Ken je Wonder Boy nog uit ’89? Wel, ik ook niet maar als je deze game hebt gespeeld of zijn remake uit 2018 dan zal Aggelos je zeker kunnen bekoren. Een simpele maar verfijnde 16-bit 2D-platformer die net op de Nintendo Switch is verschenen maar eerder in 2018 al zijn intrede maakte op PC. Wij hebben de eer gekregen om deze game op PC eens te testen voor de release op de Switch te vieren!
Wonder Boy?
Zoals ik eerder al zei, heb ik zelf nooit Wonder Boy gespeeld, ook de remake van vorig jaar niet. Maar onze welgekende Niels zei dat hij Wonder Boy echt een geweldige game vond dus was ik meteen overtuigd om Aggelos te reviewen. Zelf ben ik iemand die van ieder soort genre van games wel kan genieten. Dus ook een simpele 2D-platform RPG game kan ik best appreciëren!
Eens de game opgestart was, begon het eigenlijk allemaal vrij simpel. Je kon springen, met je zwaard rondzwieren en dat was het zowat. Toen besefte ik ook dat de game op keyboard niet altijd even simpel was dus ben ik vrij snel overgeschakeld naar een controller wat al een pak vlotter ging. Na enkele monsters te verslaan en ik de game wat onder de knie kreeg, kwam het verhaal op gang. Het verhaal is allesbehalve baanbrekend. De ‘slechterik’ wilt een portaal openen naar een andere dimensie om zo over de wereld te kunnen heersen. Maar om dit te kunnen heeft hij vier verschillende elementen nodig. En wie komt er juist toevallig voorbij als de prinses van het koninkrijk Lumen wordt aangevallen door een monster? Juist ja, Mario… euh een onbekende ridder zonder naam! Dus, de held begint aan zijn avontuur om het koninkrijk te redden.
16-bit vibe
Ondanks dat de game geïnspireerd is door Wonder Boy, die vorig jaar een remake kreeg, slaagt Aggelos erin om zich te kunnen onderscheiden van Wonder Boy. Ook al ziet het eruit als een game van de jaren 90, toch geeft het een verfrissende kijk op de 16-bit wereld. Moeilijk uit te leggen maar je kan het vergelijken met een oude man in een hipster bar te steken die geen flauw idee heeft wat er allemaal op de menukaart staat, maar toch zijn goesting blijkt te vinden. Niet de meest hedendaagse vergelijking, maar goed. Carry on!
Na een uurtje spelen, viel me op dat de muziek zo goed bij de game past en de situatie waarin je je bevind dat je deze bijna niet opmerkt. Op een goede manier natuurlijk! Laten we het een vloeiende muzikale chiptune ervaring noemen. Wat ik dan weer minder handig vond, is dat de mini map in de game niet veel nut heeft. Je ziet een wereldmap met icoon van je hoofd waar je je op dat moment bevindt, maar de map is heel oppervlakkig. Aangezien je vaak heen en weer wordt gestuurd was een iets meer gedetailleerde map wel praktisch geweest.
RPG Power-ups!
De game omschrijft zich als een 2D platform game met RPG-elementen. Deze elementen zijn best beperkt maar dat is best oké, meer dan dit is er eigenlijk niet nodig in Aggelos. Zoals ik eerder al zei zijn je skills in het begin springen en slaan met je zwaard. Naarmate je geld verzamelt door vijanden te verslaan en quests te voltooien, kan je nieuwe wapens en uitrusting kopen. Maar dat is het dan ook letterlijk, zwaarden en uitrustingen om je te beschermen. Als je nieuwe en betere items koopt, kan je de oude items ook niet verkopen. Je zult dus alles moeten meesleuren tot het einde.
Verder krijg je ook nog speciale krachten door de elementen die je in de game tegenkomt. Zo kan je bijvoorbeeld een schild oproepen in de vorm van een bubbel. Dit kan dienen als uiteraard een schild maar ook om onder water naar boven te kunnen zweven wanneer het nodig is. Alle krachten hebben enkele upgrades zodat je er ook andere dingen mee kan doen dan waar ze origineel voor diende. Verder ga ik nog niet teveel andere power-ups uit de doeken doen, die ervaring laat ik volledig aan jou over! Alle XP die je in de game verzamelt, reflecteert meteen op je gezondheidsmeter. Dus hoe meer XP je verdient, hoe meer leven je hebt en dus langer kan vechten. Trust me, bij sommige boss fights kan je dit echt wel gebruiken. En meestal was ik ook best onder de indruk over hoe cool deze bazen waren gemaakt. Ik zou er eerder een praatje mee willen slaan in plaats van er tegen te vechten. But that’s just my two cents!
Conclusie
De door Wonder Boy geïnspireerde Aggelos is een 16-bit 2D platformer die ik wel kan aanraden aan de liefhebbers van dit genre. De geweldige meeslepende muziek die perfect hand in hand gaat met het landschap en situatie waarin je je bevindt, in combinatie met de bijpassende graphics, is iets wat je echt zelf eens moet meemaken. Aggelos kan hier voor zorgen! Zeker tijdens een boss fight waarin de bazen er beter uitzien dan Lara Croft in haar glorietijden. De ietwat onhandige mini map en het niet echt baanbrekende verhaal zijn jammer maar doen geen afbreuk aan de game zelf.