Af en toe mis ik de aankondiging van een game compleet, kan gebeuren uiteraard tijdens deze drukke tijden. Babylon’s Fall was me zo dus totaal ontglipt totdat ik plots een bèta key toegestuurd kreeg. Ik ben niet de persoon die snel een game links laat liggen, dus ik ben er ook onmiddellijk ingevlogen. Na even mijn Square Enix account te linken aan deze game kon ik er in vliegen, zodat ik jullie nu mijn eerste indrukken even op digitaal papier kan zetten.
Where do I go from here
Vooraleer je echt van start kan gaan, na het linken van je Square Enix account en in te loggen natuurlijk, moet je eerst een character maken. Tijdens deze bèta had ik keuze uit 3 verschillende rassen, elk met een unieke ability. Zelf ben ik voor de Geleilion gegaan omdat deze er het coolste uitzag, en daarna kon ik type A of B kiezen, wat eigenlijk zoveel wou zeggen als een mannelijk of vrouwelijk voorkomen. Om mijn character te customizen kreeg ik dan een paar standaard opties, maar hier vond ik de game op grafisch vlak toch wel even tegenvallen en had ik schrik voor de rest van de game. Mijn character zag er, ongeacht welk haartype of andere opties ik selecteerde, allesbehalve flaterend uit en het voelde voor mij een beetje aan als een terugkeer naar de beginjaren van de PS4, bijna PS3 zou ik zelfs durven zeggen.
Maar dan verscheen mijn character in de hub, en mijn angst vloeide even snel weer weg als hij gekomen was. Babylon’s Fall is niet onmiddellijk de mooiste game die ik in de afgelopen periode gespeeld heb, maar het kon er zeker mee door. Het personage zelf zag er ook ineens een stuk beter uit en, dankzij het armor, ook een stukje gedetailleerder. Alles leek geverfd te zijn op mijn scherm, wat ik best kon smaken als het komt op visuele presentatie. Verder waren de dungeons, waar ik zo meteen wel op terugkom, en de hub wereld niet veel om over naar huis te schrijven. Er viel weinig spannends te beleven en het voelde allemaal ook niet zo heel levendig, op een deel andere online spelers na.
Into the dungeons
Maar goed, dat is ook niet hetgeen dit spel lijkt op in te zetten. In de hub kan je een winkel terugvinden, enkele leaderboards en personen die je toegang geven tot het quest menu. Door de opzet van deze hub waande ik me een beetje in een Monster Hunter game, waar ongeveer dezelfde summiere lay-out gebruikt wordt. De manier waarop je quests kan starten, en een team rekruteren om dit mee te doen, was vrij simpel opgezet en werkte erg goed. Van alle quests die ik heb gespeeld is er geen enkele keer een moment geweest waarop ik tegen issues aan liep. Voorlopig konden we een zestal levels van de toren spelen. Inderdaad, het leek wel dat er een specifiek doel is om te halen in deze dungeon crawler en dat is de top bereiken van een toren. Hoe dat in het verhaal past, moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven aangezien er in deze bèta geen verhaal of tutorials aan te pas komen. Je werd volop in de actie gesmeten.
En dat is juist hetgeen wat deze game zo goed maakt. De levels zelf waren vrij standaard en niet meer dan lineaire routes die je moest volgen waar je hier en daar eens moest springen over vallen (die eigenlijk meestal niet meer waren dan wat spikes) en je links en rechts eens een kist of andere doodlopende punten kon vinden waar je wat geld kon oprapen. Qua level design is er niet zo veel te zeggen dus, dat viel een beetje tegen voor de single-player momenten. Als je samen aan het spelen was, stoorde dat minder omdat je dan in volle focus samen door kon sprinten naar de volgende afgesloten arena vol monsters om de zalige combat op los te laten. Op vlak van monsters treffen we ook, toch in de bèta, weinig variatie en de enige “boss” die ik heb kunnen doen verpeste een mogelijks episch gevecht vooral door constant andere vijanden op te roepen waardoor de focus minder op een originele boss battle lag en het eerder een endurance ronde werd.
Jack of all trades
Soit, laat ik alvast zeggen dat de combat echt wel hetgeen is dat voor mij deze game interessant wist te maken en al mijn voorgaande kritiek even aan de kant kon schuiven. In deze game draag je niet één of twee wapens maar eigenlijk vier tegelijkertijd. Je kan individuele wapens equipen op vier slots, eentje voor een lichte aanval, een zware aanval en twee speciale aanvallen. Die laatste vereisen wel het gebruik van MP. Elk van deze slots is gemapped aan een knop waardoor je on-the-fly kan wisselen tussen je wapens en gekke combo’s maken in een erg dynamische speelstijl. Zelf had ik een boog staan als heavy wapen, een zwaard als light wapen en dan twee magic wapens voor mijn speciale aanvallen.
Na elk level krijg je een hele hoop relics, wat in principe doosjes zijn met allerlei voorwerpen in, die me wat deden denken aan het loot-systeem uit Destiny. Hierin kunnen een hele hoop wapens en wapenuitrusting zitten die variëren in zeldzaamheid en in bruikbaarheid, elk met een “power level” om aan te geven waarmee je progressie kan maken op je character. Je heb daarnaast ook een algemeen level, dat omhoog gaat door vijanden te verslaan en experience te verzamelen, maar dat staat dus los van je algemeen “power level”.
Zoals je eerder al kon lezen kan je ook equipment kopen in de hub, maar daar zat er voor mij wel al een zeer groot minpunt. Als je wapens en uitrusting vanuit je menu bekijkt, kan je zien welke betere of slechtere stats hebben dan je huidige. Vanuit het winkelmenu is dat echter niet het geval, en ik zie ook niemand de hele tijd switchen tussen de winkel en je eigen menu of alles opschrijven om daarna te controleren. Dit is toch iets waarvan ik hoop dat ze dat nog oplossen, want dat is volgens mij een kleine effort met een grote impact.
Conclusie
Babylon’s Fall voelt, op het eerste zicht, een beetje aan als een mix tussen Monster Hunter en loot-based games zoals Destiny. Echter gaat het uiteraard heel wat dieper dan deze vergelijking, want het is de interessante combat die de show weet te stelen en deze game toch de moeite maakt om te checken. Of deze game echt voor het grote publiek gaat zorgen is nog maar de vraag, want zonder verhaal en met voorlopig enkel het zicht op een handjevol levels waarvoor je toch wel redelijk moet gaan grinden om het einde te halen lijkt de game niet onmiddellijk de meest aantrekkelijke op de markt. Wat wel een bonuspunt is, is dat het spel cross-play ondersteunt en je dus zowel kan samenspelen met PS4, PS5 als PC-spelers.