Battlefield 2042

Battlefield brengt al jaren verschillende grootschalige oorlogen naar onze woonkamers. Het begon allemaal met Battlefield 1942, waarin we voor het eerst in grote schaal de Tweede Wereldoorlog mochten beleven. Vervolgens volgden nog talrijke andere oorlogstijdperken zoals de Vietnam-oorlog, De Eerste Wereldoorlog met daarnaast uitstapjes naar oorlogen in onze eigen moderne tijd en hypothetische toekomstige oorlogen in Battlefield 2142 en nu met een oorlog in de zeer nabije toekomst met Battlefield 2042.

Oorlog is helaas iets van alle tijden, het enige goede dat eruit voortkomt zijn de games zoals Battlefield 2042. Hierdoor krijgt iedereen de kans om eens een grootschalige oorlog te beleven, veilig vanuit je luie zetel. Natuurlijk geeft dit geen echt beeld van hoe zoiets in het echt zou zijn, maar de sfeer die BF 2042 weet te brengen voelt aan alsof je zelf echt in een zware oorlog bent terechtgekomen.

Ergens in de nabije toekomst

Battlefield 2042 speelt zich af in de zeer nabije toekomst, zoals de titel het ook al vermeld. De wereld is bijna om zeep, dus de laatste 2 grootmachten beslissen dan maar om ook nog even een oorlogje uit te vechten, waarom ook niet. In de wereld van BF2042 zijn er grote tekorten aan voedsel, energie en zelfs schoon water. Het is in deze chaos dat de VS en Rusland ten strijde trekken om de controle te krijgen over zoveel mogelijk grondstoffen. De klimaatverandering die heeft plaatsgevonden heeft ervoor gezorgd dat er talrijke natuurrampen zijn veroorzaakt. Tsunami’s, aardbevingen, superstormen en sneeuwstormen hebben er voor gezorgd dat de mensheid steeds minder en minder voedsel en grondstoffen beschikbaar hebben. Het klinkt in ieder geval als een goed en plausibel verhaal voor een game als deze.

Daarom zal het je wellicht verbazen dat deze game geen campaign mode heeft. De game is dan ook enkel een alleen online te spelen. Gelukkig valt er hier genoeg te beleven, zeker omdat op de huidige generatie consoles het aantal spelers in een match is opgevoerd tot wel liefst 128 spelers. Dit zorgt voor ongezien grootse gevechten tijdens de matches. Op de PS4 en Xbox One is het zoals vanouds nog te spelen met 64 spelers.

All-Out Warfare

Er zijn naar goede gewoonte weer verschillende multiplayer modi om van te genieten in deze game. Ik ging als eerste aan de slag met de grootschalige conflicten in de klassieke Battlefield modus Conquest en in Breakthrough. In Conquest moet je samen met je team, verdeeld in squads, proberen om alle vlaggen te veroveren terwijl je spawn tickets langzaam maar zeker omlaag gaan dankzij kills gemaakt door het andere team, en door de hoeveelheid vlaggen dat het andere team controleert. Want hoe meer vlaggen je hebt veroverd, hoe sneller de tickets van het andere team leeglopen. Het is de mode waarmee Battlefield bekend is geworden, en na al die jaren blijft dit voor mij de leukste manier om Battlefield te spelen.

In Breakthrough heb je een team dat als verdedigers moet spelen en een team dat de rol van aanvallers op zich neemt. Hier ga je als speler een echte massale uitputtingsoorlog aan. De gevechten verschuiven steeds van frontlinie naargelang de aanvallers meer gebied te pakken krijgen, en de verdedigers vervolgens weer enkele gebieden opnieuw veroveren. Deze mode zorgt voor spectaculaire gevechten, dankzij de grote hoeveelheid spelers (128 in totaal) die hieraan deelnemen. Dankzij de grote chaos dat dit creëert blijven deze matches spannend tot aan het einde.

Tenslotte heb je nog de nieuwe Hazard Zone mode. In dit speltype neem je het tegen elkaar op in vier-tegen-vier gevechten. Hier is het de bedoeling om datadrives te vinden en te stelen van het andere team. Belangrijk hier is om goed met elkaar te communiceren om deze mode tot een goed einde te brengen. Deze raad ik dan ook aan om vooral samen met vrienden te spelen. In deze mode maak je gebruik van de verschillende specialisten die in de game zitten, deze hebben elk hun eigen vaardigheden, die je ook in de andere modi kan gebruiken. In Hazard Zone kan je maar één van een bepaalde Specialist aan je zijde hebben, en dus ook maar één van hun speciale gadgets. Hierdoor moet je steeds strategisch nadenken over welke specialists je met je team wil gaan gebruiken. Ook moet je aan het begin van een match je uitrusting kopen, waardoor je ook hier weer keuzes zal moeten maken. Hierdoor beleef je in deze mode meteen een heel andere soort ervaring dan je van Battlefield gewend bent. Het heeft iets, maar het zal niet snel mijn favoriete mode worden.

