Battlefield V

Battlefield V
Battlefield V

Na de “Grote Oorlog” bezocht te hebben in Battlefield 1, is het tijd om de Tweede Wereldoorlog nog eens te bezoeken in Battlefield V. Met Battlefield 1 hadden EA en Dice weer een dikke hit te pakken. Ondertussen zijn we alweer twee jaar verder, hoog tijd dus om uit te zoeken of Battlefield V een even grote hit zal worden.

Net zoals in alle Battlefield games is de online multiplayer het belangrijkste van deze game. Toch beschikt Battlefield V, in tegenstelling tot zijn grootste concurrent Call of Duty Black Ops 4, wel een single-player campaign onder de naam War Stories. De lijn uit Battlefield 1 wordt hier verder getrokken, want deze campaign mode biedt, net zoals in BF1, enkele kleinere verhalen waarin telkens een andere soldaat wordt gevolgd. BFV kiest hiervoor niet voor grote veldslagen, maar eerder kleinere onbekendere gevechten. Hierdoor heb je meteen een andere ervaring dan weer eens bijvoorbeeld Omaha Beach (Normandië) te beleven. Een uitstekende keuze van Dice. Elke story duurt ongeveer een tweetal uurtjes, waardoor de aparte verhalen niet erg snel zullen gaan vervelen. Het is tevens een uitstekende kans om de beschikbare wapens alvast eens uit te proberen vooraleer je online gaat spelen.

Squads

Ik ga alvast eerlijk zijn, erg veel vernieuwing bevat dit vijfde deel niet. EA en Dice hebben dus op save gespeeld, en verder gebouwd op de reeds gevestigde elementen die Battlefield al die jaren reeds populair maakten. En eerlijk gezegd is daar absoluut niets mis mee. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat er helemaal geen vernieuwing is. Kijk bijvoorbeeld naar de squads waarin je online speelt. Deze keer verdienen squads ook punten, die de squad leader kan gebruiken om bijvoorbeeld supplies of een tank te laten droppen. Speel je echter als squad heel sterk samen, en heb je veel punten vergaard, dan zal je zelfs de beschikking krijgen over een V-1 bom die je vervolgens met een gigantische explosie op de vijand kan droppen, Heerlijk!

Ook nieuw zijn de Fortifications. Dit zijn verdedigende posten die je kan plaatsen op vaste plekken op de map, die je natuurlijk kan gebruiken om achter te schuilen. Zeer handig wanneer de rest van de omgeving aan gort is geschoten. Deze laatste optie is trouwens een specialiteit voor de support-klasse, het is dan ook zeer belangrijk om een gebalanceerde squad samen te stellen zodat je zeer effectief kan samenwerken.

In tegenstelling tot de vorige delen bestaat een squad nu uit vier leden, en niet langer uit vijf spelers. Nieuw ook is dat deze keer iedereen andere spelers kan oplappen, al kan een medic dit natuurlijk in de helft van de tijd doen.  Een ander belangrijk feit is dat je health points voortaan niet meer automatisch volledig aanvullen. Hiervoor zal je verband moeten gebruiken. Is je verband op? Dan heb je pech! Of er moet natuurlijk een medic in je squad actief zijn, deze kan je nieuw verband toewerpen, net zoals de support extra ammo kan aanreiken. Deze keer kan trouwens enkel de scout vijanden aanduiden, zoals je leest is het dan ook erg belangrijk om een gebalanceerd team uit te bouwen. Het is natuurlijk wel mogelijk om nog steeds met alle klassen vijandelijke posities aan te duiden, maar andere klassen dan de scout zullen enkel aanduiden waar er ongeveer vijanden zitten.

Alle klassen spelen bijgevolg ook uniek, met elk hun voor en nadelen. Iedereen zal dan ook na een tijdje een favoriete klasse vinden waarmee ze kunnen uitblinken. Vind je een bepaalde klasse niet zo leuk vanwege hun wapen? Geen probleem want je kan alle klassen volledig aanpassen naar wens. Elke klasse heeft enkele vaste wapens die je kan vrijspelen en vervolgens gebruiken in plaats van het standaard wapen. Zo zal niemand snel het excuus kunnen gebruiken dat ze absoluut niet met een klasse kunnen spelen.  Alle wapens kan je trouwens ook nog naar wens aanpassen. Zo kan je zelf kiezen met welke scope of sights je het gevecht wil aangaan met je gekozen wapen. Niet tevreden van je keuze?  Ook dit is geen probleem, pas het gewoon even aan wanneer je zit te wachten om te respawnen.

