BlazBlue: Central Fiction

BlazBlue: Central Fiction
BlazBlue: Central Fiction

Af en toe hou ik wel eens van een potje vechten. Niet in het echt natuurlijk, maar wel vanuit mijn luie zetel en het liefst nog met een menselijke tegenspeler/speelster. Gelukkig verschijnen er af en toe leuke fighting games zoals BlazBlue: Central Fiction waarmee je helemaal kan losgaan. We nemen even samen een kijkje naar de special edition die verschenen is voor de Nintendo Switch, en verslaan hopelijk iedereen die zich op ons pad durft te wagen.

Makoto is mijn main character, wat is die van jou?

I am known as the “Crimson Death,” but my name… is Ragna the Bloodedge

Verschillende fighting games hebben een story mode, maar tot nu toe heb ik er nog geen enkele gespeeld die zo een uitgebreide story bevatten. Met meerdere games, spin-offs, novels, manga en anime kan je wel stellen dat er een erg diep verhaal mogelijk gemaakt werd. Waar meeste fighting games prooi vallen aan de veredelde arcade mode met een niet al te diepgaand verhaal, springt BlazBlue daar dus mijlenver over. Moet je de voorgaande games gespeeld hebben, of de anime gezien hebben? Neen, absoluut niet. Hoewel het zeker helpt, maar je krijgt in het begin de vraag om een “korte” recap te zien van het verhaal. Ze geven je ook al onmiddellijk de waarschuwing dat dit je wel een 30 minuten zoet zal houden, en dat was niet gelogen. Je wordt overspoeld met informatie over Ragna the Bloodedge en een mysterieuze entiteit genaamd “The Embryo”. Heel veel termen gaan al snel verwarrend klinken, maar geloof me, het wordt wel beter. En als je toch meer info nodig hebt, er is een “woordenboek” beschikbaar in het spel waarin alles haarfijn uitgelegd wordt, in de honderden pagina’s aan lore.

Af en toe is er ook wel wat ruimte voor humor in het verhaal

Alles wordt gelukkig verteld door gebruik te maken van visual novel scenes, afgewisseld met volledig geanimeerde scenes die zo uit de anime zouden kunnen komen. Alle tekst is ingesproken, maar wel in het Japans. Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee, en ik verkies ik zelf meestal ook de Japanse stemmen boven de Engelse. De visual novel delen zijn wel niet helemaal statisch, zo bewegen de monden tijdens het praten, en er is genoeg afwisseling in animatie tijdens deze stukken. Na een deel verhaal verwerkt te hebben, zal je in een gevecht gegooid worden met de characters die zonet in dialoog waren. Het toffe is dus dat je jezelf constant afvraagt met wie je gaat kunnen vechten, en tegen wie. De story mode is goed voor zo een 40-tal uur gameplezier, als je geen probleem hebt met de minutenlange conversaties. Het goede nieuws is wel dat je er voor kan kiezen om cutscenes over te slaan en de text snelheid kan aanpassen. Maar toch raad ik je aan om te genieten van de prachtige art en de kick-ass soundtrack. Of het nu tijdens het verhaal is, of in de gevechten, de soundtrack weet je telkens klaar te stomen met zijn opzwepende muziek.

Er is een ruime keuze aan characters in deze game

The wheel of fate is turning!

Misschien wel het belangrijkste voor je in het verhaal zou duiken, is leren hoe het spel speelt. Je vecht op een 2D veld, zoals in Street Fighter of Mortal Kombat, en hebt tal van mogelijke soorten aanvallen die je kan gebruiken. Combo’s zijn er natuurlijk ook, van heel simpele tot bijna duim-twistende inputs. Om alles onder de knie te krijgen, dook ik dus ook onmiddellijk in de training mode, waar je door verschillende tutorials heen geleid wordt om zo alles te ontdekken. Zo leer je het “Drive” concept kennen, wat ook zijn plaats heeft in het verhaal als zijnde de “ziel” van de vechters. Dankzij de “Drive” moves krijgen je characters een andere dimensie, zo zijn er die bijvoorbeeld veranderen van elemental type of die een boost krijgen in bepaalde stats. Daarnaast heb je ook nog een Burst Gauge die sneller leegloopt wanneer je te defensief speelt door weg te lopen of te verdedigen, maar eens zo snel volloopt als je agressief speelt. En laat deze meter je speciale moves doen gebruiken, dan weet je dat je ook strategisch moet omgaan met hoe je in een gevecht jezelf wil redden.

Ragna the Bloodedge heeft een erg interessante historie...

Ragna the Bloodedge heeft een erg interessante historie…

Elke character heeft ook een nieuwe Exceed Accel move, die extra damage doet wanneer je in Active Flow zit. Dit klinkt allemaal vrij complex, maar dit alles wordt snel duidelijker na het doorlopen van de verschillende tutorials. Je kan overigens ook kiezen tussen de Technical of Stylish vechtstijlen, waarbij de Technical voornamelijk voor de meer hardcore spelers de voorkeur geniet. Met de Stylish stijl kunnen speciale moves gemakkelijker geactiveerd worden zonder complexe toetsencombinaties.

Sommige speciale moves zien er echt wel geweldig uit

Play to be the best

Zoals reeds aangehaald hebben we de story en training modes, maar er is veel meer te ontdekken en te doen in deze game. Zo is er de Grim of Abyss mode, waarin je een dungeon doorloopt, waar je in elk level een aantal vijanden moet verslaan. Wat leuk is, is dat er wat RPG elementen aan te pas komen zoals skills, items en equipment. Uiteraard zijn er ook de gewone arcade en VS modes, waarin je tegen de zowel de computer als iemand anders het lokaal kan opnemen. Maar soms wil je toch dat beetje meer uitdaging, en die kan je wel vinden in de online modus. Je hebt een hele hoop aan instellingen die je kan opzetten alvorens je je eigen lobby aanmaakt, of ergens een andere lobby induikt. Wat wel cool is, is dat zo een lobby 32 spelers kan bevatten, elk met een chibi avatar. Naar het schijnt zijn de lobbies in andere games wel wat uitgebreider, maar het is alvast beter dan een statisch menu om naar te kijken. Tenslotte is er ook nog de Speedstar modus, en hier krijg je een tijdslimiet waarin je zoveel mogelijk vijanden moet afmaken. Je krijgt extra tijd door bepaalde moves en finishers te gebruiken, en om de paar levels krijg je een “boss” tegenstander.

De online lobby is alvast interessanter dan een statisch laadscherm

BlazBlue: Central Fiction is een van de meest ambitieuze games als het op story telling aankomt. Met een story mode van ongeveer 40 uur weet je dat je wel een hele tijd zoet zal zijn. Afwisselend vechten en visual novel scenes tot je nemen heeft wel een bepaalde charme, hoewel dit zeker niet voor iedereen is weggelegd. Net zoals de beslissing om enkel Japanse stemmen te gebruiken en geen optie te geven voor Engelse dubs. Met de 2 mogelijke vechtstijlen kunnen zowel casuals als meer ervaren spelers genieten van de game in al zijn glorie. Speel je graag 2D fighting games, dan ga je met deze game en zijn uitgebreide lijst aan fighters absoluut je niet vervelen. Wat uiteraard ook het vermelden waard is, alle DLC is included in deze game, dus je krijgt de volledige ervaring!

Een van de spectaculaire finishers geeft je dit scherm als einde van een match

• Veel characters om uit te kiezen
  • Uitgebreide story