Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream

Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream
Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream
Release Datum:Genre:Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik kan wel opzoeken hoeveel Atelier games ik al heb besproken in reviews, maar daarmee weet ik niet hoeveel titels ik juist heb gespeeld. De formule van de games blijft grotendeels hetzelfde maar toch is elke game uniek, wat op zich al een hele prestatie is. Als je al een reeks Atelier games achter de kiezen hebt ontwikkel je daarom een voorkeur van zekere opties die soms wel, soms niet aanwezig zijn. Zo gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar games zonder kalender en tijdsdruk om quests te voltooien. Ik kijk echter verder dan mijn voorkeuren en kan toegeven dat ook games met, voor mij, minder geliefde elementen de moeite waard kunnen zijn. Los van mijn voorkeuren zijn er natuurlijk andere factoren die bepalen of een game een succes wordt en/of een sequel krijgt. Maar hier is hij dan, Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream.

Persoonlijk had ik mij niet verwacht aan een tweede Atelier Sophie aangezien ik de eerste game best basic vond. Misschien had ik op dat moment echter een overkill van het genre door het spelen van een volledige bundel die 3 games bevatte. Natuurlijk ga ik deze opvolger bekijken met een volledig frisse blik en zullen we nu samen ontdekken of Sophie een noemenswaardig avontuur gaat beleven.

This is Sophie

Sophie is, uiteraard, de alchemist in het spel. We hebben weer een goedlachse, energieke jonge dame in ons midden waarmee we op reis vertrekken. Uit het vorig spel kon je nog onthouden dat ze vergezeld werd, en eigenlijk nog steeds wordt, door een vliegend, pratend boek genaamd Plachta dat haar bijstaat om een betere alchemist te worden. Mensen die het eerste spel niet hebben gespeeld kunnen in het startscherm van dit spel het voorgaande verhaal raadplegen. Natuurlijk staat deze vol spoilers voor degene die de voorloper nog willen spelen, maar de informatie is wel aangenaam en nuttig voor mensen die enkel op deze sequel willen vliegen. In dit spel begin je met het bezoeken van een immense boom in het midden van het woud. Eenmaal hier aangekomen word je echter een andere wereld in geslingerd en ben je Plachta kwijt. Als een goede vriendin ga je uiteraard op zoek naar haar maar al snel kom je er achter dat deze wereld erg verschilt van je eigen realiteit. We bevinden ons vanaf dan in de droomwereld, geschapen door de godin Elvira. Elvira neemt ieders dromen waar en selecteert wel eens mensen om hun, samen met hun droom, in haar droomwereld te laten verblijven. Hier is Sophie blijkbaar belandt maar op een alternatieve wijze, aangezien ze niet in haar slaap is meegevoerd door Elvira. Uiteraard komen hierdoor meer en meer vragen naar boven bij jezelf en de huidige bewoners van de droomwereld waardoor je op zoek gaat naar antwoorden.

This is alchemie

De Atelier games bieden je de kans om items, wapens, kledij en alles wat je nodig hebt in je avontuur te maken naar hartenlust, dit is zowat algemeen bekend. Dit gaat gepaard met vrijgespeelde recepten, levels, kwaliteit van items die doorheen het spel verbeteren, enzoverder. Ook in dit tweede avontuur van Sophie is dit niet anders. Er zit echter een twist in het concept, zoals ook wel vaker wordt gedaan in de reeks. Sophie haar alchemie is, zoals in het eerste spel, terug op basis van ideeën en ingevingen die je zogezegd vrij speelt door te voldoen aan voorwaarden. Best geloofwaardig eigenlijk dat je, door ergens te passeren, een vijand een bepaald aantal keren te verslaan of een boek te lezen, een ingeving krijgt rond een nieuwe uitvinding. Je kan dus netjes in je boek opzoeken welke situatie of voorwaarde je moet ondergaan om je nieuwe recept te bemachtigen. Het ene recept zorgt dan weer dat het volgende vrij kan komen enzoverder.

En wat is de twist dan? Wel, een mede alchemist die je vergezeld op je reis heeft haar eigen lijst met recepten en levels bovenop die van Sophie en een gedeelde lijst. In deze game kan je dus kiezen wie tijdens het brouwen aan de cauldron staat. Het maakt het vrijspelen van nieuwe recepten net dat beetje uitgebreider en veelzijdiger. Daarbij is elk gebruik van de cauldron uniek. Zoals altijd heeft elk verzameld en gecreëerd item zijn eigenschappen en kwaliteit, maar nu heeft elk item ook elementen die elk een puzzelstukje vormen. Door ze samen te voegen probeer je een rooster zo goed en kwaad mogelijk te vullen wat zal bijdragen aan zijn kwaliteit en eigenschappen, maar ook aan de kans dat er een super succes plaatsvindt, wat op zich betekent dat je zelfs meer krijgt dan je verwacht.

This is the adventure

Sophie is al snel met een nieuwe kliek vrienden op reis om bepaalde vragen te beantwoorden en zichzelf verder te leren kennen. Hiervoor doorkruisen ze velden, bossen, steden, … kortom allerlei gebieden die vol mensen en monsters zijn. Mensen zijn makkelijk. Daar praat je mee, krijg je soms een tip of een missie van en dragen zo bij aan je verhaal en avontuur. De monsters in het verhaal daarentegen zijn… een ander verhaal. Kenners van de Atelier games weten dat je in de game je mannetje moet staan en klaar moet zijn om monsters links en rechts te vellen. Kracht is echter niet de ultieme troef, maar je items en alchemie wel. Toch is training en ervaring een must, al is het maar voor de items die je krijgt na de winst. Ook nu is er weer gekozen om je vijanden weer rond te laten lopen in de velden en bossen. Gevechten start je ook weer door fysiek contact te maken met één van deze wezens. Alle monsters in een zekere nabijheid sluiten zich op dat moment aan bij je gevecht en vormen je tegenpartij. Strategisch filteren is daarbij wel vaker de boodschap aangezien je je tegenstand kan uitdunnen door ze bij elkaar weg te lokken en in kleinere groepjes uit te dagen en te verslaan. Je kan elk gevecht daarbij beginnen met een voordeel door op je vijand in te slaan alvorens je gevecht te beginnen. In het spel ontdek je al snel een manier om het weer te beïnvloeden om zo meer en verder te verkennen, maar ook de monsters in de omgeving te beïnvloeden. Ook dit draagt bij aan een gevarieerde en strategische gameplay wat weer een troef erbij is in vergelijking met zijn voorganger.

Conclusie

Atelier Sophie 2 is een creatief en ontspannend vervolg op het eerste deel. Het verhaal kent, in vergelijking met zijn voorloper, meer wentelingen en aangename twists die het spannend en boeiend houden, iets waar ik wel wat angst voor had aangezien ik het in deel 1 wat miste. Ik merk in de game meerdere elementen op die een vooruitgang zijn op Atelier Sophie: Alchemist of the Mysterious Book. De game ziet er mooi uit en speelt erg vlot maar heeft af en toe probleempjes met zijn camera die zich in ongemakkelijke hoeken en kanten draait. Dit is echter uitsluitend op de momenten dat je in je atelier of een andere kamer wilt rondsnuiten waardoor het een zeldzaamheid wordt. Er zijn wat unieke elementen te bespeuren in de game, maar de bekende succesformule van de Atelier reeks blijft aanwezig.

Good

  • leuk vervolg
  • goed verhaal

Bad

  • camera werkt soms tegen
7.8

Goed

Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password