Grand Operations

Battlefield V heeft alle bekende modes die je naar goede gewoonte kan verwachten in een Battlefield Game. Allereerst hebben we wederom de vertrouwde Conquest mode, waarin je leger alle capture points moet zien te bemachtigen om zo de beschikbare spawn tickets van de tegenstander te doen dalen. Het team dat eerst zijn tickets kwijtspeelt heeft het gevecht verloren. Ook Team Deathmatch en domination zijn natuurlijk weer van de partij. Al steelt conquest, samen met Grand Operations, hier toch de spotlight.

Grand Operations is een uitgebreidere versie van de Operations modus uit Battlefield 1. Het gaat hier om een dynamische mode waarin de winst in de loop van meerdere gevechten verdeeld over meerdere maps moet behaald worden. In deze modus kan een match wel eens uitlopen tot een vier uur durende strijd. Elke ronde biedt trouwens een andere situatie en mode aan waardoor het zeer gevarieerd aan voelt tijdens deze best wel lang durende mode. Het ene team moet proberen de vijand te verjagen, terwijl het andere team moet proberen stand te houden. Dit levert dan ook zeer interessante en spannende gevechten en situaties op.

Het team dat een ronde wint zal een klein voordeel krijgen bij de start van de volgende ronde. Hierdoor is het cruciaal om zo goed mogelijk samen te werken, om zo de overwinning in zoveel mogelijk rondes te behalen. Indien beide legers er niet in slagen om de overwinning te behalen zal er een extra ronde plaatsvinden. Deze laatste ronde is een soort van Team Based battle royale mode, waarin gevochten wordt tot er maar één soldaat meer overblijft.

Wereldoorlog

Zoals de naam het zegt, een wereldoorlog speelt zich af over het grootste deel van deze planeet. Hierbij horen dan ook mappen in uiteenlopende locaties. BFV bevat momenteel acht mappen waarin je volledig op los kan gaan. Bijna alles is te vernietigen of te beschadigen, waardoor er na een langdurige strijd een prachtige puinhoop ontstaat. Wel voelen de mappen kleiner aan en wat meer vlak dan mappen uit eerdere delen. Hierdoor voelen de mappen deze keer niet erg memorabel aan vergeleken met de oudere Battlefield games. Wel zijn ze zeer goed ontworpen en gebalanceerd, en ogen ze weer prachtig.  EA en Dice hebben alles uit de kast gehaald om zoveel mogelijk grafisch geweld uit de Frostbite engine te persen. Af en toe sta je gewoon even te genieten van de omgeving in plaats van te vechten, gevolgd door een kogel in je hooft, dat dan weer wel. Met andere woorden, de game ziet er weer fantastisch uit. Wel zitten er af en toe een paar grafische bugs in. Zo zie je bijvoorbeeld een tank modder doen opspatten op een plek waar eigenlijk asfalt ligt. Of zie je dat een stilstaand voertuig  nog steeds modder en dergelijke laat opspatten. Gelukkig zijn dit geen game breaking kinderziektes, maar het haalt je natuurlijk wel even uit de ervaring. Maar dit zal ongetwijfeld snel gepatched worden.

EA en Dice hebben trouwens belooft dat alle toekomstige mappen en DLC gratis zullen zijn. Hierdoor zullen alle spelers over alle inhoud beschikken waardoor de player base niet verdeeld zal worden. Hopelijk verschijnen hier dan wel nog enkele memorabele mappen. Het geluid moet trouwens absoluut niet onderdoen voor het grafische geweld. Alle kogel inslagen, explosies en beestachtige geluiden die stervende soldaten maken klinken allemaal zeer indrukwekkend en overtuigend. Je zal zelfs bijna spontaan wegduiken achter je zetel wanneer je een V-1 Bom hoort overvliegen. Zo indrukwekkend is het geluid in Battlefield V!

Battlefield V is een veilige verderzetting van deze populaire reeks. Verwacht geen wereldschokkende vernieuwingen, maar wel ijzersterke gameplay. BFV zet de lijn verder die gezet is met BF1, en dit met de nodige verbeteringen. Het feit dat alle extra maps gratis zullen zijn voor alle spelers is een zeer sterke zet van EA en Dice. Hierdoor zal de player base niet verdeeld worden. Heb je veel plezier beleeft aan Battlefield 1? Dan kan je dit nieuwe deel blindelings aanschaffen. Hetzelfde geld voor iedereen die een ijzersterke multiplayer shooter zoekt. De game zal je absoluut niet teleurstellen.

• Verbeterde Squads
  • Audiovisueel indrukwekkend
  • Grand Operations-modus