Assassin’s Creed Valhalla

Assassin’s Creed Valhalla
Assassin’s Creed Valhalla
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ubisoft en Assassin’s Creed zijn twee begrippen die al jaar en dag hand in hand gaan. En met deze franchise hebben ze al heel wat gamers weten te plezieren en in sommige gevallen ook teleurgesteld. Niet elke game in de reeks was goed, maar er zitten ook wel wat uitschieters tussen. Al is dit natuurlijk een kwestie van smaak. De ene is misschien meer geïnteresseerd in piraten en de andere in Vikings. En dat komt best goed uit want de nieuwe Assassin’s Creed Valhalla gaat dan ook over de brutale Vikings! Ik heb voor jullie ettelijke uren in deze game gestoken om te zien of we deze game bij de betere of de slechtere games van de reeks kunnen klasseren.

Eivor the Wolf-Kissed

Je start het verhaal met een jonge Eivor die het reilen en zeilen van het leven van een Viking nog moet leren. Er is een feest aan de gang want de clan waar Eivor deel van uitmaakt heeft net een alliantie gesloten met een andere clan en dat moet gevierd worden. Maar lang kan er niet worden gefeest omdat het dorp wordt aangevallen en al snel worden ze overrompeld door een vijandige clan. De ouders van Eivor overleven deze aanval jammer genoeg niet, maar de kleine rakker weet zelf nog net op tijd te ontsnappen met de hulp van Sigurd, de zoon van de koning van de bevriende clan. Uiteindelijk sukkelt hij tijdens de vlucht van het paard af en komt oog in oog te staan met een wolf die een klein hongertje heeft. Eivor krijgt het stevig te verduren tegen de wolf en wordt net op het nippertje (alweer) gered door een raaf. Voor de leken van de Noorse mythologie, de raaf is de vorm waarin Odin, de oppergod, vertoeft in Midgard (de aarde). Het is vanaf dit moment dat je het geslacht kiest van Eivor omdat er een hapering is in de Animus, het toestel dat er voor zorgt dat je herinneringen van een specifiek persoon in het verleden kan herbeleven. Van zodra het geslacht gekozen is, is de Animus weer stabiel en kan je weer verder.

Dan spoelen we een 17-tal jaar verder waar Eivor is opgenomen in het gezin van Sigurd waardoor ze elkaar nu als broers zien. Samen zoeken ze naar de man die verantwoordelijk is voor de dood van Eivor zijn ouders. Op dit moment voelde ik de kwaliteit van het verhaal tot in mijn schoenen zakken. Toch weer niet een wraak verhaal? Dat hebben we al verschillende keren gezien. Maar na een uurtje of twee had ik mijn moed weten te herpakken en zat mijn avontuur in Noorwegen er op. Sigurd en Eivor beslissen om naar betere oorden te trekken met iedereen van de Raven clan die zich geroepen voelde om mee te reizen. Zo gezegd, zo gedaan en vertrokken ze richting Engeland waar het verhaal eigenlijk pas echt begint.

Can we build it? Yes, we can!

Aangekomen in Engeland nemen ze het oude kamp over van de zonen van Ragnar Lothbrok, een gekende en beruchte Viking, dat nu in de handen is van Denen. Dit kamp wordt de nieuwe thuis van de Raven clan en kan wel een laagje verf gebruiken. Dus het ideale moment om een nieuwigheid in de game te leren kennen, namelijk het uitbouwen van je eigen settlement. Een goed functionerend dorp kan dan ook wel wat verschillende handelaars gebruiken om de economie goed draaiende te houden. Bovendien geeft elke shop die je bouwt je uiteraard ook een voordeel. Ik geef je even een paar voorbeelden. Bij het bouwen van de stallen kan je nieuwe paarden en vogels kopen en beide kunnen ook getraind worden. Je paard leren zwemmen? Het kan! Of als je de shop bouwt die de schepen kan onderhouden kan je je eigen longboat volledig aanpassen zoals je dit wenst, al dit is wel puur cosmetisch. De volgorde waarin je de verschillende shops bouwt, kies je volledig zelf natuurlijk. En hoe meer huisjes je uit de grond tovert, hoe hoger het level van je settlement zal stijgen en er nieuwe quests beschikbaar worden.

