Anno 1800 Bright Harvest DLC

Anno 1800 Bright Harvest DLC
Anno 1800 Bright Harvest DLC
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Zo! Daar zijn we weer! Deeltje 2 (van de 3) van het tweede seizoen voor deze game! Voorgaande deel kan je hier nog even checken. Trouwens, heeft Ubisoft beslist om dit deel vroeger uit te brengen of lopen de getijden zodanig door elkaar dat je soms niet meer weet welke dag, maand of zelfs jaar het is? Ik laat die keuze volledig aan jullie over trouwens, ik ploeg gezellig verder…

Decoraties voor gevorderden

Wat is er nu weer bij gekomen? Wel, Anno 1800 miste altijd wat decoraties die meer aan het platteland grensde dan aan de stad of de industrie, maar dit gedeelte gaat dit oplossen! Op het moment dat je een aantal boeren op je eiland hebt, krijg je toegang tot een speciaal decoratie icoontje. Hierin zitten een aantal mooie decoraties die niet alleen passen bij de gezellige huisjes van de boeren in de stad, maar ook bij de verschillende boerderijen en fokkerijen. Zoals? Wel, zo kun je nu eindelijk hekken om de gebouwen plaatsen om de afscheiding duidelijk te maken. Daarnaast heb je ook decoraties zoals: hooibalen, een heuse hooiwagen, een waslijn en een houthakkers plek. Als je het platteland nog realistischer wilt maken kun je ook kiezen voor een houten wegwijzer, zo dat iedereen weet waar ze heen moeten. Toegegeven, het ziet er wel leuk uit allemaal. Alleen jammer dat het enkel in de Oude Wereld werkt.

Meer decoraties? Jazeker! De fabrieken hebben nieuwe opties gekregen, waardoor het mogelijk is om je het gevoel te geven in een écht industriegebied te wanen. Met de baksteenmuur en ijzeren poort kun je eindelijk al die lelijke fabrieken afschermen en is er een concrete vloer die je kan plaatsen. En bij de haven komen er natuurlijk ook de kisten, vaten en houten vrachtkisten bij. Deze decoraties worden vrij gespeeld bij de tweede bevolkingslaag en zijn wederom enkel voor de Oude Wereld beschikbaar.

En de boer? Hij ploegde verder…

Leuk allemaal maar omdat dit geen Sims game is maar een Anno, vroegen wij ons af of er ook iets inhoudelijk is veranderd? Je hebt snel toegang tot de silo. Die kun je namelijk plaatsen bij je boerderijen en fokkerijen en zorgen ervoor dat je producten beter worden opgeslagen. Helaas, twee gebouwen naast elkaar kunnen niet gebruik maken van dezelfde silo, waardoor je toch wel wat silo’s bij een desbetreffend gebouw moet plaatsen. Echter, ze zullen je werkkracht van 100 naar 200 procent brengen wat het productieplaatje wel een stuk sneller doet gaan. Hierdoor heb je wel minder van de productiegebouwen nodig, wat op zijn beurt weer plaats maakt in de tweede laag van de bevolking én voor andere takken van je industrie én entertainment voor je bevolking. Trouwens, in de Nieuwe Wereld werken deze silo’s wél maar je moet eerst de Obreros (de arbeidersklasse) op je eiland hebben.

De tweede toevoeging dan. De tractor. Met heus tromgeroffel kondigt dit nieuw snufje zich aan om ook hier weer de productie te gaan verbeteren. Echter, hou de hoera-stemming nog even voor je. Want dit huzarenstukje komt pas vanaf 500 engineers zijn intrede maken én het kost ook wel wat. De tractor-schuur heb je vanaf 5000 muntstukken, twintig stalen balken en tien stoommachines. En ook hier geldt weer dat elk productiegebouw zijn eigen schuur nodig heeft. Het onderhouden van de tractoren is ook niet zo eenvoudig. Er moet eerst olie naar het benzine gebouw gepompt worden, daar wordt er (natuurlijk) benzine van gemaakt en zo wordt het naar de traktor-schuren verdeeld. Als je interne schakels dit goed op elkaar laten volgen is er geen probleem natuurlijk, maar als er ergens een kink in de kabel komt, zit je met dure dingen opgescheept die geen échte meerwaarde hebben. En ja, natuurlijk is het handig dat de werkcapaciteit van 100 naar zowaar 300 procent kan schieten. Maar tevens enkel op de bovenstaande voorwaarde. Je graanboerderij gaat trouwens hiermee van 144 naar 214 velden en zo kun je proberen om je graanproductie te verminderen in kwantiteit en te vermeerderen in capaciteit.

Conclusie

Ja, met de silo en de tractoren gaat de productie van je producten er op vooruit. Hierdoor kun je de productieketen een pak verbeteren. Het zorgt ervoor dat je minder boeren nodig hebt en minder van dezelfde productie gebouwen. Het is dus een stuk efficiënter dan voorheen, ook al zal je voor de tractoren toch even je portefeuille moeten trekken. Dankzij de decoratieve elementen is het voor de luttele som van 7 euro toch waard om even je eigen portefeuille te trekken en deze toevoeging aan te schaffen.

Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password