Black Clover Quartet Knights

Black Clover Quartet Knights
Black Clover Quartet Knights

Anime is een hobby en passie voor mij net zoals gamen dat is. Als ik een game tegenkom die een animereeks tot leven brengt ben ik daarom altijd in de zevende hemel. Ook als je het verhaal al kent is het tof om dit opnieuw te beleven via een game waar je je favoriete personages kan besturen. Ik kijk ook altijd actief en enthousiast uit naar een nieuwe aflevering van een anime-reeks. Ik surf al eens graag rond op het internet om te zien wat er tegenwoordig leeft en bloeit. En toen was er dus de serie en game van Black Clover. Voor wie de serie niet kent, geen paniek.

Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik de serie heb ontdekt door de aankondiging van deze game. Wat uitleg over de serie krijg je zo dadelijk en natuurlijk voorzie ik je van een review die voor zowel de serie als de game ‘Black Clover Quartet Knights’ spoiler vrij blijft. Alles wat ik uitleg is informatie die je krijgt bij de eerste 2 afleveringen van de serie.

in single-player geven ze je een voorsmaakje van multi-player wedstrijden

De serie ‘Black Clover’.

Eerst en vooral wil ik zeggen dat de game praktisch niks te maken heeft met de serie. Je komt natuurlijk dezelfde personages tegen maar verder is er niks gemeen. Het verhaal dat in de game wordt gebruikt heeft eigenlijk geen enkel raakvlak met de serie die op dit moment op een dikke 50 afleveringen staat. Voor wie de achtergrond van Black Clover wilt weten zonder de serie te zien, bij deze een korte schets.

In een wereld waar magie eigenlijk iets alledaags is treffen we 2 weeskinderen aan. Ze groeien samen op in een weeshuis en beginnen als goede vrienden maar besluiten al snel elkaars rivalen te worden. 1 ervan, Yuno, toont een enorm talent in magie terwijl de andere, Asta, geen enkel magiedeeltje in zijn lichaam blijkt te hebben. Dit laatste is een absolute ongeziene situatie en zorgt ervoor dat Asta zich volledig focust op het trainen van zijn lichaam. In deze wereld krijg je, via een magisch ritueel, op je 14de verjaardag een boek, genaamd een Grimoire, dat een link vormt met je magie. Op dit boek, staat een klavertje afgebeeld. De 3 blaadjes van de klaver staan voor hoop, liefde en vertrouwen. De grootte, dikte en inhoud bepaalt welke en hoeveel magie je kan gebruiken. Tijdens het ritueel van Asta en Yuno gebeuren 2 erg bijzondere dingen. Yuno, met zijn uitzonderlijk talent, ontvangt een Grimoire met een klavertje met 4 blaadjes op. Dit is een hoogst uitzonderlijke situatie, die normaal alleen voorvalt bij mensen van adel. Volgens legendes schuilt in het vierde blad een hoge dosis geluk. Asta ontvangt tijdens het ritueel geen enkele Grimoire. Vlak na het ritueel krijgt Asta toch een Grimoire in zijn bezit… met een klaver op met 5 bladen! Volgens de legende schuilt in dit vijfde blad……. een demon.

soms is het slechts 1-1 in het verhaal en zijn de ‘afleveringen’ erg kort

Het spel ‘Black Clover Quartet Knights’.

Zoals ik al zei heeft het verhaal in het spel weinig of niks met de serie te maken. Je moet het verhaal van de game zien als iets dat tussen 2 afleveringen in de serie voorvalt. Ik schat de tijdzone van het spel rond de 40-45ste aflevering van de serie. Hierdoor kan ik niet veel zeggen over wie, wat en waar. Ik kan alleen zeggen dat het verhaal van de game, naar mijn mening, aanzienlijk minder boeiend was dan de serie. Eerlijkheidshalve ga ik ook onmiddellijk zeggen dat dit niet onmiddellijk ligt aan de inhoud van het verhaal. eerder de manier waarop het naar voor wordt gebracht. De serie is naar mijn mening bijna perfect qua diepgang van het verhaal, variatie tussen serieuze en komische elementen, combinatie actie en dialoog,… Bij het spel is dit volledig weg. De verhaalelementen worden zowat altijd in beeld gebracht door de aanwezige personages onbeweeglijk in beeld te zetten en een gesproken dialoog af te spelen. Dit zorgt voor een gebrek aan enige emotie en geloofwaardigheid. Bovendien vind ik de game erdoor erg goedkoop overkomen. De game is trouwens erg kort van verhaal. Het is verdeeld in 2 hoofdstukken, om de 2 kanten van het verhaal te behandelen, maar zelfs deze 2 samen zorgen voor een teleurstellende, korte game-ervaring.

zoals gezegd: erg statische cutscenes om de ‘afleveringen’ aan elkaar te knopen

Zo speel je dus tovenaar.