Maar om dingen te kunnen bouwen, heb je natuurlijk wel de juiste materialen nodig. Deze kan je het snelste verzamelen door met je crew de rivieren af te varen en dorpen, militaire basissen of kloosters te plunderen. Ik wil ook nog even meegeven dat er in deze game geen grootschalige gevechten op het water aanwezig zijn. De boot dient dus enkel om je van punt A naar punt B te brengen. Niet meer, niet minder. Het plunderen of raiden is ook een nieuwe feature in de game en past volledig in het Viking plaatje. Je ramt je boot op de kust terwijl je op je hoorn blaast en met mede Vikings het dorp als een gek in rent en alles en iedereen neerhaalt. Tot je uiteraard alles tot op het bot geplundert hebt in het dorp. Ik moet wel zeggen dat de raids vaak minder spectaculair aanvoelen dan ze klinken, en het is wel eens een rommeltje waar iedereen een beetje door elkaar aan het meppen is waar de meerderheid uiteindelijk altijd wint. De Vikings dus.

Na al dit was het hele wraak verhaal al lang vergeten en heeft het verhaal een nieuwe wending gekregen. Namelijk de clan van een mooie nieuwe woonplaats verzorgen en Engeland verder verkennen terwijl je verschillende allianties probeert te sluiten met de aansluitende gebieden. Dat zijn er wel wat, dus content genoeg om je even bezig te houden.

Like A Viking

Om te kunnen raiden moet je natuurlijk eerst wat kunnen vechten. Tijd om de combat eens onder handen te nemen. Ik denk deze eigenlijk het minst indrukwekkende is van de game. Je kan lichte en zware aanvallen uitvoeren met een paar verschillende wapens en enkele speciale vaardigheden gebruiken nadat je ze hebt vrijgespeeld. Verder kan je nog aanvallen ontwijken en blokken. Wat wel enorm vet is, is dat je nu wapens in beide handen kan dragen. Twee bijlen is beter dan eentje, toch? Absoluut! Je kan wat met combinaties experimenteren en de beste speelstijl zoeken voor jou. Het klinkt allemaal enorm indrukwekkend, maar vaak was de combat niet uitdagend en eerder repetitief na een tijdje. Terwijl je in Assassin’s Creed Odyssey een groot arsenaal had aan wapens, is het in Valhalla enorm beperkt. Ik durf niet goed te zeggen of dit al dan niet accuraat is met de Viking geschiedenis, maar als game liet het met momenten wel wat te wensen over.

Dan heb je uiteraard nog een skill tree waarin je zuurverdiende skill points kan inpompen. Deze skilltree is waarschijnlijk de meest onnodig uitgebreide skilltree die ik ooit in een Assassin’s Creed game heb gezien. Je moet enorm veel punten spenderen aan kleine upgrades zoals +2 attack of +1.8 range damage tot je effectief een nieuwe skill kan unlocken. De skilltree is ook onderverdeeld in verschillende takken zodat je kan kiezen of je liever meer melee, range of stealth damage doet. Je kan ook op elk moment alle skillpoints resetten om een nieuwe ‘build’ uit te proberen. Op zich een leuk idee maar eigenlijk niet genoeg uitgewerkt, of misschien zelfs te veel uitgewerkt waardoor het overdreven aanvoelt. Een klein nieuwtje in combat is de stamina meter. Als je te veel aanvallen ontwijkt of mis slaat dan kan je even niets meer doen. Dit doet je iets meer nadenken over je moves en voorkomt button mashen. Maar na een tijdje is deze meter zo goed als verwaarloosbaar waardoor je terug op de knoppen ligt te rammen. Zoals een echte Viking dat zou doen.