Specialists

Nieuw in Battlefield 2042 zijn de specialists. Net zoals in een hero shooter heb je deze keer enkele personages tot je beschikking die elk hun eigen vaardigheden hebben. Boris kan bijvoorbeeld een automatische turret plaatsen, Casper heeft een verkenningsdrone die een EMP burst kan gebruiken, Mackay heeft een grijphaak, waarmee je op moeilijk te bereiken hoge gebieden kunt raken. Sundance heeft dan weer een wingsuit en zo zijn er nog wel enkele zoals armor plates of een ballistic shield. Het is eens wat anders in battlefield en op zich wel een leuk idee, maar het is allemaal behoorlijk ongeïnspireerd spul dat we al ontelbare keren eerder hebben gezien. Het voelt hierdoor een beetje overbodig.

Een andere nieuwigheid is dat alle klassen volledig zijn aan te passen. Deze keer kan je de assault of medic klasse zodanig aanpassen zodat deze zelfs een sniper of LMG met zich kunnen bijdragen. Je kan als medic zelfs ervoor kiezen om je healing items weg te laten en in plaats mijnen of een rocket launcher mee te nemen. Wat daardoor in essentie het klassensysteem teniet doet, gezien je nu elke klasse een compleet andere rol kan geven. Dit zorgt ervoor dat bepaalde gadgets amper gebruikt worden, en dat er – in mijn ervaring – nog erg weinig spelers zijn die de rol van healer op zich nemen. Ook ik maak mij hier schuldig aan, ik heb altijd al een beetje een voorkeur gehad aan een rocket launcher om voertuigen uit te schakelen. Dus wanneer ik met de medic speel, verruil ik in alle eerlijkheid ook vaak mijn medkit met een rocket launcher of een anti-air launcher… Het zorgt natuurlijk voor veel meer vrijheid in de keuzes die je kan maken, maar voor de uiteindelijke balans is dit toch geen verandering die de game ten goede komt.

Time to… Walk?

Battlefield stond altijd al bekend om zijn grote mappen, en dat is niet anders in BF 2042. De mappen zijn echt gigantisch, misschien zelfs te groot. Zelfs met 128 verschillende spelers kom je af en toe een tijdje geen enkele andere levende ziel tegen. Wanneer je in een hard bevochten punt zit, zoals bij een vlag bijvoorbeeld is dit geen probleem. Maar wanneer je jezelf te voet verplaatst tussen de vlaggen kan het wel eens voorvallen dat je enkele minuten moet lopen en in die tijd geen enkele vijandelijke speler aantreft, waardoor je een tijdje uit de actie wordt gerukt. Ik heb zelfs enkele matches gehad waarbij ik het gevoel had meer te hebben gewandeld dan te hebben gevochten. Bij deze matches kreeg ik dan ook af en toe het gevoel dat ik hier gewoon mijn tijd zat te verdoen, jammer.

Desondanks zijn de mappen wel erg mooi en interessant opgebouwd. De gebieden rond de vlaggen staan vol met interessante gebouwen of landschap features die ervoor zorgen dat een locatie interessant aanvoelt. Het zijn echter de stukken die je moet doorkruisen om daar te raken die best wat leeg aanvoelen, vaak zonder cover waardoor je net iets te vaak het slachtoffer wordt van een goed verstopte sniper die even een blauwe boon in jouw bakkes flikkert. Gevolgd door opnieuw die wandeling uit te voeren als er geen voertuig beschikbaar is, met eventueel een omweggetje om die sniper te vermijden, of om deze proberen te besluipen. Om vervolgens gepakt te worden door een andere sniper. Gelukkig kan je wel bij alle vlaggen die je team heeft veroverd spawnen, alsook bij je squad genoten, dus je hoeft niet altijd zo ver te lopen, maar af en toe kan je helaas niet anders.

