Ary and the Secret of Seasons

Ary and the Secret of Seasons
Ary and the Secret of Seasons
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Enkele jaren terug begon een gemotiveerd team aan een game genaamd ‘Ary and the Secret of Seasons’. Ik ben best verrast om te leren dat er, sinds 2017, slechts een klein, bescheiden team heeft gewerkt aan deze titel. Tegenwoordig wordt er immers meestal gewerkt met indrukwekkende grote teams. De opkomst van het indie-genre heeft hier uiteraard iets mee te maken. Ary and the Secret of Seasons is het resultaat van deze populaire stroming. Heeft dit klein team een waardevolle game kunnen afleveren? We kruipen in de huid van Ary en komen het snel te weten.

Welkom in Valdi. Een wereld waar 4 wachters wonen en waken. Deze 4 hebben elk de macht over één seizoen en beïnvloeden zo hun omgeving. Natuurlijk zijn het nog steeds ‘gewoon’ mensen die leven en sterven dus geven ze hun kennis en kunnen door aan de volgende generatie. Ary, die eigenlijk Aryelle is, is de dochter van de wachter van de winter, maar is niet zijn leerling. Dit is, of was, haar iets oudere broer ‘Flynn’. Deze is echter enkele weken terug verdwenen. De meeste mensen nemen aan dat hij dood is, maar Ary blijft geloven dat hij nog leeft en dat ze hem kan vinden en redden. De vier wachters van de seizoenen dragen een belangrijke missie met zich mee. Eeuwen geleden hebben de eerste wachters immers een duistere macht opgesloten met behulp van de legendarische warrior. Sindsdien bewaken zij het portaal waarachter de duistere macht zit opgesloten. Nu wordt de wereld echter bedreigd door een onbekende macht. Het is nog onduidelijk wat de motieven en het doel juist is maar het is wel duidelijk dat de wachters en hun geheime missie in gevaar zijn. De 4 wachters worden daarom samengeroepen voor een spoedvergadering waar Ary naartoe sluipt in plaats van haar rouwende vader. Natuurlijk blijkt ze al snel erg bekwaam als vervangende wachter en doet ze haar uiterste best om de seizoenen onder de knie te krijgen.

Ary de student

Zoals gezegd is Ary niet de echte leerling van haar vader, de wachter van de winter. Door de samenloop van omstandigheden en Ary haar enthousiast en gemotiveerd karakter grijpt ze echter haar kans om haar vader te vervangen op de spoedvergadering. In het begin heb je enkel de mogelijkheid om het seizoen van je vader op te roepen maar na verloop van tijd volgen de andere seizoenen. Uiteraard gelden er algemene regels, heeft elk seizoen zijn eigen plus- en minpunten en heb je al je krachten nodig om verder te raken in het spel. In Valdi raak je niet alleen in het bezit van de seizoenen, maar vind je ook allerlei items die je van andere en ongewone vaardigheden voorzien. Zo kun je na een tijd een dubbelsprong doen, gouden objecten verplaatsen zonder veel moeite en meer. Nadat je aan je missie bent begonnen kom je al snel erg veel puzzels en omgevingen tegen waar je niet vooruit raakt zonder je nieuw verworven krachten en mogelijkheden te gebruiken.

Ary de zwaardvechter

Uiteraard kom je vijanden tegen op je reis. De meest voorkomende zijn een soort van hyena-mensen die in de wildernis leven. Ary vindt in het begin van het verhaal het houten zwaard terug van haar vermiste broer en besluit dit bij te houden en te gebruiken. Je moet het hier niet mee blijven redden en vindt gelukkig wel vaker een upgrade waardoor je steeds beter en steviger in je schoenen staat. Je hoeft gelukkig niet hier op te blijven wachten om jezelf te verbeteren. Doorheen je rondreis kom je schatkisten tegen vol munten en krijg je de kans om diezelfde munten te verdienen in side-quests. Deze kan je gebruiken om jezelf te upgraden in de relatief traditionele zin: Je maakt je aanvallen en mogelijkheden er sterker en beter mee.

