Amnesia Collection

Amnesia Collection
Amnesia Collection

Bijna 8 jaar geleden kwam Amnesia: The Dark Descent uit op PC, een survival horror game dat volgens velen nieuw leven in het genre heeft geblazen.  Rennen door een duister kasteel, achtervolgd door gruwelijke wezens, puzzels die je moet oplossen in een meest duistere sfeer, dit wordt nu overgebracht naar de Xbox One met de Amnesia: Collection.

Amnesia: Collection voor Xbox One bevat alle gereleasde delen van de Amnesia reeks. Amnesia: The Dark Descent met zijn toebehorende Amnesia: Justine, een toevoeging op Amnesia: TDD na een geweldige ontvangst door het grote publiek. En Amnesia: A Machine for Pigs, de release die beter was uitgesteld.

Amnesia: The Dark Descent werd alom geprezen als een survival horror spel waar passie inzat, dit sprak de mensen aan.  Het begint simpel, je wordt wakker in een kasteel zonder geheugen (amnesia natuurlijk!). Doorheen het kasteel zal je brieven vinden, achtergelaten door je eigen character, nog voor hij zijn geheugen was verloren. Doormiddel van deze brieven kan je een verhaal bij elkaar puzzelen en hopelijk zo het spel overleven.  Onderweg best niet vergeten de talloze monster te ontwijken, want wapens zal je niet vinden in dit kasteel. Je enigste opties zullen vluchten en verstoppen zijn als je wilt overleven. En hopelijk kan je goed tegen stress, want een puzzel oplossen met de geluiden en muziek die de duistere sfeer in het kasteel naar boven brengen kunnen soms teveel worden, zelfs voor de stoerste man!

Amnesia: Justine, bracht meer Amnesia. Het spel zelf heeft niet veel speeltijd nodig om te completen, maar het was meer Amnesia. En er was zeker een publiek voor.  Om te compenseren voor de korte speeltijd hebben ze een aanpassing gedaan. Telkens je in Justine stierf, moest je helemaal opnieuw beginnen.  Laat dit je zeker niet afschrikken, het verhaal, geluid , muziek en de omgeving creëren weer een fantastische sfeer waar je zeker jezelf in kan verliezen.

Amnesia: A Machine For Pigs, het vervolg op Amnesia: The Dark Descent neemt de originele formule en brengt enkele grote veranderingen mee. Waarbij je in het eerste deel je inventory moest onderhouden is dit gewoon de deur uitgesmeten. Ook de olie die je in voorgenoemde delen voor je lamp moest rationeren en vinden is weg.  Bijkomend, het Sanity systeem, waarbij je vroeger moest gaan lopen en verstoppen voordat je character instortte is ook verwijderd. Dit kwam, bij veel fans van het eerste deel, slecht aan.  Er was hier meer focus op het verkennen van je omgeving en minder van survival en resource-management. Dit veranderde het spel enorm. Het verhaal zelf was nog steeds uitmuntend en duister, maar de vijanden zagen er meer komisch uit dan eng. Een teleurstellende release. Ook waar het vorige deel een vloeiende 60 fps kon vasthouden, liet AMFP hier vaak de bal vallen en draaide op 30 fps. Terwijl er niet echt een groot verschil was grafisch.

Nu zijn deze 3 delen bij elkaar genomen en naar Xbox One gebracht. Het is ook gewoon een port, verwacht geen verdere afwerkingen, eventuele aanpassingen of updates. En de port werkt exact zoals die doet op PC en PS4. Wat zeker en vast niet een pluspunt is. 8 jaar is een lange tijd om eventueel wat veranderingen door te brengen. Toch zeker voor het 2de deel, Amnesia: A Machine For Pigs.

In de Amnesia collection hebben ze ook de Hard mode toegevoegd, deze is enkel beschikbaar voor The Dark Descent en brengt wel enkele leuke toevoegingen voor een extra uitdaging:

• Saven kan enkel manueel, maar ten kosten van 4 tinderboxes
  • Er zijn minder tinderboxes en olie te vinden in het spel
  • Monsters zijn sneller, zullen je sneller opmerken en blijven langer aanwezig
  • Geen indicatie doormiddel van geluid om aan te tonen dat er monsters in de buurt zijn
  • Als je sanity of je health zakt naar 0 is er permadeath.

Als je een horror fan bent en je hebt nog geen Amnesia kunnen beleven, dan is dit zeker een must have voor je collectie. The Dark Descent en Justine zullen je zeker bekoren. A Machine For Pigs is even een aanpassing, maar het verhaal heeft zeker zijn waarde.

• Port draait even goed als op vorige releases
  • Sfeer is nachtmerrie opwekkend goed

• Spijtig genoeg geen upgrades gedaan op het geheel