uit the movies is overgenomen is het feit dat je films kan regisseren in plaats van de game de standaard scenes te laten uitvoeren. Echter heeft deze functie geen invloed op het resultaat van je film, het draait eerder om het puur esthetische van de zaak en om jezelf creatief te kunnen uiten met het dirigeren van een film.

De actie regisseren

Zoals ik net al aanhaalde kunnen spelers zelf ook in de regisseursstoel kruipen. Hier krijgen ze de mogelijkheid om zelf toezicht te houden op het filmen van elke scène en de juiste set, kostuums en camerahoeken te kiezen om hun visie tot leven te brengen. De intuïtieve besturing en visuele hulpmiddelen van de game maken het spelers gemakkelijk om te experimenteren met verschillende creatieve benaderingen, of ze nu de stilistische flair van een Tarantino proberen na te bootsen of het gruizige realisme van een Scorsese.

Maar daar houdt de rol van de regisseur niet op. Blockbuster Inc. beschikt ook over een robuuste videobewerkingssuite, waarmee spelers hun producties verder kunnen verfijnen door te knippen, splitsen en geluidseffecten toe te voegen om het perfecte eindproduct te creëren. Dit niveau van creatieve controle is een verfrissend verschil met de meer macro-georiënteerde managementsimulaties, en het zal aspirant-filmmakers en filmfanaten zeker bevallen. Hou er enkel rekening mee dat zelf in de regisseursstoel kruipen geen invloed zal hebben op de inkomsten en prestaties van je film.

De uitdagingen van het runnen van een studio

Natuurlijk draait een succesvolle filmstudio niet alleen om het maken van geweldige films. Blockbuster Inc. vereist ook dat spelers door het complexe web van personeelsbeheer, financiële planning en industriepolitiek navigeren. Je personeel tevreden en productief houden is een delicate evenwichtsoefening, want spelers moeten ervoor zorgen dat hun schrijvers, regisseurs en acteurs voldoende tijd hebben voor rust, ontspanning en professionele ontwikkeling. Als je deze behoeften verwaarloost, kan het gebeuren dat je beste talent het schip verlaat naar een rivaliserende studio, waardoor je productieplannen kunnen ontsporen.

Financieel management is ook een cruciaal aspect van de game. Spelers moeten zorgvuldig hun middelen toewijzen om nieuwe projecten te financieren, hun faciliteiten te upgraden en de meest getalenteerde creatieve professionals aan te trekken. Het onderzoekssysteem van de game, waarmee spelers nieuwe technologieën en productietechnieken kunnen vrijspelen, zorgt ervoor dat je studio evolueert van een vrij basic productie huis tot ene modern powerhouse met de nieuwste technologie.

De filmindustrie

Blockbuster Inc. introduceert ook een dynamisch industrielandschap, compleet met rivaliserende studio’s, mediaschandalen en onverwachte gebeurtenissen die zelfs de beste plannen in de war kunnen sturen. Een hoofdrolspeler kan bijvoorbeeld besluiten om iets te hard te feesten na een succesvolle première, om vervolgens te eindigen in een dronken ongeluk waardoor dure plastische chirurgie nodig is. Hoe de speler met zulke situaties omgaat, door de werknemer te steunen of juist te ontslaan, kan grote gevolgen hebben voor de reputatie en het toekomstige succes van de studio.

Deze onverwachte wendingen voegen een element van onvoorspelbaarheid toe aan het spel en dwingen spelers om goed na te denken en hun strategieën aan te passen. Het is een verfrissend verschil met de meer voorspelbare managementsimulaties en zorgt ervoor dat geen enkele keer dat je Blockbuster Inc. speelt hetzelfde is.

Movie Awards

Het uiteindelijke doel van Blockbuster Inc. is natuurlijk om films en tv-programma’s te maken die niet alleen aanslaan bij het publiek, maar ook lovende kritieken krijgen. Daarom is er in de game een jaarlijkse prijsuitreiking, waar spelers kunnen meedingen naar prestigieuze onderscheidingen die de reputatie van hun studio een boost kunnen geven en nieuwe kansen kunnen bieden. Het winnen van deze prijzen is echter niet eenvoudig, want spelers moeten de creatieve en commerciële aspecten van hun producties zorgvuldig tegen elkaar afwegen. Een film die een publiekslieveling is, maar aan de kassa flopt, zal waarschijnlijk niet de hoofdprijzen verdienen, terwijl een publiekslieveling die te weinig inhoud heeft ook wel eens tekort zou kunnen schieten.

Het prijzensysteem in Blockbuster Inc. voegt een extra laag spanning toe aan de gameplay, want spelers streven naar de perfecte mix van artistieke visie en commercieel succes. Het is een delicate evenwichtsoefening die een scherp oog voor detail en een diep begrip van de innerlijke werking van de industrie vereist. Al draait het uiteindelijk ook om een portie stevig geluk, of de juiste parameters te ontdekken bij een filmgenre.

Beperkingen en mogelijkheden

Hoewel Blockbuster Inc. een leuke ervaring biedt, is het niet zonder beperkingen. De opties voor het ontwerpen van decors in de game kunnen bijvoorbeeld soms een beetje karig aanvoelen, waarbij bepaalde thema’s en genres het niveau van aanpassingen missen dat spelers misschien zouden wensen. Ook de animatie- en camerabediening in het spel is weliswaar functioneel, maar biedt niet altijd de mate van gedetailleerde controle waar sommige spelers naar hunkeren. De mogelijkheid om de bewegingen en uitdrukkingen van acteurs nauwkeurig af te stellen, of om elk shot precies in te kaderen, zou een waardevolle toevoeging kunnen zijn aan het toch al indrukwekkende pakket filmtools van de game.

Deze beperkingen doen echter niets af aan de algehele kwaliteit van de Blockbuster Inc. ervaring. De ontwikkelaars van de game hebben duidelijk hun hart en ziel gestoken in het maken van een managementsimulatie die de spanning en opwinding van de filmindustrie weet te vangen.

Uiteindelijk is Blockbuster Inc. een managementsim die zich niet echt onderscheidt in een overvol genre. Hoewel de game zich profileert als een spirituele opvolger van the Movies, is het eerder een managamentgame zoals Game Dev tycoon, maar dan met films als product. Desondanks mag dat de pret niet onderdrukken, want ook dit soort games kunnen voor uren plezier zorgen. Of je nu een filmmaker in spe bent, een doorgewinterde managementsimfanaat of gewoon iemand die houdt van de magie van het witte doek, Blockbuster Inc. is een game die zeer geschikt is als tussendoortje. Dus pak je regisseursstoel, stel je dreamteam samen en maak je klaar om de volgende kaskraker te maken.

• Regisseursmodus voor wie zelf films wil ontwikkelen
  • Ontspannende game
  • Geslaagde managements gameplay