Alone in the Dark

Alone in the Dark
Alone in the Dark

Wanneer je aan Alone in the Dark denkt, denk je hoogstwaarschijnlijk meteen aan de klassieker uit 1992, die ondertussen ook een cultstatus heeft weten te bereiken. Onder de 5 eerder verschenen delen zitten al 2 reboots inbegrepen, en ook deze titel met dezelfde naam als het origineel is wederom een reboot, of om preciezer te zijn, Alone in the Dark is een remake van deze klassieke titel. De originele game is één van de eerste Survival Horror games, en kan dus met recht één van de grondleggers van het genre genoemd worden. Alone in the Dark brengt het klassieke verhaal terug in een nieuw jasje met moderne gameplay en visuals. Tot zover de beknopte geschiedenis van de reeks, tijd om te ontdekken of Alone in the Dark ons laat schrikken met goede horror-elementen of juist een verschrikking is om te spelen. Doe het licht uit en vergezel ons in Alone in the Dark.

Deze keer gaat ontwikkelaar Pieces Interactive aan de slag met de reeks, om deze in een modern jasje te steken. Het nieuw leven inblazen van een klassieke game kan een lastige taak zijn. Ontwikkelaars moeten een delicaat evenwicht vinden tussen het behouden van de essentie van het origineel en het toevoegen van innovatieve functies die moderne gamers bekoren. Het spel werd oorspronkelijk uitgebracht in 1992 en wordt algemeen erkend als de pionier van survival horror. Het legde de basis voor latere horror hits zoals Resident Evil en Silent Hill. Het originele verhaal wordt op ingenieuze wijze nieuw leven ingeblazen en er worden unieke karaktertrekken en verhaallijnen aan toegevoegd om een moderne horror-avonturenervaring te creëren. Survivalhorrorgames worden gekenmerkt door de nadruk op verkenning, puzzels oplossen en een constant gevoel van angst. De reboot van Alone in the Dark blijft trouw aan deze kernelementen, maar geeft tegelijkertijd een nieuwe draai aan de gameplay.

Een intrigerend verhaal

Het plot van Alone in the Dark draait om het mysterieuze Derceto Manor. Spelers kunnen kiezen om te spelen als Emily Hartwood, gespeeld door Jodie Comer van “Killing Eve”, of Edward Carnby, vertolkt door David Harbour van “Stranger Things”. Elk personage brengt unieke elementen in het verhaal en biedt verschillende perspectieven en ervaringen. De prestaties van David Harbour en Jodie Comer behoren tot de hoogtepunten van de game. Harbour’s vertolking van privédetective Edward Carnby geeft het personage een authentiek en nors karakter, terwijl Comer’s Emily Hartwood een diepte en complexiteit heeft die het verhaal weet te verrijken.

Alone in the Dark neemt spelers mee terug naar de griezelige omgeving van Derceto Manor, een uitgestrekte plantage in New Orleans. Het verhaal draait om de verdwijning van Jeremy Hartwood, de excentrieke oom van hoofdpersoon Emily Hartwood. Het verhaal verkent thema’s als kosmische horror en waanzin, waardoor spelers op het puntje van hun stoel zitten, terwijl ze de geheimen van Derceto Manor ontdekken. Derceto Manor is een karakter op zich, vol geschiedenis en ingewikkelde details. De meubels uit het Antebellum-tijdperk, occulte beelden en vreemde apparaten vormen het decor voor een reeks slimme en bevredigende puzzels.

Een mix van oud en nieuw

De gameplay van “Alone in the Dark” combineert op een slimme manier klassieke survival horror-mechanieken met moderne ontwerpelementen. Spelers krijgen te maken met de gebruikelijke survival horror-uitdagingen, zoals voorraadbeheer, puzzels oplossen en vechten tegen vijanden. Een van de opvallendste onderdelen van het spel zijn de puzzels. Deze hersenkrakers doen denken aan een escaperoom en vereisen dat spelers aanwijzingen ontcijferen, mysteries ontrafelen en complexe problemen oplossen om verder te komen in het verhaal. Zo dien je bijvoorbeeld in de ene kamer een puzzel op te lossen om zo een item te bemachtigen, die een puzzel in een andere kamer kan oplossen. De puzzels zijn logisch opgesteld en nooit vergezocht, en bovendien zijn ze leuk om op te lossen.