Wat dan wel weer leuk en spectaculair is zijn de natuurrampen die af en toe gebeuren op de mappen. Het kan zo maar eens voorvallen dat er plots een tornado voorbij raast op een map, of zelfs een gigantische zandstorm plaatsvindt waardoor je amper nog iets ziet. Het oogt en voelt spectaculair, en het zorgt ervoor dat de dynamiek van het gevecht veranderd omdat je moet oppassen voor het natuurgeweld, of doordat je er slim gebruik van maakt, want dat kan ook natuurlijk.

Audiovisueel

Deze reeks staat al enkele jaren bekend om zijn mooie graphics en sound design. En dat is met BF 2042 niet anders. Grafisch oogt de game prachtig, de vergezichten zijn indrukwekkend te noemen. Dankzij de huidige generatie consoles kan je ook erg ver kijken, zeker als sniper is dit voordelig, want dit betekend, mits je goed kan mikken je mooie kills kan maken op kilometers afstand. Explosies zien er indrukwekkend uit en klinken navenant. Elk schot klinkt alsof er echt iemand naast je staat met een wapen, en de combinatie van zoveel spelers met de vele wapens die ze bij zich hebben zorgt ervoor dat het hele landschap daadwerkelijk klinkt alsof er zware gevechten aan de gang zijn in een allesomvattende oorlog. Het klinkt heerlijk, en zeker als liefhebber van geluid is het genieten geblazen. Op Xbox Series X draait de game trouwens erg stabiel, geen enkel moment heb ik last gehad van een inzakkende framerate of iets dergelijks dus hierover heb ik alvast geen klagen. Buiten wat server problemen tijdens de early acces launch heb ik ook hierover weinig slechts te melden.

Portal

Een mooie toevoeging aan BF 2042 is de Portal Mode. Hier kan je enkele klassieke gevechten uit oudere battlefield games herbeleven, compleet met dezelfde wapens en gameplay uit die tijd. Voor mij is dit waar Battlefield 2042 in uitblinkt. In Portal kunnen spelers creatief aan de slag met een verrassend robuuste editor-mode waarmee ze hun eigen games kunnen mixen en matchen en hun eigen games kunnen maken met kaarten, wapens en voertuigen uit 2042, Bad Company 2, Battlefields 3 en 1942. Het resultaat is een speltype dat zonder twijfel mijn favoriete mode is geworden.

In Portal kan je 7 maps van Battlefield 2042 spelen samen met 6 klassieke maps uit de eerdere games van deze serie. Mijn persoonlijke favorieten hier zijn Battle of the Bulge, El Alamein uit Battlefield 1942 en Caspian Border uit Battlefield 3. Het was een erg leuk weerzien met deze geweldige klassieke maps. Deze mode zorgt dan ook voor een leuke nostalgie trip, waar ik in alle eerlijkheid veel langer aan blijf plakken dan All-Out Warfare van dit deel. De mogelijkheid om klassieke matches te herbeleven en de interessante scenario’s, zoals het tegen elkaar laten vechten van twee legers uit verschillende periodes zorgt voor onvergetelijke momenten. Want het blijft leuk om met wereldoorlog 2 wapens en voertuigen te vechten tegen het moderne geweld. Het zorgt voor bizarre maar enorm leuke momenten. Dit is voor mij dan ook het deel uit BF2042 dat ik het vaakst zal spelen.

Battlefield 2042 is een erg vermakelijke game geworden, die helaas toch net niet kan tippen aan de vorige delen uit deze reeks. Hoewel ik mij goed vermaak met deze game, grijp ik toch steeds terug naar de Portal mode waarin je klassieke maps en gevechten kan herbeleven. De aanpassing aan het klassensysteem zorgt ervoor dat er weinig tot geen onderscheid is tussen de klassen, en dat bepaalde gadgets zoals medkits nog amper gebruikt worden waardoor de balans zoek is. Het is leuk dat je met 128 spelers in een map kan vechten op huidige consoles en PC, maar desondanks voelen de nieuwe mappen toch net iets te groot aan met het gevolg dat je af en toe enkele minuten zinloos aan het wandelen bent in de hoop dat je, zonder gesniped te worden, een vlag bereikt. Gelukkig voelen de gevechten en de actie die je beleeft wel gewoon goed aan. Al bij al is BF2042 vermakelijk, zeker dankzij Portal, maar het mist toch de glorie uit eerdere titels.

• Klassieke gevechten in Portal
  • Grootschalige oorlogen met 128 spelers
  • Audiovisueel spektakel