Another Code: Recollection

Another Code: Recollection
Another Code: Recollection

Ik herinner me nog vaag de eerste momenten met mijn Nintendo DS, zoveel jaren geleden. Een van de eerste games die ik er op had, was Another Code: Two Memories. Enkele jaren later heb ik ook het vervolg, Another Code: R – A Journey into Lost Memories op de Wii gespeeld en ik kan me herinneren dat ik best genoten heb van beide games. Het was dan ook een aangename verrassing om te zien dat beide herwerkt zouden verschijnen voor de Nintendo Switch als Another Code: Recollection. Ik heb zonet de volledige game (nuja, de twee herwerkte games) uitgespeeld en ben klaar om de ervaring met jullie te delen.

Heavy story and themes

De originele Another Code games zijn volledig verschillend tegenover hun origineel, en dit op meerdere manieren. Om er voor te zorgen dat de ervaring wat uniform verloopt, zijn de visuals volledig geüpdatet en gelijk getrokken. Ik moet zeggen dat de visuele stijl er zeker goed uit ziet en me ergens wat deed denken aan gelijkaardige games zoals Life is Strange. Helaas zijn de omgevingen wat minder interessant om naar te kijken, en missen ze dezelfde liefde die character modellen wel kregen. Verder zijn de puzzels aangepast en zijn er ook heel wat quality-of-life verbeteringen aangebracht. Maar laten we nog niet te veel vooruitlopen op de feiten. We zetten even een stap terug en bekijken even het belangrijkste aspect van deze game, en dat is het verhaal.

In het verhaal, dat in twee delen verteld wordt, volgen we de tiener Ashley die haar moeder op tragische wijze verloor toen ze nog heel jong was. Haar vader werd dood gewaand, maar op een dag krijgt ze een brief met een uitnodiging om naar een eiland te komen om haar vader te ontmoeten die blijkbaar dus nog leeft. Bij deze brief zit een toestel, de DAS, welke ze meepakt naar het eiland. Op zoek naar haar vader ontmoet ze een jongeman die, net zoals Ashley, bepaalde stukken geheugen kwijt is. Ashley wordt namelijk geplaagd door incomplete herinneringen die ze niet helemaal kan thuisbrengen, herinneringen van haar moeder en uiteindelijk ook van een geheim project, de ANOTHER.

In het tweede deel, dat zich enkele jaren later afspeelt, bevinden we ons aan het meer Juliet waar ze uitgenodigd werd voor een kampeertrip. Al vanaf het begin loopt alles mis voor haar en al snel duiken elementen uit haar verleden, inclusief nieuwe herinneringen van haar moeder, en wordt het tijd om bepaalde onopgeloste vragen van antwoord te voorzien. Beide delen zijn enorm interessant en behandelen enkele zware thema’s waaronder verlies, tragedies en de complexiteit van het menselijke geheugen met een prachtige onderliggende boodschap. Af en toe verliest het verhaal wel wat momentum en voelen bepaalde beslissingen wat vreemd aan. Zo is Ashley iemand aan het volgen, om daarna rustig met iemand in gesprek te gaan in plaats van de achtervolging verder te zetten. Eenmaal na het gesprek gaat de achtervolging dan weer gewoon verder zonder meer, en zo momenten halen je toch wel even uit de flow.

Puzzling

De games waren initieel point-and-click games, en zijn dat nog steeds in bepaalde zin met een wat lossere besturing waardoor je vrij kan rondlopen in de verschillende gebieden. De puzzels zelf zijn, naar mijn gevoel en mening, niet al te moeilijk en de hints zijn steeds in de buurt van de puzzel te vinden. Met de camera functie van de DAS kan je ook foto’s nemen van de hints zodat je deze tijdens een puzzel te allen tijde kan bovenhalen om je te helpen. Enkele puzzels vereisen ook motion controls, wat bij mij niet altijd even goed functioneerde. Je kan overigens ook een richtingaanwijzer aanzetten voor Ashley die je steeds op het juiste pad houdt, zodat je de focus meer op het verhaal kan leggen en minder op het zelf rondzoeken naar de volgende puzzel of trigger om het verhaal verder te laten verlopen. Dit is een handige optie voor wanneer je geen zin hebt om nodeloos rond te dwalen, maar hierdoor mis je uiteraard wel wat optionele dialoog en de papieren kraanvogels die functioneren als kleine collectible in de game. Door deze te scannen krijg je nog wat extra verhaal mee, maar het is geen must om deze allemaal te verzamelen.

Another Code: Recollection zal zeker geen Game of the Year award in de wacht slepen, maar is wel een zeer aangename en rustige game om even uit al het geweld van andere games te stappen. Het verhaal heeft zijn sterke punten en weet een mooie uiteenzetting te brengen, maar durft hier en daar wel eens een traag moment te introduceren waar je doorheen moet kunnen zien. De puzzels zijn zeker niet te moeilijk, hoewel er hier en daar toch een pittigere kan tussen zitten. De game zelf is niet de langste game, en valt uit te spelen op zo een 15-tal uren, wat echt wel lang genoeg is. Had de game nog langer geweest, dan vrees ik er voor dat het verhaal hier echt de dupe van geweest zou zijn.

Mocht je de game eerst eens willen proberen, dan kan je altijd de demo hierzo downloaden en je progressie overzetten naar de volledige game.

• Interessante puzzels, die niet té moeilijk zijn maar ook niet te gemakkelijk
  • Mooie herwerking van de originele DS en Wii games