Hoewel de puzzels in Alone in the Dark een hoogtepunt zijn, laat het gevechtssysteem helaas te wensen over. Deze voelt onhandig en ongeïnspireerd aan, en het is duidelijk dat de gevechten kunnen profiteren van verdere verfijning om de algehele spelervaring te verbeteren. De vijanden voelen allemaal net iets te makkelijk aan, waardoor ze al snel geen angst meer inboezemen. Ook vind je vaak genoeg kogels wanneer je in de buurt komt van een nieuwe confrontatie, waardoor de spanning om vijanden te overleven snel afneemt. Enkele welgemikte schoten maken vlug werk van je vijanden, waardoor je snel weer verder wandelt naar een volgende puzzel. De actie is oppervlakkig, zonder upgrades of creatieve vijand ontwerpen om spelers te boeien.

Naast je schietijzers kan je in de levels ook melee wapens vinden, waarmee je vijanden lekker kan doodknuppelen, echter voelt dit ver van bevredigend aan. Dankzij de makkelijke vijanden krijg je al snel het gevoel dat je een weerloos zeehondje aan het doodknuppelen bent in plaats van één of ander horror gedrocht. De gevechten kunnen vervelend en frustrerend worden, wat natuurlijk afbreuk doet aan de algehele ervaring, ik heb hierdoor dan ook af en toe ervoor gekozen om vijanden te vermijden, om zo sneller verder te komen in het toch wel boeiende verhaal. Het is duidelijk dat vechten niet de primaire focus van de ontwikkelaars was, wat resulteert in een zwak gevechtsaspect van de game.

Een sfeervolle audiovisuele traktatie

Ondanks enkele kleine visuele fouten biedt Alone in the Dark prachtige graphics die aanzienlijk bijdragen aan de sfeer van het spel. Het gedetailleerde ontwerp van de omgeving en de stemmige verlichting zorgen voor een overtuigende en griezelige omgeving die perfect is voor een survival horror-game. Het geluidsontwerp van de game is een ander gebied waarop Alone in the Dark uitblinkt. De griezelige geluidseffecten en sfeervolle soundtrack vol jazz versterken het gevoel van angst en spanning in de game aanzienlijk, waardoor het geheel een aantrekkelijke horrorervaring wordt.

Technische problemen en haperingen

Hoewel de omgeving en de puzzels de stralende sterren van Alone in the Dark zijn, is het spel niet zonder gebreken. De ervaring wordt geplaagd door technische problemen, met veelvuldige haperingen en gammele mechanics. Spelers kunnen vast komen te zitten in meubels of muren na geraakt te worden door een vijand. Hierdoor heb ik tot tweemaal toe een vorige save moeten laden om verder te kunnen spelen. Verder ben ik helaas ook geluidsstoringen tegenkomen die de onderdompeling verstoren, zo durven geluiden wel eens te laat afspelen, waardoor bijvoorbeeld een schot van je wapen pas seconden later klinkt, slordig. Deze problemen doen afbreuk aan het algehele plezier van het spel en benadrukken de noodzaak voor verdere afwerking en het verhelpen van bugs. Het is teleurstellend dat zo’n veelbelovend avontuur wordt ontsierd door technische tekortkomingen.

De 2024 reboot van Alone in the Dark is een mooie poging om een geliefde klassieker nieuw leven in te blazen. Ondanks de tekortkomingen biedt de game een boeiend verhaal, uitdagende en vooral leuke puzzels en een boeiende sfeer die fans van het survival horror-genre zal aanspreken. Technische problemen, zwakke gevechtsmechanismen en af en toe een hapering weerhouden de game er echter van om een topper te worden. Ondanks de tekortkomingen herinnert Alone in the Dark aan het belang en de invloed van het survivalhorrorgenre. Met verdere verfijningen en verbeteringen kunnen toekomstige delen in de serie voortbouwen op deze veelbelovende basis en een werkelijk uitzonderlijke horrorervaring leveren.

• Leuke puzzels met een escape room feel
  • Sterke performance van David Harbour en Jodie Comer
  • Geweldige muziek en sfeer