Back 4 Blood

Flashback naar 2008-2009, ik zit met een kameraad in de zetel Left 4 Dead te knallen op de Xbox 360. Het is donker buiten, kom chips op tafel en elks enkele energiedranken in de aanslag. Wat was het leven mooi! Een avondje uit de duizend en ik ben ervan overtuigd dat Left 4 Dead voor meerdere mensen de definitie is voor een goeie co-op game avond. Nu, wegens enkele problemen met de rechten, hebben ze een nieuwe naam moeten bedenken en kwamen ze met de originele naam Back 4 Blood. Benieuwd of het een waardige opvolger is? Ik ook!

Cleaners vs Ridden

Niet alleen de naam hebben ze moeten aanpassen, maar ook in-game zijn er kleine dingen veranderd. De Survivors noemen we nu Cleaners en zombies of infected noemen we nu Ridden. Dit zorgt uiteraard niet voor verandering in gameplay en is maar een klein detail. Op gebied van verhaal heeft de game niet echt veel te bieden, maar laten we eerlijk zijn. We spelen dit soort games niet voor het verhaal, toch? Zolang we een hele horde zombies, of Ridden, kunnen neermaaien zijn we al gelukkig. De game bestaat uit enkele Acts en elke Act bestaat dan weer uit verschillende levels. Om het level uit te spelen moet je van de ene Safe Room naar de andere kunnen lopen zonder overrompelt te worden door de Ridden. Klinkt simpel, maar dat is het niet altijd uiteraard.

Je speelt altijd in een groepje van 4 Cleaners en elk van hen heeft een unieke perk. Je kan kiezen of je solo wil spelen, met vrienden of met willekeurige mensen online. Maar eender welke optie je ook kiest, je krijgt de game zelfs niet opgestart als je geen PS Plus of internetconnectie hebt. Beetje een vreemde keuze vind ik zelf als je, net zoals ik, de game solo wil spelen. Daarbovenop krijg je geen trofeeën of achievements als je solo speelt, alsook geen toegang tot de Supply Lines die best een goede toevoeging zijn. Daar baalde ik toch even van om eerlijk te zijn.

Maar goed, dat gezegd zijnde ben ik meteen in de game gevlogen om te zien hoe goed deze speelt. En ik was aangenaam verrast! Er zijn ontzettend veel verschillende wapens om uit te testen en elk wapen kan je ook upgraden met attachments. In elke Safe Room kan je deze upgrades en nieuwe wapens kopen met het geld dat je doorheen de levels kan vinden. Naast de gewone Ridden zijn er ook nog de ‘speciallekes’ zoals de Tallboy die een gigantische knots als arm heeft. De Exploder die op je komt afgestormd en ontploft als hij dicht genoeg is waardoor je helemaal vol met een giftig slijm hangt. Ze hebben ook allemaal weak points waardoor je ze vlotter kan neerhalen, maar je moet snel zijn want ze kunnen enorm snel zijn.

Choose Your Cards Wisely

Een leuke toevoeging aan de game is het nieuwe kaartsysteem. Elke keer als je een run kiest, moet je een kaart kiezen die je Cleaner een kleine boost geeft. Maar ook een Corruption Card die je run er deels anders kan laten uitzien, vergelijkbaar met een kleine side quest. Je kan nieuwe kaarten vrijspelen door de Supply Line aan te vullen, wat dus helaas niet beschikbaar is voor de solo spelers onder ons. Om ten volle te kunnen genieten van de game kan ik ten sterkste aanraden om met vrienden of willekeurige andere spelers te spelen.

Naast de kaarten zijn er ook nog nieuwe Cleaners vrij te spelen alsook verschillende skins voor alle Cleaners. Opnieuw niet beschikbaar voor de solo campaign… Al deze side content kan je vinden in Fort Hope, een algemene basis waar je in terecht komt na Act 1. Hier kan je je kaarten deck beheren, al je Cleaners aanpassen, je Supply Line aanvullen en gebruik maken van de shooting range. Hier hangen zo goed als alle wapens omhoog om ze allemaal te kunnen uittesten met verschillende attachments. Zeker een aanrader om ze allemaal eens vast te nemen en mee te knallen. De handeling van de wapens voelt ook zeer goed aan, zeker een verbetering sinds Left 4 Dead!

Back 4 Blood is zeker een waardige opvolger van Left 4 Dead. Hoewel ik enkele bedenkingen heb bij het ‘online only’ aspect en het feit dat de solo campaign je heel veel ontzegt wat de game te bieden heeft. Geen Supply Line, geen nieuwe kaarten, geen nieuwe Cleaners en geen achievements of trofeeën. Toch een heel rare keuze vind ik zelf. Ik snap dat de game veel beter speelt met vrienden, maar steek er dan geen solo campaign in waar de AI ook niet bepaald sterk is.

Maar de game zelf speelt ontzettend vlotjes en elk wapen voelt ook zeer goed aan. En de game heeft enorm veel wapens om uit te kiezen die je kan upgraden met verschillende attachments. Het verhaal mag dan redelijk cliché en flauw zijn, maar dat doet er niet echt toe in dit soort games naar mijn mening. Het nieuwe kaartsysteem is een leuke verfrissing van het genre en zorgt voor weer wat meer replay value. Kort samengevat, er is misschien nog wat werk aan, maar Back 4 Blood delivered wel in het ‘good old fun’ aspect! En dat is naar mijn mening waar dit genre om draait.

• Een waardevolle Left 4 Dead opvolger
  • Wapens spelen zeer vlot
  • Kaart systeem zorgt voor replay value