Een zwaard hebben wilt echter niet zeggen dat je jezelf kunt behelpen. Je leert om aan te vallen, aanvallen te paraderen en natuurlijk te ontwijken. Na verloop van tijd kom je ook in het bezit van een katapult en een kracht genaamd ‘zonnewende’ waardoor je je mogelijkheden in gevechten nog een stukje uitbreidt. Gevechten lopen zo’n beetje als je zou verwachten met deze opties. Je maakt het meest kans op overleven door gevechten één op één uit te vechten en strategisch en bewust te ontwijken, te paraderen en aan te vallen.

Ary de avonturierster

De puzzels en situaties die Ary tegenkomt in haar avontuur zijn best veelzijdig, uitgebreid en creatief. Uiteraard staan al je vaardigheden centraal om tot de oplossingen te komen. Je kunt dus de seizoenen op bevel oproepen en zult dit ontelbaar vaak doen en combineren. Wat erg belangrijk is om te onthouden is dat je het seizoen dat domineert in de omgeving niet kunt oproepen. Is het land bijvoorbeeld ondergedompeld in sneeuw, dan kun je de winter niet gebruiken in die regio. Daarbij komt dat je geen 2 seizoenen, die zich om je heen manifesteren in bolvormige ruimtes, op dezelfde plaats kunt verschijnen. 2 Bollen kunnen elkaar dus niet overlappen. Dit wilt zeggen dat je tweede bol, als hij tegen een andere aankomt, stopt met groeien en kleiner blijft dan hij normaal zou worden. Daarbij komt ook nog dat je bepaalde rotsen tegen zult komen die je krachten plaatselijk versterken. Roep je dus een seizoen op dat zo’n steen raakt zal deze je seizoensbol aanzienlijk vergroten. Naargelang het verhaal kom je nog veel meer tegen. Het is en blijft dus de boodschap om te blijven experimenteren. Wat elk seizoen juist teweeg brengt ontdek je dus best zelf aangezien het vooral afhankelijk is van de locatie waar je bent en je actie uitvoert.

Ary de patch

De game is gemaakt voor het jongere publiek. Dit is duidelijk aan de tekenfilm-achtige, speelse vormgeving en zachte kleuren. Het is zo’n kindvriendelijke game die zelfs de vijanden even zachtaardig uitbeeld als de helden. Momenteel wordt het spel gepest door enkele pijnlijke glitches en bugs. Dit is ongetwijfeld iets wat de ontwikkelaars zullen rechtzetten met wat patches. Tot dit gebeurd is is de gameplay jammer genoeg, met momenten, gewoon onaangenaam. Side-quests die crashen en je niet meer kunt afronden, visuele bugs en glitches zoals water wat ontbreekt in de rivier terwijl je erin zwemt, seizoenen die ongepland switchen tussen 2 opties omdat je je camera bediend, kostuums en visuele instellingen die het ene moment zichtbaar zijn en de volgende verdwijnen,… De game zit vol met elementen die jammer genoeg hevig storen. Zelfs de jongere garde onder ons zal zich storen aan de visuele tekortkomingen en mankementen. Hopelijk raken deze problemen snel opgelost.

Ary and the secret of seasons is een leuke kindvriendelijke game. De gameplay is aangepast aan de jongere garde aangezien hij veelzijdig maar niet uitgebreid uitdagend is. De puzzels daarentegen vragen, met momenten, wel wat inzicht en creativiteit die niet altijd voor de hand ligt. Geen puzzel of situatie is echter onmogelijk of onlogisch en vraagt soms gewoon dat beetje meer experimenteren dan je zou verwachten. Ik hoop echter met heel mijn hart dat de overduidelijke glitches en problemen snel opgelost zullen worden aangezien ze een doorn zijn in de zij van een potentieel prachtige game.

• teveel bugs op het moment om goed te zijn
6.2