Als je Assassin’s Creed Valhalla koopt om een stille Assassin te zijn, ga ik je helaas moeten teleurstellen. Dit is zowat de eerste game in de reeks die zich meer focust op vechten en liefst zo brutaal mogelijk. Op zich niets mis mee, want het is een ontzettend fijne game maar dan eerder als een Viking simulator. In Odyssey kreeg je vaak enorm veel vrijheid om een bepaald fort aan te vallen zoals je dat zelf wou. In Valhalla word je eigenlijk eerder geduwd in de richting van het kamp al toeterend binnen te vallen.

Eivor the Explorer

Zoals je waarschijnlijk wel weet is Assassin’s Creed sinds Origins een andere weg ingeslagen en zich meer gaan focussen op het open wereld aspect en het ontdekken van de speelwereld. Valhalla is nu de derde game in deze reeks met weer een map om U tegen te zeggen. Het is nog lang niet zo gigantisch als Odyssey, maar er valt weer veel te ontdekken. De vorige twee games hadden een beetje het probleem dat de map volledig vol stond met icoontjes van allerlei activiteiten en plaatsen die je kon bezoeken. Dit kan redelijk ontmoedigend werken en daar hebben ze in Valhalla iets aan gedaan. Nu heb je een paar gekleurde bolletjes die aantonen wat voor soort schat je daar kan vinden. In de dorpen kan je dan weer de verschillende shops op de map zien. En het leukste is dat je de meest gekke dingen kan tegenkomen die niet op de map staan. Naar mijn mening is dat ook de betekenis van verkennen. De wijde wereld intrekken en zien wat er op je afkomt. Dat is zeker één van de grote troeven en verbeteringen van deze game.

Dan heb je nog de kwestie van jezelf te verplaatsen doorheen de wereld. Dit kan zowel met een boot of een paard, en uiteraard ook te voet. Zoals ik eerder al zei is de boot enkel een transportmiddel om je van je huidige bestemming naar je doel te brengen. Je hoeft eigenlijk zelf bijna niets te doen in beide gevallen want je kan automatisch de weg volgen en zelfs de boot of je paard naar je bestemming laten gaan zonder maar zelfs een beetje te moeten zweten. In de boot heb je wel de optie om ondertussen naar verhalen of liedjes te luisteren. Persoonlijk was ik zelf niet de grootste fan van zeegevechten maar na een tijdje is niets doen ook maar wat saai natuurlijk.

Als laatste wil ik ook nog meegeven dat deze game getest is op een PS5 en de game er enorm indrukwekkend uitzag! Ik heb zelden zoveel screenshots genomen in een Assassin’s Creed game. Helaas heb ik ook wel wat kleinere en grotere bugs gehad die me eens goed hebben doen lachen of vloeken. Als er een ander schip vanuit het niets verschijnt en ondersteboven op jouw schip beland kan je natuurlijk geen kant meer uit. Hier en daar had ik ook wat last van framedrops maar dit kwam best weinig voor. Verder zijn er gekende screen tearing issues op Xbox consoles, maar hier heb ik zelf geen last van ondervonden.

Assassin’s Creed Valhalla mag dan niet per sé thuishoren in het rijtje van de reeks maar het blijft een zeer fijne game, zeker als je je wel kan vinden in de wereld van Vikings. Er valt enorm veel te ontdekken in het oude Engeland zonder dat je wordt overrompeld door duizenden iconen op je map. De wereld ziet er prachtig uit zowel te voet, te paard als met de boot. Het uitbouwen van je settlement geeft je een fijn gevoel van vooruitgang en geeft je de nodige voldoening. Je kan hiervoor materialen vinden door te raiden of met andere woorden dorpen volledig te plunderen, platbranden en uitmoorden. Meer Viking dan dit kan het niet worden denk ik dan. De combat kan repetitief aanvoelen na een tijdje met een skilltree die wat overdreven is uitgebouwd, het kiezen van een bepaalde build werkt niet in deze game. Ook het hele stealth gebeuren is ver te zoeken in deze game want welke Viking is er nu graag stil?

• Visueel prachtige game
  • Settlement uitbouwen is een leuke nieuwigheid

• Onnodig uitgebreide skilltree