Tijdens onze Panel From Hell live show, onthulden we enkele van de belangrijkste updates en verbeteringen die in Patch 5 voor Baldur’s Gate 3 komen. Het panel bevatte niet alleen onze allereerste #LARPG, maar ook een community video van oprichter & Game Director Swen Vincke, die ons meeneemt door veel van de nieuwe features die volgende week komen.
Patch 5 zal de breedte en diepte van Baldur’s Gate 3 uitbreiden. Vanaf dinsdag de 13e zullen spelers nieuwe game-veranderende mechanics ontdekken, tonnen gevechts- en AI-verbeteringen, visuele upgrades voor wapens en cinematics, een grotere focus op roleplaying, en meer Owlbear cub content om je hart te laten barsten. Verwacht in deze update ook een verleidelijke stap in de richting van het ontrafelen van de mysteries van Shadowheart.
De volledige patch notes voor Patch 5 zullen worden onthuld op dinsdag de 13e, wanneer hij uitkomt. Voor nu, hier zijn enkele van de hoogtepunten uit de patch.
Het actieve rolsysteem
In plaats van je tijdens vaardigheidschecks over te laten aan de genade van de RNG-goden, hebben we er in Patch 5 voor gezorgd dat spelers nu veel meer zeggenschap hebben. Active Roll geeft spelers de mogelijkheid om de kansen in hun voordeel te laten werken door spreuken en bonussen toe te passen op hun worpen. Bovendien kunnen spelers nu hun modifiers en statuseffecten direct in de UI zien gebeuren, in plaats van dat ze op de achtergrond worden berekend.
Achtergrond Doelen
Spelers konden altijd al een ‘achtergrond’ kiezen in het scherm voor het maken van een personage – Volksheld, Acoliet, Urchin, enzovoort. Nu heeft elk personage zijn eigen reeks geheime minionderwerpen gebaseerd op deze rollen, genaamd Achtergronddoelen. Dus als een Folk Hero iets Folksy en Heroic doet of een Urchin iets Urchiny, worden ze beloond. Het is een nieuwe manier om rollenspel aan te moedigen, waarbij spelers direct voordeel hebben van het handelen zoals hun personage in een bepaald scenario zou doen.
Kamp Hulpbronnen
Kampbenodigdheden zijn een nieuwe functie die je een beetje strategischer laat nadenken over wanneer je een Long Rest activeert. Om een kamp op te zetten, heb je eerst voorraden nodig. Ken je al het voedsel en de restjes die je in Baldur’s Gate 3 vindt? Wel, vanaf nu heb je dat nodig om je op te maken voor een volledige rust. Eindelijk, een nut voor je gigantische voorraad dode vis!
Deze patch bevat ook Mini-Camps, contextafhankelijke omgevingen die een alternatief bieden voor een terugkeer naar je HQ bij de rivier. Van de Kapel bij het Verwoeste Strand tot de Underdark, we hebben elke bezienswaardigheid opnieuw gecreëerd als een eigen geïsoleerde locatie die je kunt bereiken als je klaar bent om je lange rust te houden.
En er is nog meer!
We hebben de AI een serieuze opfrisbeurt gegeven: vijanden zijn nu veel intelligenter en vindingrijker dan voorheen. Kijk hoe ongewapende vijanden weggegooide wapens oprapen! Kijk naar een groep goblins die elkaar gezondheidsdrankjes toewerpen! Kijk toe hoe je NPC metgezellen verstandige, zelfbeschermende beslissingen nemen!
Er zijn nog een groot aantal andere verbeteringen die we hebben gemaakt voor Patch 5, waaronder Non-Lethal Attack Mode, old-school point and click dialoog, en een aantal zeer intrigerende nieuwe verhaalinhoud rond een bepaald partijlid…