Het concept van de serie, en dus de game, is  magie. Verwacht nu geen ellenlange spreuken met bijhorende rituele voorbereidingen. De magie in deze game is ‘snelle’ magie die, al dan niet, enkel een cooldown nodig heeft na gebruik. Iedere personage heeft 4 magische spreuken klaar staan en kan een ultieme spreuk/status opbouwen en oproepen. Je kan, helaas, niet beïnvloeden welke spreuken je personages hebben. Deze zijn vooraf ingepland en hier zal je het mee doen. Hierdoor komen je personages ook in zekere klassen terecht. Zo heb je de melee-aanvaller, de ranged-aanvaller, de ondersteunende en de healer. Door het verhaal speel je eerst met zowat altijd hetzelfde personage. Na het vrijspelen van een gedeelte kan je het opnieuw spelen en een ander personage kiezen, zo lang het voorkomt in het verhaal alvast. Hierdoor krijg je in het verhaal niet vaak de kans om met je favoriet personage te spelen.

In single-player is de gameplay meestal nog overzichtelijk. De AI is niet onfair ingesteld en zorgen ervoor je wel in staat bent om op je team te rekenen. De moeilijkheidsgraad is naar mijn mening echter laag ingeschat waardoor de hoogste moeilijkheid al onmiddellijk verslaanbaar is zonder veel voorbereiding of skill.

In multi-player is dit echter andere koek. Als je geen volledig volzet team bij elkaar krijgt (4-4) vult de rest zich op met AI-spelers. Op zich geen probleem en zelfs logisch, maar je merkt wel dat deze anders zijn ingesteld dan in single-player. De wedstrijden zijn sowieso al chaotischer aangezien je in single-player maximaal met 3 of 4 personages op je scherm bent en in multiplayer dus met 8. De AI in multi-player zijn blijkbaar bedoeld om je het moeilijker te maken, ook al zitten ze bij jou in het team. Al snel voelt het ook aan dat je tegenstanders inzichten hebben en inschattingen kunnen maken die jij niet kan doen.

de opdrachten voor ‘afleveringen’ volledig vrij te spelen

Natuurlijk zijn er ook trophies.

Ik maak er niet vaak een punt van, maar soms zijn de trophies van een game de moeite om te bespreken. Is dit positief of is dit negatief? Dat hangt van de game af. Bij deze game ben ik best teleurgesteld over de trophies. Deze zijn, naar mijn mening, veel te makkelijk te behalen. De meeste trophies heb je door 1 item uit te voeren of te veranderen. ‘Win 1 keer met dit personage’, ‘speel 1 keer een slagzin af in een online match’,… Dit gaf me meer het gevoel dat de game dient als promotiemateriaal van een serie dan een losstaand en zelfstandig product. Ik vind het zeker niet erg dat een platinum trophy mij in de schoot wordt geworpen. Toch had ik liever gehad dat de game spelplezier aanbood en replay waarde voorzag waardoor de servers wat voller zaten.

de trophies volgen elkaar soms snel op.

Conclusie.

De game heeft me wel wat uren bezig gehouden en is zo goed als platinum in mijn collectie. De single-player was best kort en ik vond het verhaal erg flauw (voor de franchise). De AI in multi-player zijn onfair ingesteld en zorgen voor onaangename matchen. Matchen tussen menselijke spelers verlopen echter erg vlot en spannend. Grafisch gezien kan ik absoluut niks aanmerken aan de game. Alles loopt vlot in elkaar over en is mooi afgewerkt. Het feit dat ik de franchise ken zorgt ervoor dat ik onmiddellijk plezier en respect heb voor het spel. Ik denk echter dat mensen die de serie willen ontdekken via de game de franchise verkeerd gaan inschatten. Je kan immers niet zien hoe personages groeien in de serie en hoe nieuwe magie een belangrijke rol speelt. Het was, volgens mij, motiverender geweest als de ‘Grimoire’ meer te beïnvloeden zou zijn.

dit scherm zul je best vaak zien.

• gebaseerd op een heel toffe reeks!
  • magie werkt vlot en zorgt voor een leuke, drukke gameplay