Blair Witch: VR Edition

Blair Witch: VR Edition
Blair Witch: VR Edition
Release Datum:Genre:, , , Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Eens in de zoveel tijd kom je een stukje hardware tegen dat zijn plekje in de wereld schijnbaar niet bepaald vindt. Soms gaat het dan over een stuk technologie dat zijn tijd te hard vooruit is, zoals de Sega Dreamcast, of gewoon omdat de technologie niet op punt staat zoals de Virtual Boy van Nintendo. Andere keren is het omdat er gewoon te weinig investeringen zijn gemaakt of games voor zijn ontwikkeld, zoals de PS Vita of WiiU. Momenteel zit ik met datzelfde gevoel over de PS VR. Er worden wel games voor ontwikkeld, maar ik heb niet de indruk dat het toestel echt van de grond raakt. Nu heb ik opnieuw een VR game toegevoegd aan mijn bibliotheek en moet ik kijken hoe het resultaat me bevalt. Laten we dus samen een eindje door het bos wandelen en zien of de Blair Witch meer is dan een fabeltje. Wie weet brengen we terug leven in de VR-industrie.

Persoonlijk ken ik de Blair Witch al jaren dankzij de films. De eerste film, The Blair Witch project, heeft meerdere prijzen gewonnen en zette de filmwereld even op zijn kop met zijn unieke filmwijze. Het verhaal draait rond een bos waar een heks zou wonen. In de films, en nu ook in de game, gaan mensen op verkenning door het bos maar worden zo de speelbal van allerlei vreemde gebeurtenissen. In 2019 kwam de game al uit voor PS4, Xbox One en Nintendo Switch, maar nu is er een VR-versie om de beleving nog dat beetje intenser te maken. Tijd dus om te gaan wandelen in het bos.

Nice to meet you

Jij speelt Ellis Lynch, een voormalig politieagent die samen met zijn hond, Bullet, zich engageert om deel te nemen aan een zoekactie naar een vermiste jongen. De 9-jarige Peter Shannon zou verdwenen zijn in Black Hill Forrest waardoor het gebied moet worden uitgekamd. Al vanaf het begin van het spel krijg je te horen dat dit, voor jou persoonlijk, misschien niet zo’n goed idee is, hoewel de reden ervoor nogal vaag blijft. Desalniettemin vertrek je op je tocht in de hoop de jongen te vinden. Je blijkt echter de grote groep te hebben gemist, maar besluit achter ze aan te gaan met wat achtergebleven reservemateriaal en alle nodige informatie die je kan vinden. Zo vertrek je al snel het groene, levendige en vooral goed verlichtte bos in… Maar iets zegt me dat dit niet zo blijft… Ben je dus op zoek naar een ontvoerder zoals de meeste bronnen geloven en melden, of is er meer aan de hand?

Take a walk

Zoals gezegd speelt de game zich af in Black Hill Forrest. Je omgeving, bijna doorheen de volledige game, bestaat dus uit bomen, struiken en andere fauna en flora. Op zich niet bepaald horror of zelfs boeiend te noemen totdat je het overgiet met de juiste sfeer, belichting en context. En dat is net wat Blair Witch al sinds zijn eerste film perfect aanpakt. Er is continue dat gevoel dat er meer aan de hand is dan wat je kan zien. Altijd het idee dat er net buiten je zicht iets gebeurd dat impact op je heeft en op de achtergrond dat zacht geritsel dat je toch doet twijfelen om even te gaan kijken. In dit spel krijg je daarbij de kans om inderdaad te gaan kijken en te zoeken achter al deze dingen. De motion controllers voorzien je van 2 handen waarmee je verrassend veel kunt vastnemen, bekijken, verplaatsen en meer. Daarbij heb je enkele standaard bewegingen die je toegang geven tot bepaalde zaken zoals je walkietalkie, telefoon, zaklamp en je rugzak met informatie en onderzoeksmateriaal. Aan je zijde vind je al snel je hond Bullet die je gebruikt om te verkennen, sporen te zoeken en meer. Ook deze kun je bij je roepen of opdrachten geven door enkele knoppen te bedienen waardoor de gameplay best vlot verloopt.

Check out my camera

Bij je arsenaal heb je ook een camera. Niks speciaal denk je dan maar wie Blair Witch kent weet dat camera’s altijd een grote rol spelen in de franchise. Ook nu is er gekozen om deze gedeeltelijk centraal te zetten aangezien je het toestel nodig hebt om puzzels op te lossen. Zo kun je de video in het toestel gebruiken om de realiteit te beïnvloeden. Door deze verder of terug te spoelen verander je immers je omgeving naargelang de gebeurtenissen op de camera. Is je weg versperd? Spoel je beeldmateriaal terug tot voordat de boom op de weg valt. Het draagt enorm bij aan het gevoel van hekserij en duistere overmacht en is, naar mijn mening, een slimme manier van dit klassiek element te verwerken in de game. Een opvallend en uitzonderlijk aangenaam detail is dat de knoppenbediening van je camera exact overeenkomt met de knoppen van je motion controllers. Het maakt de overgang van je beeldmateriaal naar je bediening dat klein stukje makkelijker en helpt blijkbaar zelfs een beetje bij de mensen die nog steeds last hebben van motion sickness bij het gebruik van de PS VR.

It’s a secret

De game heeft meer dan 1 einde dat je beïnvloed door je gameplay en verkenningsgedrag. Natuurlijk kan ik je geen geheimen of eindes verklappen, maar de game nodigt je wel uit om meerdere playthroughs te doen en beloont je voor je nieuwsgierig gedrag. Blair Witch draait nog altijd, net zoals de films, rond het mysterieuze wat niet helemaal tastbaar wordt doorheen het verhaal maar hoe langer, hoe moeilijker te ontkennen valt. Blair Witch VR houd ook deze traditie in ere door heel bewust gebruik te maken van omgevingsgeluiden, flash scares en bizarre elementen en verrassingen.

Blair Witch VR heeft me aangenaam verrast op veel manieren en blijkt veel meer te zijn dan een walking simulator. Eerst en vooral had ik niet gedacht dat de game zo’n grote aanvulling zou zijn voor de Blair Witch universe. De game neemt je mee op een spannende tocht door de duistere bossen vol spannende verrassingen. Daarbij is er aanzienlijk meer te verkennen dan ik had durven hopen, geniet je echt van uitgebreide mogelijkheden dankzij je motion controllers en is er creatief nagedacht rond de puzzels en alle extra elementen van het spel. Je trouwe viervoeter langs je is een meerwaarde, hoewel hij soms wat irritant kan worden door aanhoudend te blaffen terwijl je iets onderzoekt of nakijkt. Ik vermoed dat ik mij voor deze game wat ga verdiepen in het behalen van andere eindes om te zien hoe ik het verloop in Black Hill Forrest kan beïnvloeden.

• goede bijdrage aan blair witch universum
  • aangename horror game

• hond kan irritant zijn