Cave Story, Code of Princess Ex, The Binding of Isaac, Shovel Knight, … Er zal sowieso wel een titel tussen zitten waar je al eens wat over gehoord hebt. Elk van deze indie games had wel een of meerdere interessante characters, en toen ik hoorde dat er een fighting game kwam met deze characters kon ik al haast niet wachten. Nu heb ik al enkele nachten gespeeld met deze game, en het is tijd om met jullie mee te delen of Blade Strangers zichzelf heeft weten te bewijzen.
Blade Strangers
Het verhaal van Blade Strangers is geen diepgaande met heel veel achterliggende lore of dergelijke zoals dat bij Tekken of Soul Calibur wel het geval is. Maar op zich voldoet het verhaal wel om te entertainen. De opzet is vrij simpel, in de wereld van Blade Strangers is elk universum een van de vele simulaties dat gemaakt wordt door een heel netwerk van servers met allemaal de naam “Mote” met hun respectievelijke nummer. Achter heel dit netwerk schuilt ook een godin, Exiva, en zij selecteert haar kampioenen, die ze dopen tot de Blade Strangers. Deze worden geselecteerd door een toernooi te houden tussen inwoners uit verschillende werelden, en de sterkste zal ontwaken als een Blade Stranger. Waarom is dit nodig? Er is blijkbaar een slechte entiteit genaamd Lina, en ze doet niets liever dan servers eten, waardoor dus hele werelden verdwijnen! Tijd aan de nieuwe Blade Stranger om deze slechterik te stoppen!
Of toch niet? Want het coole aan dit spel, is dat je ook als Lina kan spelen in de story mode. Je moet haar echter eerst unlocken, net zoals nog enkele zoals Shovel Knight, vooraleer je de story mode kunt spelen met haar. Je speelt dan effectief het verhaal vanuit de visie van de slechterik, wat voor een vermakelijke twist op het verhaal zorgt. Elk character heeft haar/zijn eigen verhaal, maar veel verschil is er niet te merken buiten wat verschillen in de conversaties. Deze conversaties bevatten veel links naar de characters hun originele games, wat voor fans wel erg tof kan zijn. Het verhaal van Lina is uiteraard wel anders opgezet. Naast Lina kan je nog 4 andere characters unlocken, waaronder Shovel Knight zoals ik eerder al had vermeld. Deze andere 4 zijn de originele Blade Strangers, en volgen een iets ander verhaal. Een erg leuke toevoeging vond ik wel!
Naast de story mode zijn er nog meerder modi te verkennen, en wat erg aangenaam is, is het feit dat iedereen reeds speelbaar is. Jazeker, ook al heb je de story nog niet gespeeld, je kan onmiddellijk in de training of missies vliegen met alle characters. De voices zijn overigens allemaal in het Japans, en echte cutscenes zijn er niet. Echter zijn er wel visueel mooi ogende anime stilstaande beelden die het verhaal uit de doeken doen. De muziek die we horen tijdens het spel zijn remixes uit de characters hun oorspronkelijke games, net zoals hun stages herkenbaar zullen zijn. Hier en daar zal je in de stages ook erg leuke details aantreffen uit de games. Oh, en de dialogen zijn uitstekend geschreven met voldoende humor, net zoals in hun laatst verschenen game Code of Princess Ex. De grafische vormgeving van de game zelf, moet je uiteraard voor zijn. Het is een pixelated stijl waar ze voor gaan, maar ik vond het er in ieder geval toch vrij goed uitzien tijdens mijn speelsessies. Dit zowel in docked mode als in portable mode.
Fighting with the best
De gameplay is vrij standaard als je wel wat fighting games gewoon bent. Je hebt een high en low kick, een high en low punch, grab moves, specials en uiteraard gigantisch veel combos. Het beste is dan ook dat je eerst even de training en tutorial induikt zou ik zeggen, om een beetje de game te leren kennen. Maar je kan evengoed de missies per character doen. Echt missies zou ik het niet noemen, want het zijn gewoon levels waarin je bepaalde combos dient uit te voeren met het personage. Dit was voor mij de mode waar ik mijn personages echt leerde kennen, en ook leerde te waarderen. Probeer deze dus zeker alvorens in de rest te vliegen. Naast de missies heb je ook een survival mode waarin je 10 gevechten moet zien te overleven met bepaalde settings.
Uiteraard keren ook de Arcade en Versus modi terug, zoals je wel in elke andere fighting game kan terugvinden. Uitermate fijn natuurlijk om in Versus vrienden ter plekke eventjes je kunsten te laten zien. En gelukkig zit er ook nog een online mode in, voor als je van plan bent om de rest van de wereld uit te dagen in ranked matches. Toch zo geen zin om mee te dingen voor een hoge plaats in de ranking? Dan kan je uiteraard online ook gewoon vriendschappelijke wedstrijden spelen.
No stranger to customisation
Op het eerste vlak leek er niet veel vrij te spelen, buiten de paar characters in de story mode. Maar al snel merkte ik op dat je andere costumes en kleuren unlocked wanneer je een bepaalde mode voltooid met een van de characters. Dit zorgde er toch voor dat ik meermaals verschillende modi speelde met de hele crew om toch zoveel mogelijk te unlocken. Het is misschien maar iets kleins, maar zo iets is voor mij onmiddellijk al een grote meerwaarde.
Conclusie
Blade Strangers is een geslaagde crossover fighting game zoals we deze vroeger wel eens vaker zagen door grote spelers zoals Capcom met hun Marvel vs Capcom serie. Maar deze game toont aan dat ook de kleinere studio’s perfect in staat zijn om een kwalitatieve crossover fighter af te leveren. Het verhaal mag dan misschien niet veel bevatten, het heeft toch wel wat leuke twists hier en daar, met goed geschreven dialogen. Fans van de verschillende series, waar de characters uitkomen, zullen ook onmiddellijk de referenties snappen, en zowel de muziek als de stages herkennen.
De game is overigens niet enkel fijn voor gewoon in eentje te spelen, maar dankzij de online functionaliteit en de mogelijkheid voor couch multiplayer kan je je plezier nog wat boosten door wat menselijke tegenspelers te tonen dat jij hebt wat nodig is om een Blade Stranger te zijn!