Balatro

Balatro
Balatro
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Heb je een beetje een pokerface, maar heb je geen zin om te gokken en andere mensen onder ogen te moeten komen? Ben je iemand die graag een puzzelspel speelt waarbij je echt tactische keuzes moet maken? Dan is Balatro misschien wel iets voor jou. Laat me het uitleggen.

Poker als roguelike?

Ja, ook al een pokerspel kan als een roguelike doorgaan tegenwoordig, dus je hebt geen meerdere vrienden nodig om te genieten van een goed spel poker. Je speelt het spel door pokerhanden af te leggen. De waarde van de kaarten wordt dan opgeteld en door de vermenigvuldiger van de hand gehaald om zo een aantal chips te scoren. Elke small blind, big blind of baas heeft zo een score die je moet halen om deze te verslaan. De moeilijkheid zit hem in dat je maar een beperkt aantal handen krijgt om dit te doen. Ook krijg je elke ronde maar een beperkt aantal discards om je hand te verbeteren. Het geeft een pittige puzzel om elke keer de te behalen score te halen, omdat deze bij elke ante, of ronde, omhoog gaat. Elke eindbaas heeft ook een bepaalde manier om je te dwarsbomen, zoals bijvoorbeeld alle klaver kaarten onbruikbaar te maken tijdens je spel, zodat deze niet tellen voor je score. Dit houdt het elke ronde spannend tot het einde.

Niets in de mouwen?

Toch wel. De trucs zitten hem in de manieren waarop je je waarde de hoogte in kan doen schieten. Zo heb je joker-kaarten die verschillende effecten hebben zoals je even kaarten dubbel te laten tellen of door je te vragen een bepaalde hand te spelen, zodat je vermenigvuldiger sneller omhoog gaat. Ook heb je planeet-kaarten waarmee je de level van een bepaalde hand, zoals two pair, de hoogte in drijft waardoor je door heel je run hoger scoort hierop. Het helpt hierbij iets van poker te weten, zodat je de meest voorkomende handen hoger levelt om zo je kansen op een succesvolle run te verhogen. Zo is het bijvoorbeeld handiger om two pair of zelfs high card te levelen, omdat die vaker voorkomen dan bijvoorbeeld een royal flush.

Shop?

Tussen elke ronde kan je gebruik maken van je verdiende dollars om jokers te kopen of pakjes met kaarten voor je spel, planeetkaarten of tarotkaarten. Elke keer in de shop heb je nieuwe items die willekeurig aan je worden voorgeschoteld. Door deze willekeurigheid blijft elke run een plezier om te doen en blijft het ook uitdagend. Zo verzamel je ook bepaalde jokers of uit de pakjes kan je ook nieuwe kaarten trekken die nog meer waarde hebben of zeldzamere versies van kaarten die standaard in je spel zitten, waardoor je meer kans hebt om deze tegen te komen en zo hogere combinaties kunt maken.

Gotta Catch ‘em all?

Het doel van het spel is natuurlijk om je run uit te spelen, maar er zit ook een verzamelwoede in het spel verstopt. Elke keer je een nieuwe joker of kaart tegenkomt en je deze ook koopt, dan wordt deze vrijgespeeld voor jou in je verzamelalbum, waardoor je weet dat die kaart überhaupt bestaat en wat die doet, zodat je voor je je run begint een beetje kan plannen wat je eventueel zou nemen als het je wordt getoond. Het is leuk om te kijken welke je nog mist zodat het spel ook een zeker verzamelelement heeft.

Ook bij bepaalde bereikte uitdagingen speel je bijvoorbeeld jokers of nieuwe spellen vrij, waardoor je je run kan aanpassen naar jou wil en je zo meer waarde krijgt uit het spel. Niet dat het spel nu al niet genoeg waarde geeft want een run kan al snel een goed uur in beslag nemen, wil je hem succesvol afmaken, maar door meerdere spellen met verschillende uitdagingen erin te steken blijft het wel leuk.

Conclusie?

De grafische kant gaat niet voor iedereen goed uitpakken of geliefd zijn, maar dat is dan ook werkelijk het enige dat ik kan ontdekken aan dit spel, wat het minder maakt. Het spel zelf zit super in elkaar, speelt lekker weg en geeft eindeloos plezier voor een fractie van de prijs van een AAA spel. Voor een pokerliefhebber of voor iedereen die wel eens graag een puzzelspel speelt is dit een must-have voor je collectie.

• Eindeloos speelplezier
  • Veel te verzamelen
  • Elke kleur spel geef je verschillende uitdagingen
  • Geen run is hetzelfde

• Grafisch niet indrukwekkend
9

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.