Age of Empires III: Definitive Edition

Age of Empires III: Definitive Edition
Age of Empires III: Definitive Edition
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Age of Empires is zo een van die reeksen waarvan ik vrij overtuigd ben dat de meeste mensen er wel al eens van hebben gehoord of toch al een van de games uit de reeks heeft gespeeld. Zelf heb ik vroeger enorm veel tijd gestoken in Age of Empires II en diens uitbreidingen. Age of Empires III heb ik minder gespeeld omdat ik in die tijd meer de overstap had gemaakt van PC naar consoles. Ondertussen begin ik weer meer de balans te vinden tussen het gamen op PC en console. Ik kon dus ook de kans niet laten liggen om virtuele legers te bouwen op mijn nieuwe PC. Laten we samen eens ontdekken of deze Age of Empires III: DE ook de definitieve editie is!

Wololo

Voor wie de games toch niet zou kennen, Age of Empires III is de derde game in de Age of Empires reeks. Deze reeks spellen vallen onder het RTS (Real-Time Strategy) genre. De bedoeling van deze spellen zijn om je eigen stad uit te bouwen door jezelf te voorzien van werkers en troepen. De werkers zorgen er voor dat je grondstoffen kan verzamelen en de troepen zorgen er voor dat je ofwel je stad kan beschermen tegen vijandige troepen of je kan zelf andere steden aanvallen. Wanneer je door de verschillende scenario’s speelt in de verhaalmodus zal je specifieke doelen krijgen om naartoe te werken om zo het level te winnen. Het komt allemaal wat neer op doordacht om te gaan met je middelen en strategisch te werk te gaan.

Elke Age of Empires game spits zich ook toe op bepaalde tijdperken. Zo lag de focus in Age of Empires vooral op de steentijd tot de ijzertijd terwijl Age of Empire II zich vooral afspeelde in de middeleeuwen. Voor deze derde game bevinden we ons in het tijdperk van de kolonisatie van Amerika en de industriële revolutie. Je ziet het al, enorm interessant dus als geschiedenis je ding is. Dat is trouwens ook een van de charmes van deze reeks, het gebruik van onze rijke geschiedenis. In deze versie zijn er overigens 2 nieuwe modi toegevoegd, en de eerste laat je toe om echte historische gevechten te herbeleven. Deze mode noemt dan ook simpelweg “Historical Battles”. Daarnaast is er nog een “Art of War”, wat je eigenlijk wat kan zien als een tutorial en training mode om snel mee te zijn met alle mechanics die het spel te bieden heeft.

It’s all in the details

Op grafisch vlak is er wel een gigantisch verschil met de originele versie. Zo krijgen we geupdate 4K graphics en volledig herwerkte 3D modellen. Je ziet al snel dat er hier ingezet werd op kleinere details en nu kan je veel gemakkelijker een onderscheid maken tussen al je eenheden. Ook de tussenfilmpjes lijken er beter uit te zien. Wat ik trouwens ook erg tof vond, is dat elk ras ook gewoonweg zijn eigen taal spreekt. Zo ging ik aan de slag in de campaign waar je met de Japanners speelt, en al snel verscheen er een glimlach op mijn gezicht toen ik verstond wat mijn troepen af en toe uitriepen wanneer ik ze een bevel gaf. Samen met de soundeffects klinken deze ook beter dan tevoren.

Verder heeft ook de soundtrack een remaster gekregen en komen alle vertrouwde tracks nog beter naar voren. Maar dat zijn nog niet alle changes die doorgevoerd zijn! De nieuwe user interface voelt veel natuurlijker aan en is veel duidelijker wat er voor zorgt dat het ook voor nieuwkomers heel wat toegankelijker is. Nog een groot pluspunt is dat de multiplayer crossplay ondersteunt, zodat je zeker met je vrienden kan spelen. Want hoe goed en leuk de single player campaigns ook mogen zijn, in de multiplayer worden steevast de meeste uren gestoken. Zo spelen er nu nog steeds duizenden mensen, zowel competitief als casual, Age of Empires II: Definitive Edition en ik ben er vrij zeker van dat het hier binnenkort niet anders zal zijn.

Age of Empires III: Definitive Edition is een enorme vooruitgang op zowel grafisch vlak als naar gebruiksvriendelijkheid. Grafisch ziet het er op moderne PC’s zeker niet slecht uit en ook de soundtrack en effects klinken beter dan tevoren. Verder is er ook aandacht geschonken aan de user interface waardoor de drempel voor nieuwkomers ook verlaagd wordt met duidelijkere weergaven. Diehards kunnen gelukkig nog gaan voor de oude UI indien gewenst. Kortom, deze definitive edition is een geslaagde opvolger voor de definitive edition van de tweede game en mag je als RTS-liefhebber niet langs je door laten gaan!

• Grafisch een grote vooruitgang
  • Nieuwe modes voor meer speelplezier
  • Verbeterde UI